Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:558 (2025-2026)
Innlevert: 21.11.2025
Sendt: 21.11.2025
Besvart: 28.11.2025 av justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Kan statsråden klargjøre om det er mulig å rekvirere helikoptre, fly og annet materiell som benyttes i Norge av private operatører etter avtale med staten, men som har utenlandske eiere, dersom det oppstår krig, opprør eller indre uroligheter?

Begrunnelse

Etter hva spørsmålsstiller kan fremskaffe informasjon om er samtlige redningshelikopter i Tromsø (2), redningshelikopter på Svalbard (2), luftambulansehelikopter (14) og luftambulansefly (10) i utenlandsk eie.

Ut fra beredskapsmessige hensyn bør dette være gripbare ressurser for Norge i kriser eller ved krigsutbrudd. Det antas at dette forutsetter avtalemessige forpliktelser til staten hos private operatører, noe som ikke nødvendigvis er regulert i dag. Det vil være egnet til å utgjøre stor skade på Norges forsvarsevne, dersom utenlandske eiere trekker ut slikt materiell i et tenkt krigsscenario.

Spørsmålsstiller ønsker derfor at statsråden avklarer om Norge har rekvireringsrett på utenlandsk eid materiell, herunder særlig helikoptre og fly, som brukes i Norge.

Astri Aas-Hansen (A)

Svar

Astri Aas-Hansen: Helse- og omsorgsministeren besvarte et lignende spørsmål 19. august i år. Han redegjorde da for at Luftambulansetjenesten HF har det overordnede operative driftsansvaret for all luftambulanse i Norge og har avtale med Norsk Luftambulanse AS for drift av ambulansehelikoptre og Avincis Aviation Norway AS for drift av ambulansefly, altså to norske selskap. Det er i avtalene krav om ekstra beredskap og tiltak ved kriser. Leverandørene er også forpliktet til å gi transportstøtte til politiet ved pågående livstruende vold (PLIVO) etter gitte nasjonale retningslinjer. Alle luftfartøy er registrert i Norges luftfartøyregister og på leverandørens respektive Air Operator Certificate (AOC). Luftfartøyene har ulike eiere og er på finansiell eller operasjonell lease. Det er ikke krav i avtalene om at luftfartøy skal være eid av norske selskaper. Kontrakten med Norsk Luftambulanse AS om drift av ambulansehelikoptre ble inngått i 2016 og kontrakten med Avincis Aviation Norway AS om drift av ambulansefly ble inngått i 2017.

Redningshelikoptertjenesten består av sju baser, i tillegg kommer sysselmesterens helikopter på Svalbard. Forsvaret er operatør på seks av basene. Base Nord-kontrakten med CHC Helikopter Service AS omfatter operasjonen i Tromsø og på Svalbard og skal også gjelde i krise og krig uten andre unntak enn de som gjelder ellers. En eventuell rekvirering av personell og materiell følger norske lover og regler og er ikke spesielt regulert i kontrakten. Det er ingen krav i kontrakten om norsk eierskap av helikoptrene. CHC Helikopter Service AS har norsk AOC. Alle helikoptre, med unntak av ett, som benyttes i Base Nord-kontrakten, er leaset fra utenlandske selskaper. Base Nord-kontrakten med CHC Helikopter Service AS ble inngått i 2021.

Dersom redningshelikoptrene på Tromsø-basen ikke vil være tilgjengelige vil SAR Queen helikoptrene fra redningshelikopterbasen på Banak og i Bodø kunne dekke behovet. SAR Queen fra fastlandet vil også kunne bistå i en redningsaksjon på Svalbard hvis redningshelikoptrene til Sysselmesteren ikke er tilgjengelige

Det finnes en rekke hjemler for rekvirering av materiell i krisesituasjoner. Beredskapsloven § 15 gir hjemmel til å rekvirere løsøre når «riket er i krig, krig truer eller rikets selvstendighet eller sikkerhet er i fare». Slik rekvirering må være nødvendig for å ivareta viktige samfunnsinteresser. Lov om militære rekvisisjoner § 1 gir hjemmel til å rekvirere alt som er nødvendig for krigsmakten og institusjoner som er knyttet til den. Etter sivilbeskyttelsesloven § 25 kan departementet kreve avstått eiendomsrett, bruksrett eller annen særlig rådighet over løsøre av ethvert slag i tilfeller der slik rekvirering er nødvendig for å oppfylle lovens bestemmelser. Etter næringsberedskapsloven § 8 kan Kongen fatte vedtak om særskilte tiltak for å sikre tilgang til varer og tjenester fra næringslivet. Slikt vedtak kan fattes ved risiko for etterspørselssjokk, tilbudssvikt eller logistikkbrist og må være nødvendige for å dekke befolkningens behov, det militære forsvarets behov, allierte militære styrkers behov i Norge eller internasjonale forpliktelser knyttet til varer og tjenester. Næringsberedskapsloven er eierskapsnøytral, og gjelder alle næringsdrivende så lenge virksomheten opererer i Norge. Når «riket er i krig eller når krig truer» og «ved kriser eller katastrofer i fredstid» kan departementet med hjemmel i helseberedskapsloven § 3-1, jf. § 1-5, rekvirere «fast eiendom, rettigheter og løsøre av ethvert slag som trengs til bruk for helse- og omsorgstjenester eller sosiale tjenester, til bolig for personell eller lagring av materiell og utstyr».

Etter alminnelige jurisdiksjonsregler gjelder norsk lov som utgangspunkt på norsk territorium. Ingen av de nevnte lovreguleringene er begrenset til løsøre i norsk eierskap. Utgangspunktet vil da være at den norske stat også kan rekvirere materiell som har utenlandske eiere, så fremt vilkårene for rekvirering er til stede og materiellet er tilgjengelig på norsk territorium.