Henrik Gottfries Kierulf (H): Vil samferdselsministeren gi nødvendige avklaringer slik at Trøndelag kan legge ut et bussanbud som er tilfredsstillende for Trondheim sitt behov fra 2029, og når kan man forvente svar som ikke skyver all risiko over på region og by?
Begrunnelse
Trondheim står foran en nytt bussanbud som som skal tre i kraft fra 2029. Trøndelag fylkeskommunens kollektivtransportselskapet AtB har lagt fram tre alternativer for nytt anbud. Det billigste alternativet betyr færre avganger og dårligere kapasitet. Det såkalte nullalternativet innebærer en moderat forbedring av tilbudet på noe avganger og plussalternativet innebærer utvidelse og forbedring av tilbudet. Trondheim er i vekst og med økt innbyggertall øker også transportbehovet. Dersom dette skal kunne dekkes med et godt kollektivtilbud vil det være behov for å forbedre tilbudet med økt kapasitet og flere avganger.
Staten har ikke gitt de avklaringene som trengs for å planlegge et anbud som faktisk møter behovene. Miljøpakkesamarbeidet og byvekstavtalen, som er en viktig finansieringskilde for kollektivtilbudet i Trondheim, utløper i 2029. Og det foreligger ikke noe alternativ etter dette som er med på å sikre trygghet og forutsigbarhet for finansiering av et godt nok kollektivtilbud. Hvis staten ikke kommer på banen skyves hele risikoen over på Trøndelag og Trondheim som har en presset økonomi fra før. Uten statlige rammer på plass tvinges Trøndelag til å planlegge for et svakere tilbud enn det Trondheim både trenger og forventer.