Skriftlig spørsmål fra Hilde Grande (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:437 (2025-2026)
Innlevert: 11.11.2025
Sendt: 12.11.2025
Besvart: 18.11.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Hilde Grande (FrP)

Spørsmål

Hilde Grande (FrP): Vil finansministeren ta initiativ til å undersøke om bankene faktisk oppfyller lovverket og sitt beredskapsansvar når det gjelder å sikre rimelig tilgang til kontanttjenester, og hvordan vil regjeringen følge opp dersom det viser seg at banker bryter lovens intensjon?

Begrunnelse

Flere banker har fjernet sine innskuddsautomater, og henviser både privatpersoner og frivillige organisasjoner til dyre tredjepartsløsninger som Loomis for å sette inn kontanter. Dette innebærer etableringsgebyr, hentegebyr og tellekostnader som i praksis kan beløpe seg til flere tusen kroner for et enkelt innskudd. For eksempel har Hamarregionen Demensforening blitt møtt med kostnader på rundt 3 000 kroner for å sette inn 30 000 kroner som ble samlet inn til demensforskning. Finansforetaksloven § 1-7 tredje ledd pålegger bankene å sørge for at kundene har tilgang til nødvendige kontanttjenester, og Norges Banks retningslinjer understreker bankenes ansvar for et landsdekkende og rimelig tilbud for både innskudd og uttak av kontanter.

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: Banker skal etter finansforetaksloven § 16-4 motta kontanter fra kundene og gjøre innskudd tilgjengelige for kundene i samsvar med kundenes forventninger og behov. Finansdepartementet har fastsatt regler i finansforetaksforskriften § 16-8 som presiserer at denne plikten gjelder enhver bank, og at bankene kan velge å oppfylle plikten i egen regi eller gjennom avtale med andre tilbydere av kontanttjenester. Finansdepartementet har også fastsatt regler i finansforetaksforskriften § 16-7 som sier at bankene må tilpasse sine kontantløsninger til risikoen for økt etterspørsel etter kontanter. Samtidig kan bankene ta hensyn til elektronisk beredskap i dimensjoneringen av kontantløsningene.
Fellesløsningen «Kontanttjenester i butikk» (KiB) har blitt en vesentlig del av bankenes kontanttilbud, og er tilgjengelig i rundt 1 450 av NorgesGruppens butikker. KiB gir privat- og bedriftskunder mulighet til å sette inn og ta ut kontanter ved bruk av BankAxept-kort, og over 90 banker har knyttet seg til løsningen. Næringsdrivende som har behov for kontanttjenester, kan i tillegg bruke innskuddsautomater og nattsafe for å sette inn kontanter, samt inngå egne avtaler med kontanthåndteringsselskaper, som Nokas og Loomis.
Finanstilsynet mottok i 2023 henvendelser fra aktører som ga uttrykk for at kontanttilbudet var utilstrekkelig, særlig i distriktskommuner i Nord-Norge. Finanstilsynet innhentet derfor informasjon fra to banker, som mente at kontanttilbudet i det aktuelle området i all hovedsak var tilstrekkelig, selv om det var enkelte utfordringer knyttet til dekningsgrad, særlig i Finnmark. Til sistnevnte påpekte bankene at en mulig løsning kunne være å innlemme flere dagligvarekjeder i KiB. Bankene opplyste at de overordnet var fornøyd med KiB, og at de opplevde tjenesten som god, pålitelig og trygg, og med få kundeklager. Finanstilsynet har understreket overfor de to bankene at KiB må evalueres fortløpende, og at nødvendige tilpasninger ev. må gjennomføres for å imøtekomme kravene etter finansforetaksloven og finansforetaksforskriften. Videre forventer Finanstilsynet mer generelt at bankene vurderer tiltak for å forbedre kontantdekningen i områder hvor KiB har lav dekning og bankene ikke har etablert alternative kontantordninger.
Betalingsutvalget pekte i NOU 2024: 21 bl.a. på at behovet for kontanttjenester bør dekkes med lavest mulige kostnader for samfunnet, og at hensynet til effektive og rasjonelle løsninger tilsier at kontanttjenestene i stor grad bør baseres på fellesløsninger, som KiB. Samtidig er det viktig at tjenesten har tilstrekkelig geografisk utbredelse.
Selv om kontanter har en viss beredskapsfunksjon, gjøres de aller fleste betalinger i dag digitalt. En arbeidsgruppe nedsatt av Finansdepartementet og bestående av relevante myndigheter og representanter fra finansnæringen, har kartlagt beredskapen i det digitale betalingssystemet og foreslått en rekke tiltak som nå følges opp. Blant tiltakene som følges opp, er en mulig utvidelse av BankAxepts reserveløsning for kortbetalinger i betalingsterminaler. I dag muliggjør denne reserveløsningen at kundene kan betale med kort i inntil en uke når betalingssystemet er nede. Det en nå ser på, er om dette kan utvides til inntil fire uker. Finansdepartementet har også satt ned et prosjekt som innen 30. januar 2026 skal overlevere et høringsnotat med forslag til løsninger for uavhengig bankberedskap.