Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:582 (2025-2026)
Innlevert: 23.11.2025
Sendt: 24.11.2025
Besvart: 01.12.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Hva er årsaken til at noen los bordingsfelt ikke er inkludert i ordningen, og vil statsråden ta initiativ til at Kystverket innlemmer flere los bordingspunkt i den ordinære ordningen.

Begrunnelse

Det er i dag 67 los bordingsfelt langs kysten, dette er områder hvor losen går om bord eller av skip som har hatt los.

Kostnaden for los tilbringertjenesten dekkes gjennom losavgiften som alle lospliktige skip betaler.

10 av disse los bordingsfeltene hvor av 5 i Nordland og 3 i Nord-Trøndelager utelatt fra den ordinære tilbringertjenesten med den konsekvens at brukeren må betale hele kostnaden ved å bruke disse losbordingsfeltene.

Noen av disse feltene som er utenfor den ordinære tilbringertjenesten har mye trafikk som f. eks Grinna, Moldøra, Myre og Melbu.

Det har over tid vært fremmet ønske om å inkludere flere av disse 10 los bordingsfeltene i den ordinære ordningen da det er konkurransevridende for næringslivet i disse områdene å bli tillagt ekstra kostnader.

Prisforskjell på los bordingen er på 1722% (fra 1.249 til 21.518 kroner) for de 10 feltene som ikke er del av ordinær tilbringertjeneste?

Kystverket skal fremme sjøtransport som en effektiv og klimavennlig del av transportsystemet, og bidra til å redusere transportkostnader.

Tilbringerdekningen i dag mangler konsistens mellom sammenlignbare felt/regioner. Kystverket bør gjøre en ny vurdering om å innlemme flere felt i den ordinære tilbringertjenesten. Dette vil rette opp i utilsiktede konsekvenser av dagens ordning, som bidrar til å vri trafikk og belaste enkelte lokalsamfunn og næringsregioner uforholdsmessig.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Jeg er opptatt av at vi skal ha en velfungerende lostjeneste som kan bidra til å dekke behov for effektiv og sikker sjøtransport langs hele kysten. Siden lostjenesten i hovedsak finansieres gjennom losavgifter, er jeg også opptatt av at vi skal ha en kostnadseffektiv tjeneste med hensyn til målsetninger om gode rammevilkår for skipsfartsnæringen.
Norge har en lang og krevende kyst som trafikkeres av et stort antall fartøyer. Disse fartøyene har et komplekst og sammensatt seilingsmønster som går langs kysten og inn i og ut av fjordsystemer. For å sikre en kostnadseffektiv lostjeneste og at samlet avgiftsbelastning ikke blir for stor, må bording og kvitting av los rutes inn mot et avgrenset antall losbordingsfelt.
I vurderingene om lokalisering av losbordingsfelt er det blant annet tatt hensyn til omfang og sammensetting av skipstrafikk og behov for effektive logistikkløsninger. I områder med stor trafikk er det opprettet bordingsfelt, som for eksempel i Oslofjorden, Korsfjorden og Fedje. I områder med mindre trafikk må det vurderes om det skal opprettes bordingsfelt eller om skipstrafikken skal rutes til andre bordingsfelt med større trafikk. I disse vurderingene må det også ta hensyn til at avstanden ikke blir for stor til de 24 losstasjonene, da reisetiden for losene til og fra losoppdrag utgjør en vesentlig del av kostnadene til lostjenesten og dermed også avgiftsnivået for skipsfartsnæringen.
Lostjenesten tilbyr i dag bording og kvitting av los ved 57 ordinære losbordingsfelt. I tillegg tilbyr lostjenesten bording og kvitting fra 10 felt som ligger utenfor den ordinære tilbringertjenesten, mot at fartøyene det gjelder, dekker ekstrakostnadene knyttet til dette. Denne muligheten er etablert på bakgrunn av dialog med lokale næringsaktører, og gjelder eksempelvis feltene ved Grinna, Moldøra, Myre og Melbu.
Som stortingsrepresentant Olsen viser til, varierer stykkprisen for bording og kvitting av los mellom 1 249 kroner og 21 518 kroner for de 10 feltene som ligger utenfor den ordinære tilbringertjenesten. Stykkprisen er fastsatt ut fra beregninger av tilleggskostnaden for lostjenesten knyttet til bording/kvitting ved hvert av de 10 feltene. Dette kommer da i tillegg til de ordinære losavgiftene. Fartøy som velger å borde ved disse feltene, kan alternativt benytte nærmeste ordinære losbordingsfelt, uten ekstra prispåslag.
Det fremgår av lospliktforskriften hvilke losbordingsfelt som inngår i den ordinære tilbringertjenesten og hvilke som medfører tilleggskostnader. Kystverket har med hjemmel i lospliktforskriften § 5 tredje ledd myndighet til å justere og etablere nye losbordingsfelt. Jeg er kjent med og legger til grunn at etaten vurderer behovene for lokalisering av bordingsfelt, der hensynet til sikkerhet og kostnadseffektivitet vektlegges i den samlede vurderingen.
Jeg vil også understreke betydningen av å videreføre arbeidet med å sikre en kostnadseffektiv lostjeneste, slik at vi kan tilrettelegge for en effektiv og sikker sjøtransport langs hele kysten. Innenfor denne rammen er det etter min vurdering et gode at Kystverket og næringsaktører kan finne fleksible løsninger som for eksempel løsningen med de 10 bordingsfeltene som kommer i tillegg til den ordinære tilbringertjenesten.