Sunniva Holmås Eidsvoll (SV): Regjeringen har i statsbudsjettet foreslått 10 millioner kroner til støtte til arbeid for elever med lærevansker/dysleksi.
Vil statsråden vurdere å utarbeide en veileder eller retningslinje for opplæringstilbudet til elever med spesifikke lærevansker, herunder dysleksi, dyskalkuli og utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD), slik Dysleksi Norge foreslår?
Begrunnelse
Dysleksi Norge opplyser om at de er bekymret for at elever med lærevansker ikke får den hjelpen og støtten de trenger på et tidlig nok tidspunkt. De viser til at mange elever som skårer under kritisk grense på kartleggingsprøvene i lesing ikke blir utredet videre for eventuelle lesevansker. Mange rektorer sier de ikke utreder elever for lærevansker, med mindre det er aktuelt med vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring. I tillegg er det ofte at utredning av eventuelle lærevansker ikke er omfattet av den sakkyndige vurderingen for å vurdere behovet for individuelt tilrettelagt opplæring
Utredningspraksis i Norge knyttet til lærevansker er varierende avhengig av hvor man bor. Dysleksi Norge sier de opplever at det mange steder er det lokalt satt grenser for hvor tidlig man kan utrede. Disse er ikke nødvendigvis godt faglig begrunnet. Det kan for eksempel være at man ikke utreder før 4. trinn, at man ikke utreder før ungdomstrinnet, at man ikke utreder før eleven har strøket i et fag, eller at man ikke utreder hvis det «går ganske bra».
Det finnes en rekke faglige veiledere og prioriteringsveiledere for pasientgrupper innen helse, for eksempel om ADHD: https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/adhd
Noe tilsvarende finnes ikke for dysleksi eller spesifikke lærevansker.
Dysleksi Norge foreslår å utarbeide en nasjonal faglig veileder som kan svare på spørsmål som for eksempel: Når bør man utrede spesifikke lærevansker? Hvilke instanser bør være involvert? Hvilken oppfølging er anbefalt? Sammenhengen mellom kartlegging som har som formål å fange opp elever og at oppfølging faktisk skjer. Sammenhengen mellom regelverk (Udirs veileder) og pedagogiske tiltak.