Skriftlig spørsmål fra Frøya Skjold Sjursæther (MDG) til energiministeren

Dokument nr. 15:429 (2025-2026)
Innlevert: 11.11.2025
Sendt: 11.11.2025
Rette vedkommende: Klima- og miljøministeren
Besvart: 17.11.2025 av klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen

Frøya Skjold Sjursæther (MDG)

Spørsmål

Frøya Skjold Sjursæther (MDG): EUs sosiale klimafond skal bidra til energieffektivisering, utbygging av kollektivtransport og andre tiltak som gjør det mulig for husholdninger med svak økonomi og små bedrifter å delta i det grønne skiftet.
Hvordan vurderer statsråden den økonomiske og politiske logikken Norge bidrar med 5,5 milliarder kroner til fondet, og vil regjeringen sikre at norske husholdninger og bedrifter får tilgang til midlene?

Begrunnelse

Norge har sluttet seg til EUs nye klimakvotesystem (ETS2), som vil innebære økte kostnader for både husholdninger og næringsliv. For å dempe byrdene av denne politikken, særlig for sårbare grupper og små bedrifter, har EU etablert et sosialt klimafond – omtalt som avgjørende for en rettferdig klimaomstilling.

Åtte organisasjoner har sendt brev til Klima- og miljødepartementet, der de oppfordrer regjeringen til å sikre norsk deltakelse i fondet fra oppstarten i 2026. I brevet påpekes det at Norge allerede har forpliktet seg til å bidra med klimakvoter tilsvarende om lag 5,5 milliarder kroner i perioden 2025–2032. EU-kommisjonen har dessuten invitert Norge og andre EFTA-land til å delta, selv om fondet formelt sett ikke er EØS-relevant.

Avsenderne av brevet mener det er «økonomisk og politisk ulogisk å bidra til å finansiere ‘gulroten’ uten selv å ta del i den». Det fremstår vanskelig å forsvare at Norge betaler inn, men ikke benytter seg av fondets muligheter til å støtte viktige tiltak som energieffektivisering og kollektivtransport.

Andreas Bjelland Eriksen (A)

Svar

Andreas Bjelland Eriksen: Finansieringen av Det sosiale klimafondet reguleres gjennom det forsterkede kvotedirektivet. Norge er gjennom deltakelsen i EUs kvotedirektiv pliktige til å bidra til finansieringen. Spørsmålet om deltakelse i fondet er regulert i en egen forordning, som ikke er regnet som EØS-relevant. EU-kommisjonen har likevel invitert Norge og de andre EFTA-statene til å delta i fondet. Det er ikke endelig avklart om, og eventuelt på hvilke vilkår, Norge skal delta i Det sosiale klimafondet.

Formålet med EUs nye klimakvotesystem (ETS2) er å innføre en felleseuropeisk minstepris på utslipp fra omfattede sektorer, som skal bidra til å redusere lands utslipp under innsatsfordelingsforordningen. Karbonprisen som følge av ETS2 er ment å bidra til at det etableres markedsinsentiver for investeringer i oppgraderinger av bygg- og transportsektoren, og redusere utslippene fra disse sektorene.

Opprettelsen av EUs sosiale klimafond er begrunnet med at det kan være behov for å avbøte negative konsekvenser av kvotehandelssystemet ETS2 for bygninger, veitransport og andre sektorer. I forordningen er det tydelig definert at målgruppen for støtte av fondet skal være sårbare husholdninger, sårbare småskala foretak og sårbare transportbrukere, som blir negativt påvirket av en prisstigning som følge av ETS2. Fondets midler skal primært gå til tiltak for å omstille disse målgruppene fra fossile til fornybare løsninger, men i en begrenset periode kan også direkte støtte gis til husholdninger. Eksempler på tiltak som er nevnt i forordningen er støtte til å bytte fra fossil til fornybar oppvarming av bolig og støtte til å bytte fra fossil til elektrisk transport.

Ved deltagelse i fondet er det krav om å utarbeide en nasjonal sosial klimaplan. Hvert land plikter å selv finansiere 25 pst. av beløpet i den innleverte sosiale klimaplanen. Basert på denne planen kan hvert medlemsland få utbetalt midler etter at tiltakene er gjennomført i henhold til det som er levert og godkjent av Kommisjonen. Det er ikke slik at sårbare husholdninger, småskalaforetak og transportbrukere direkte kan søke om støtte fra fondet. Størrelsen på allokeringen av midler til hvert land avhenger av en rekke variabler, blant annet tallet på lavinntektshusholdninger i grisgrendte strøk, kjøpekraftsjustert BNI per innbygger og andel auksjonsinntekter fra ETS2, og vil derfor variere mellom statene. På grunn av fondets fordelingskriterier vil det være stor variasjon i hvor stor andel av sitt finansielle bidrag hvert land vil få igjen.

I Norge har vi allerede en relativt høy karbonpris gjennom CO2-avgiften og det er usikkert om vi kommer til å få den store økningen i utslippspris på grunn av ETS2. Regjeringen er uansett opptatt av at kvotesystemet ikke skal slå uheldig ut for aktørene som blir omfattet. Vi har flere verktøy for å begrense eventuelle uønskede konsekvenser for aktører som blir berørt. Vi kan søke om midlertidig unntak, og vi kan kompensere gjennom andre ordninger dersom det blir behov for det.