Skriftlig spørsmål fra Maren Grøthe (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:536 (2025-2026)
Innlevert: 20.11.2025
Sendt: 20.11.2025
Besvart: 26.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Maren Grøthe (Sp)

Spørsmål

Maren Grøthe (Sp): Vil statsråden sørge for at Stortingets vedtak om kjøp av fjerntogsett til Rørosbanen blir fulgt opp før opsjonen på fjerntog tilpasset Rørosbanen går ut i januar 2026?

Begrunnelse

Rørosbanen binder sammen lokalsamfunn i Østerdalen og Gauldalen, muliggjør lengre reiser mellom Trondheim og Oslo og avlaster Dovrebanen med godstransport. Et mål er å elektrifisere Rørosbanen for å utnytte redundansen bedre. Jernbanedirektoratets arbeid med å etablere kunnskapsgrunnlag til framtidig NTP er startet i 2025, her beskrives Rørosbanen som en fjerntogstrekning. Dermed er det behov for å skaffe fjerntogsett til Rørosbanen, i tillegg til at det overføres bimodale regiontog fra Trønderbanen når denne strekningen elektrifiseres.
Stortinget fattet enstemmig følgende vedtak 21.11.23:

«Stortinget ber regjeringen så raskt som mulig fremme forslag om å gi Norske tog handlingsrom til å kunne bestille nye fjerntog til Rørosbanen. Bestillingen knyttes til anskaffelsen Norske tog gjennomfører for flere av de andre fjerntogstrekningene (...).»

Dette ble ikke fulgt opp av samferdselsdepartementet. I Innst. 216 S (2024-2025) slo derfor kontroll- og konstitusjonskomiteen fast at:

"Komiteens flertall (...) viser til omtalen av vedtaket i Meld. St. 4 (2024–2025), hvor det går frem at togsett som i dag kjører på Trønderbanen, er tenkt omdisponert til Rørosbanen når elektrifiseringen på strekningen Stjørdal–Steinkjer er ferdig, tidligst i 2030. Togene som i dag kjører på Trønderbanen, er av type 76 og regnes ikke som fjerntog. Flertallet viser til at materiellet på Rørosbanen for lengst har passert levetiden, og at gitt omtalen i meldingen blir materiellet først byttet ut når Trønderbanen er ferdig elektrifisert, og da med regiontog og ikke nye fjerntog slik stortingsvedtaket tilsier. Flertallet mener dette vil gi et dårligere tilbud på Rørosbanen enn det som er lagt til grunn i stortingsvedtaket. Flertallet vil videre vise til at det i omtalen i meldingen fremgår at Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til saken på egnet måte. Flertallet vil anmode regjeringen om å komme tilbake til Stortinget med en plan for fjerntogbestilling til Rørosbanen i tråd med det som er lagt til grunn av et enstemmig storting i vedtak 37, 21.november 2023."

I forslaget til Statsbudsjett er det lagt opp til bestilling av 17 nye fjerntog, ingen til Rørosbanen. Norske tog har nå gjort jernbaneforumene kjent med at opsjonen på de fjerntogene som er tilpasset Rørosbanen går ut i januar 26.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Norske tog forvalter kontrakten med Stadler. Norske tog opplyser om at det er ulike frister for å utløse opsjoner. Blant annet er fristen for å utløse opsjon på korte bimodale fjerntog mai 2026, mens fristen for å bestille flere lange bimodale fjerntog er i januar 2027. Fristene kan også bli påvirket av produksjonstakt.

I lys av at elektrifisering av Trønderbanen kan bli forsinket, kartlegges det nå alternative løsninger for å dekke behovet for tog på Rørosbanen – blant annet gjennom anskaffelse av nye fjerntog. Forut for utløsning av opsjoner må det gjøres økonomiske, tekniske og juridiske vurderinger, i tillegg til å kartlegge hvilke konsekvenser anskaffelse av korte fjerntog til Rørosbanen får for helheten i togtilbudet.

Jeg vil komme tilbake til Stortinget når kartleggingen er gjennomført.