Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:456 (2025-2026)
Innlevert: 13.11.2025
Sendt: 13.11.2025
Besvart: 20.11.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Vil statsråden bidra til at deler av FoU-avgiften som innkreves fra norsk sjømatnæring kan benyttes til å finansiere forskning på alternativer til dyreforsøk, inkludert drift av et nasjonalt 3R-senter?

Begrunnelse

Norge er i dag blant landene i Europa som bruker flest forsøksdyr, og mange av dem gjennomgår forsøk i den mest belastende kategorien. De siste 20 årene er det brukt nærmere 50 millioner dyr i norske forsøk. Godt over 95 prosent av forsøksdyrene som brukes i Norge er fisk. Det store forbruket av fisk i norske forsøk skyldes i hovedsak at det årlig gjennomføres mye næringsrettet forskning som har til hensikt å understøtte utviklingen av sjømatnæringen.
Det brukes årlig flere hundre millioner kroner på forskning og utvikling innenfor sjømatnæringen. En stor del av forskningsinnsatsen finansieres gjennom Fiskeri- og Havbruksnæringens Forskningsfinansiering (FHF), som er et statlig aksjeselskap eid av Nærings- og fiskeridepartementet. FHF finansieres av sjømatnæringen gjennom en FoU-avgift på 0,3 prosent av eksportverdien på fisk og fiskevarer. I FHFs regnskap for 2024 kommer det frem at innbetalt FoU-avgift ga fondet en inntekt på drøyt 528 millioner dette året.
Norge har tilsluttet seg EUs forsøksdyrdirektiv, som har som mål å sikre en fullstendig erstatning av forsøk på levende dyr til vitenskapelige og utdanningsmessige formål så snart det er vitenskapelig mulig. Gitt sjømatnæringens store forbruk av forsøksdyr, ville det vært naturlig at deler av FoU-avgiften som årlig innkreves fra næringen styres mot å realisere dette målet. I FHFs prosjektbase, som nå teller over 2000 forskningsprosjekter, er det imidlertid kun mulig å finne et fåtall eksempler på prosjekter innenfor 3R-området. 3R er heller ikke nevnt som en prioritet i FHFs handlingsplan for 2025.
Dersom det medfører riktighet at FHF prioriterer 3R-forskning i så liten grad, er det nærliggende å stille spørsmålstegn ved om dagens forvaltning av inntektene fra FoU-avgiften er i samsvar med Norges nasjonale mål på forsøksdyrområdet. Viser også til at mens LMD og NFD diskuterer omorganisering av de få ressursene som er tilgjengelige for 3R-arbeidet, lanserer Storbritannia nå et veikart for å fase ut dyreforsøk med £75 millioner i potten.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Formålet med FoU-avgiften er å styrke finansieringen av forskning og utvikling i fiskeri- og havbruksnæringen. Avgiften skal bidra til verdiskaping, miljøtilpasning, omstilling og nyskaping. Inntektene forvaltes av Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfinansiering AS (FHF), som har ansvar for å prioritere forskningsmidlene i tråd med næringens samlede behov. I henhold til forskrift om avgift til forskning og utvikling i fiskeri- og havbruksnæringen, hjemlet i lov om avgift til forskning og utvikling i fiskeri- og havbruksnæringen, samt i FHFs vedtekter, er det fastslått at avgiftsmidlene skal brukes til forsknings- og utviklingsarbeid for hele eller deler av næringen. Nærings- og fiskeridepartementet styrer FHF i tråd med prinsippene i statens eierskapspolitikk, som blant annet innebærer at styret har ansvar for å forvalte selskapet. NFD skriver ikke oppdragsbrev til FHF, og midlene øremerkes ikke.
FHF-modellen bidrar til næringsfinansiering av forskning, og sikrer en tett kobling av FoU-midlene til næringens forskningsbehov og en høy grad av relevans i forskningen. Det er viktig for avgiftens legitimitet i næringen at FHF har det handlingsrommet selskapet er tillagt gjennom lov, forskrift og vedtekter til å vurdere hvordan midlene best kan bidra til selskapets formål, næringens utvikling, bærekraft og oppfyllelse av nasjonale og internasjonale forpliktelser. Øremerking av midler til enkeltformål vil begrense fleksibiliteten og kan svekke helheten i forskningsinnsatsen.
FHF finansierer 3R-relevant forskning. Det foregår også 3R-forskning i andre marine forskningsinstitusjoner. Som en del av oppfølgingen av Meld. St. 8 (2024-2024) om dyrevelferd utreder regjeringen hvordan arbeidet med reduksjon, forbedring og erstatning av dyreforsøk kan organiseres på best mulig måte. I den forbindelse er det naturlig også å se på finansieringen av slikt arbeid.