Skriftlig spørsmål fra Erlend Wiborg (FrP) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:469 (2025-2026)
Innlevert: 14.11.2025
Sendt: 14.11.2025
Besvart: 21.11.2025 av arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng

Erlend Wiborg (FrP)

Spørsmål

Erlend Wiborg (FrP): Kan personer som er vedtatt utvist fra Norge eller personer som er på rømmen fra politiet motta noen ytelser fra NAV (både kommunal og statlig) eller andre skattefinansierte yteelser/tjenester og hvordan er rutinene for å unngå at dette skjer?

Begrunnelse

Norge har et problem med at personer oppholder seg ulovlig i Norge, og flere av disse er personer med et aktivt vedtak om utvisning som de ikke forholder seg til. Jeg ber om at statsråden i sitt svar også inkluderer en oversikt over antall personer hvert år de siste 10 årene som har mottatt ytelser til tross for at de er vedtatt utvist eller er på rømmen fra politiet.

Kjersti Stenseng (A)

Svar

Kjersti Stenseng: Retur er et sentralt virkemiddel for å nå et av hovedmålene om kontrollert og bærekraftig innvandring. Rask retur er viktig for å bevare tilliten til asylsystemet og forhindre irregulær migrasjon. Retur av personer uten lovlig opphold bidrar også til å forebygge og bekjempe kriminalitet som sparer det norske samfunnet for store kostnader.

Retten til ytelser fra Arbeids- og velferdsetaten er i stor grad gjennomgående knyttet til lovlig opphold i Norge. Etter folketrygdloven § 2-1 er lovlig opphold et vilkår for medlemskap i folketrygden. Medlemskap er igjen et vilkår for å motta de fleste ytelser. Tilsvarende gjelder for ytelser etter arbeidsmarkedsloven, barnetrygdloven, forskotteringsloven, kontantstøtteloven og sosialtjenesteloven. Åpningen i regelverket for å motta ytelser fra Arbeids- og velferdsetaten i de situasjonene beskrevet i spørsmålet, er derfor begrensede.

Det er likevel enkelte unntak fra utgangspunktet om lovlig opphold. Både alderspensjon og uføretrygd har regler om retten til disse ytelsene når en ikke lenger er medlem i folketrygden, men der en har over 20 års botid. For retten til menerstatning ved yrkesskade er vilkåret for ytelsen etter folketrygdloven § 13-17 at vedkommende lever, altså ingen direkte kobling til medlemskap. Utgangspunktet etter sosialtjenesteloven og tilhørende forskrift er et vilkår om lovlig opphold for å få blant annet økonomisk stønad. Det er likevel mulighet til å få økonomisk stønad i en nødsituasjon. Dette kan gis til vedkommende i praksis kan forlate landet, og det er vilkår om at en aktivt bidrar til egen utreise. Ett av regjeringens innsatsområder i returstrategien handler nettopp om effektiv og rettssikker retur, for å hindre akkurat det representanten tar opp.

Siden lovlig opphold er et vilkår for rett til ytelsen, kontrollerer Arbeids- og velferdsetaten dette vilkåret ved førstegangs innvilgelse og ved revurdering av ytelsen på bakgrunn av endringer. Dette gjøres rutinemessig i den konkrete saksbehandlingen, tilsvarende som for de andre vilkårene for ytelsen. Etaten har utover dette en fortløpende forpliktelse til å kontrollere retten til ytelser. Den praktiske gjennomføringen av slik kontroll baserer seg blant annet på identifisert risiko.

Arbeids- og velferdsetaten er avhengig av opplysninger fra andre for å kunne utføre denne kontrollen. Dette skjer i stor grad gjennom innhenting av opplysninger fra andre offentlige etater, selv om også den enkelte mottager av ytelsen har en opplysningsplikt. Etaten innhenter relevante opplysninger fra Folkeregisteret og UDI gjennom egne digitale løsninger for dette. Etaten får enkelte opplysninger om folkeregisterstatus automatisk, men må aktivt innhente ytterligere opplysninger når det er behov for det. Når det gjelder personer som unndrar seg straff eller straffeforfølgning, varsler påtalemyndigheten Arbeids- og velferdsetaten når en persons formue blir satt under forvaltning etter straffeprosessloven. Etaten har rutiner for å følge opp retten til ytelser i slike tilfeller.

Det er ikke utarbeidet statistikk på antall personer som har mottatt ytelser når de er vedtatt utvist eller er på rømmen fra politiet. Som vist til over, vil det kun i noen spesifikke saker fortsatt være åpning i regelverket for å fortsatt motta ytelsen.