Skriftlig spørsmål fra Bjørn Arild Gram (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:472 (2025-2026)
Innlevert: 14.11.2025
Sendt: 17.11.2025
Besvart: 21.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bjørn Arild Gram (Sp)

Spørsmål

Bjørn Arild Gram (Sp): Hvilke planer har statsråden for å sikre raskest mulig rassikring av Meråkerbanen?

Begrunnelse

Meråkerbanen har de seneste årene vært stengt i lange perioder. Først som følge av pandemien, så i forbindelse med elektrifiseringen, og med jevne mellomrom som følge av ras.

7. november gikk det et ras mellom Hell og Gudå, og strekningen er nå stengt på ubestemt tid.

Meråkerbanen er viktig for grensekryssende togtrafikk, og har fått en større strategisk rolle i beredskapssammenheng etter at Sverige og Finland gikk inn i NATO. Selv om det er gjort mye bra vedlikehold i de periodene banen har vært stengt, har ikke rassikringen blitt tilstrekkelig prioritert.

Det haster å få ferdigstilt arbeidet med rassikring langs hele banen. Dagens situasjon gjør banen mindre attraktiv å bruke for de reisende når driftsstabiliteten er lav, som igjen svekker markedsgrunnlaget for tilbudsforbedring i fremtiden.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Oppryddingen etter skredet på Meråkerbanen fredag 7. november er i gang. Geologer kartlegger området, og Bane NOR har sprengt deler av det øverste fjellpartiet for å fjerne løse steiner. Det er etablert sensorovervåkning av fjellsiden og en dronestasjon for kontinuerlig kontroll.
Når kartleggingen er ferdig, skal Bane NOR sikre fjellsiden, før de til slutt kan rydde banen og åpne for trafikk. Slik det ser ut nå, vil sikring- og oppryddingsarbeidet pågå frem til slutten av januar, men det er knyttet usikkerhet til vinterværet og omfanget av sikringstiltak, og dette kan påvirke fremdriften. Planlagt fremdrift innebærer at banen kan åpne for trafikk i slutten av januar.
Bane NOR jobber så raskt de kan innenfor trygge rammer. Dette innebærer blant annet å ta hensyn til værforholdene. Sikkerheten for de som jobber på stedet har høyeste prioritet.
Meråkerbanen er generelt en utsatt strekning, med stedvis bratt sideterreng. Banen har gjennomgått skredkartlegging i 2023, utført av konsulentselskapet Skred AS på oppdrag fra Norges geotekniske Institutt (NGI), som del av Bane NORs rutiner for periodisk kartlegging hvert sjette år. I skredfarekartleggingen fremgår det at risikoen for skred kan reduseres betydelig dersom eksisterende dreneringsanlegg vedlikeholdes. Bane NOR har derfor planlagt jevnlig kontroll og vedlikehold av grøfter på Meråkerbanen. Videre planlegger Bane NOR å fornye flere stikkrenner i perioden 2026–2030.