Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:577 (2025-2026)
Innlevert: 17.11.2025
Sendt: 24.11.2025
Rette vedkommende: Arbeids- og inkluderingsministeren
Til behandling

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Stortinget har tidligere vedtatt at Nav skulle forbedre logistikken til beste for de menneskene som trenger bil på bakgrunn av at det har vært lang saksbehandlingstid. Formålet var at for søkere som har krav på ny bil skal det gå raskere fra det søkes om stønad til de får bil utlevert. Hensikten med dette var ikke å lage et smalere tilbud og frata enkeltmennesker sin frihet til å gjøre viktige tilpasninger.
Vil statsråden gripe inn for å sikre at Nav ikke bruker vedtak om forbedring til å forverre tilbudet?

Begrunnelse

I 2023 tok det i snitt 20 måneder å få innvilget og levert en kassebil fra Nav. Etter forslag fra FrP vedtok Stortinget at Nav kunne kjøpe inn biler på forhånd. Dette skulle være en forbedring av ordningen, for å sikre bil raskere for de som trenger det. Men det kan nå synes som om Nav har gjort dette til hovedregelen.
I kommunikasjon med interesseorganisasjonene skriver Nav:
“Formålet med å gi Nav adgang til å forhåndsbestille biler er at det skal gå raskere for brukerne fra de søker om stønad til de får bil utlevert. Målgruppen for dette er søkere som har krav på å få ny bil. Dersom disse skulle hatt adgang til å velge en annen og dyrere modell enn det Nav har i sin forhåndsbestilte portefølje, ville man ikke oppnådd den tilsiktede effekten med endringen. En slik innretning ville følgelig uthulet det effektiviseringstiltaket som Stortinget har besluttet at skal gjennomføres. Dette er begrunnelse for at man kan ikke kan gjennomføre individuelle bestillinger, utover de tilfellene hvor dette er nødvendig for å dekke brukerens transportbehov ut fra hans/hennes funksjonsevne.”
Norges Handikapforbund melder at de tidlig i prosessen fikk høre at brukere skulle kunne velge mellom forhåndsinnkjøpt bil eller en bil med egenvalgt farge og ekstrautstyret man ville kjøpe til. Denne endringen kom derfor som en overraskelse.
Muligheten for å velge selv ble også slått fast i forslaget til Statsbudsjettet for 2025:
«Nokre brukarar vil truleg uansett ikkje kunne få behova sine dekte fullt ut ved ombygging av ein førehandsbestilt bil. I desse tilfella vil Arbeids- og velferdsetaten framleis måtte bestille bilane etter at det er gjort vedtak om stønad. Dette vil også kunne vere aktuelt for brukarar som av andre grunnar ikkje ønsker ein førehandsbestilt bil, men vil bestille ein bil med spesielle oppgraderingar.»
For gruppe 2 biler er det et krav at du må ha bilen i 11 år. Mange søkere med krav på ny bil har ønsker og behov som går utover å bare dekke sitt transportbehov. Dette gjelder f.eks. firehjulstrekk, oppvarmet frontrute og ratt samt hengerfeste. Noen vil heller vente den tiden det tar for å få lov til å oppgradere dette selv for egne penger. Det kan nå synes som om dette ikke lenger er mulig.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig