Skriftlig spørsmål fra Anne Kristine Linnestad (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:476 (2025-2026)
Innlevert: 16.11.2025
Sendt: 17.11.2025
Besvart: 24.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Anne Kristine Linnestad (H)

Spørsmål

Anne Kristine Linnestad (H): Hva vil statsråden gjøre for at hele prosessen, inkludert etterregistrering, for digitale fartsskrivere blir heldigital, slik at sjåfører og bedrifter enklest mulig kan imøtekomme myndighetenes krav?

Begrunnelse

Maskinentreprenørenes forbund opplyser til sine medlemmer at det er umulig å etterkomme kravet fra myndighetene om etterregistrering av data fra digital fartsskriver. Derfor må sjåfører fylle ut manuelle skjema, som kan brukes til å registrere de foregående 56 dagene i henhold til EC 561/2006.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det følger av harmonisert EØS-regelverk at kjøretøy som er omfattet av reglene for kjøre- og hviletid, skal ha montert digital fartsskriver. Innføring av SMART fartsskriver versjon 2 (G2V2) er en del av dette regelverket, og skal bidra til mer effektiv kontroll og bedre trafikksikkerhet for eksempel ved kontroll av kabotasje samt logging av GPS-posisjon mv.

Slike fartsskrivere har åpen Bluetooth, og ved hjelp av spesielle apper skal en fører kunne gjøre sine manuelle registreringer på mobilen. Disse dataene overføres så til fartsskriveren og lagres i sjåførkortet til hver enkelt fører når sjåførkortet settes i fartsskriveren. Ifølge Statens vegvesen finnes det imidlertid få apper som faktisk kan brukes til dette i dag.

På grunn av sikkerheten rundt fartsskriversystemet, er det ikke mulig å overføre data/timeføring fra for eksempel en datamaskin til sjåførkortet.

For digitale fartsskrivere følger kravet om å kunne dokumentere kjøre- og hviletid for inneværende dag og de foregående 56 dagene av forordning (EU)165/2014 artikkel 36 nr. 2 bokstav ii). Dette kravet ble innført fra 1. januar. For kjøretøy med digital fartsskriver skal etterregistrering normalt gjøres direkte i fartsskriveren. Dersom det ikke er teknisk mulig å registrere alle aktiviteter digitalt, eller det er svært byrdefullt, åpnes det for at sjåføren kan bruke et manuelt skjema, et såkalt aktivitetserklæringsskjema «form of attestation of activities». Skjemaet er utarbeidet av Kommisjonen, og kan brukes av alle medlemslandene. Utfordringene med de tekniske løsningene medfører at sjåføren i dag må bruke et slikt manuelt skjema for å dokumentere perioder som ikke er registrert i fartsskriveren.

Utfordringene med heldigital etterregistrering er en felleseuropeisk utfordring som må håndteres sammen med EU-institusjonene og andre land. Jeg er kjent med at dette diskuteres også i andre europeiske land. Jeg vil følge med på utviklingen fremover, og vurdere om det er behov for særlige initiativer fra Norge.