Mirell Høyer-Berntsen (SV): Hva vil samferdselsministeren konkret gjøre, og når, for å sikre et stabilt og forutsigbart togtilbud på Sørlandsbanen, inkludert krav om punktlighet, erstatningstransport ved innstilte avganger, fremskyndet levering av nytt togmateriell og tiltak som hindrer at dagens situasjon svekker bosetting, arbeidsliv og pendlernes økonomi i Agder?
Begrunnelse
Situasjonen på Sørlandsbanen har de siste ukene vært kritisk, med en lang rekke innstilte avganger. Enkelte dager har halvparten av togene vært kansellert. Pendlerne opplever at innstillingene ofte skjer på svært kort varsel, og at det ikke settes opp erstatningstransport. Dette skaper store problemer for arbeidsreisende, studenter og pasienter med viktige avtaler. Mange rapporterer om vansker med å planlegge arbeidsdager og møter, og enkelte vurderer å si opp jobben eller har gått til det skritt å kjøpe pendlerleilighet i Kristiansand for å sikre seg mot togkaoset.
Pendlerne betaler over 2 000 kroner i måneden for et tilbud som beskrives som «aldri vært verre». Samtidig er alternativet, buss, både billigere og langt mer tidkrevende. For studenter og personer med sykehusavtaler eller arbeid som er situasjonen ekstra krevende, da det ikke er mulig å skylde på togproblemer i slike sammenhenger. Pendlerne opplever også at Go-Ahead, som driver Sørlandsbanen, er fraværende i kommunikasjonen og mangler en tydelig plan for å rette opp i problemene og gjenvinne tilliten.
Årsaken til problemene er at fire av åtte togsett er ute av drift på grunn av skader. Pendlerne reagerer på dårlig vedlikehold og beskriver togmateriell med vinduer lappet sammen med gaffateip og dører som er sperret av. Togene eies av det statlige selskapet Norske Tog, mens vedlikeholdsansvaret ble overført til Go-Ahead i sommer. Selskapet hevder de har «arvet problemene», men ansvaret for et fungerende togtilbud ligger hos staten.
Manglende punktlighet og kvalitet henger sammen med etterslep i investeringer helt tilbake til 1950- og 60-tallet. Selv om det er planlagt oppgraderinger og nytt togmateriell, vil dette først være på plass i 2027–2028. Det er derfor behov for strakstiltak for å sikre et stabilt og forutsigbart togtilbud nå, inkludert krav om erstatningstransport ved innstillinger, bedre vedlikehold og en plan for å gjenopprette tilliten til Sørlandsbanen. Uten dette risikerer vi at dagens situasjon svekker bosetting, arbeidsliv og tilliten til kollektivtransporten i Agder.