Maren Grøthe (Sp): Vil statsråden sørge for at Stortingets vedtak om kjøp av fjerntogsett til Rørosbanen blir fulgt opp før opsjonen på fjerntog tilpasset Rørosbanen går ut i januar 2026?
Begrunnelse
Rørosbanen binder sammen lokalsamfunn i Østerdalen og Gauldalen, muliggjør lengre reiser mellom Trondheim og Oslo og avlaster Dovrebanen med godstransport. Et mål er å elektrifisere Rørosbanen for å utnytte redundansen bedre. Jernbanedirektoratets arbeid med å etablere kunnskapsgrunnlag til framtidig NTP er startet i 2025, her beskrives Rørosbanen som en fjerntogstrekning. Dermed er det behov for å skaffe fjerntogsett til Rørosbanen, i tillegg til at det overføres bimodale regiontog fra Trønderbanen når denne strekningen elektrifiseres.
Stortinget fattet enstemmig følgende vedtak 21.11.23:
«Stortinget ber regjeringen så raskt som mulig fremme forslag om å gi Norske tog handlingsrom til å kunne bestille nye fjerntog til Rørosbanen. Bestillingen knyttes til anskaffelsen Norske tog gjennomfører for flere av de andre fjerntogstrekningene (...).»
Dette ble ikke fulgt opp av samferdselsdepartementet. I Innst. 216 S (2024-2025) slo derfor kontroll- og konstitusjonskomiteen fast at:
"Komiteens flertall (...) viser til omtalen av vedtaket i Meld. St. 4 (2024–2025), hvor det går frem at togsett som i dag kjører på Trønderbanen, er tenkt omdisponert til Rørosbanen når elektrifiseringen på strekningen Stjørdal–Steinkjer er ferdig, tidligst i 2030. Togene som i dag kjører på Trønderbanen, er av type 76 og regnes ikke som fjerntog. Flertallet viser til at materiellet på Rørosbanen for lengst har passert levetiden, og at gitt omtalen i meldingen blir materiellet først byttet ut når Trønderbanen er ferdig elektrifisert, og da med regiontog og ikke nye fjerntog slik stortingsvedtaket tilsier. Flertallet mener dette vil gi et dårligere tilbud på Rørosbanen enn det som er lagt til grunn i stortingsvedtaket. Flertallet vil videre vise til at det i omtalen i meldingen fremgår at Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til saken på egnet måte. Flertallet vil anmode regjeringen om å komme tilbake til Stortinget med en plan for fjerntogbestilling til Rørosbanen i tråd med det som er lagt til grunn av et enstemmig storting i vedtak 37, 21.november 2023."
I forslaget til Statsbudsjett er det lagt opp til bestilling av 17 nye fjerntog, ingen til Rørosbanen. Norske tog har nå gjort jernbaneforumene kjent med at opsjonen på de fjerntogene som er tilpasset Rørosbanen går ut i januar 26.