Skriftlig spørsmål fra Finn Krokeide (FrP) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:590 (2025-2026)
Innlevert: 24.11.2025
Sendt: 24.11.2025
Besvart: 01.12.2025 av kultur- og likestillingsminister Lubna Boby Jaffery

Finn Krokeide (FrP)

Spørsmål

Finn Krokeide (FrP): Vil statsråden ta initiativ til å styrke åpenheten rundt Norsk Tipping, herunder vurdere regelverk og praksis som i dag gjør at selskapet i stor grad kan avvise innsynskrav til tross for sin rolle som heleid statlig monopolaktør?

Begrunnelse

Norsk Tipping er et heleid statlig selskap med enerett til store deler av det regulerte pengespillmarkedet i Norge. Selskapet forvalter betydelige verdier på vegne av fellesskapet og har en nøkkelrolle i finansieringen av kultur, idrett og frivillighet. Nettopp derfor er høy grad av åpenhet og innsyn i selskapets virksomhet avgjørende for å sikre tillit til både pengespillpolitikken og forvaltningen av midlene.
Norsk Tipping er omfattet av et særskilt unntak som innebærer at selskapet ikke trenger å forholde seg til de samme innsynsreglene som andre offentlige virksomheter. Dette unntaket gjør det vanskelig for offentligheten og pressen å få innsyn i forhold som åpenbart er av allmenn interesse. Dette er blant annet omtalt i sak hos Oppland Arbeiderblad av 19.11.25.
https://www.oa.no/dette-vil-ikke-norsk-tipping-at-du-skal-fa-vite-gode-grunner-til-a-utfordre/s/5-35-2189072
Norsk Tipping har de siste årene gjort flere vesentlige feil, blant annet knyttet til gjennomføring av trekninger og andre alvorlige avvik, som har resultert i svekket tillit til selskapet og store bøter. Når et statlig heleid spillselskap gjør alvorlige feil og påføres store økonomiske reaksjoner, forsterkes behovet for innsyn i hvordan virksomheten faktisk drives, hvilke vurderinger som gjøres, og hvilke tiltak som iverksettes for å rette opp og hindre nye feil.
Det er derfor grunn til å stille spørsmål ved at et statlig monopol, som begrunnes med ansvarlighet og samfunnsoppdrag, kan operere med et betydelig lavere nivå av åpenhet enn det som ellers forventes av offentlige organer. Manglende innsyn kan svekke kontrollen med hvordan midlene forvaltes, og undergraver muligheten til å føre en reell offentlig debatt om Norsk Tippings praksis, prioriteringer og håndtering av alvorlige feil.
På denne bakgrunn bes statsråden redegjøre for hvordan hun vurderer dagens åpenhet knyttet til Norsk Tipping, og om hun vil ta initiativ til endringer som kan sikre større transparens og bedre innsyn i selskapets virksomhet.

Lubna Boby Jaffery (A)

Svar

Lubna Boby Jaffery: Jeg deler representantens syn om at åpenhet er viktig. Likevel er det slik at flere statsaksjeselskaper er unntatt offentleglovas virkeområde, og Norsk Tipping er en av disse, jf. offentlegforskrifta § 1 første ledd bokstav h. Bakgrunnen for at Norsk Tipping ikke er omfattet av offentleglovas virkeområdet er at selskapet, selv om det har monopol i Norge og dermed ikke driver i direkte konkurranse med og på samme vilkår som private aktører, er utsatt for indirekte konkurranse fra utenlandske pengespilltilbydere på internett. Selv om vi de siste årene i økende grad har lykkes med å redusere de utenlandske spillselskapenes tilstedeværelse i det norske markedet, utgjør de fortsatt en konkurransemessig utfordring for Norsk Tipping. Lotteritilsynet har i sin siste kanaliseringsrapport fra mars 2025 estimert at utenlandske spillselskaper har en netto omsetning i det norske markedet på mellom 1,1 og 1,5 milliarder kroner i 2024. Å underlegge Norsk Tipping offentleglovas virkeområde, vil kunne gi disse selskapene informasjon om Norsk Tippings virksomhet som vil kunne styrke deres posisjon i det norske markedet, noe jeg ikke ønsker å legge til rette for all den tid vi har en enerettsmodell.
Det er dermed gode grunner til å begrense åpenheten om Norsk Tippings virksomhet. Når det er sagt, er det riktig som representanten skriver at Norsk Tipping er et statseid selskap med et viktig samfunnsoppdrag og som også har en nøkkelrolle i finansieringen av idrett, kultur og frivillighet. Det er derfor viktig at Norsk Tipping er åpne og transparente der de kan. Selskapets egne interne retningslinjer legger til rette for innsyn dersom hensynet til offentlig innsyn veier tyngre enn behovet for unntak. Ifølge retningslinjene skal innsynskravene som hovedregel besvares innen fem virkedager og avslag skal være begrunnet.
Som representanten peker på, har det det siste året vært avdekket flere feil i Norsk Tippings virksomhet som også har resultert i bøter fra Lotteritilsynet. Norsk Tipping har vært tydelig på at de ønsker å være åpne og transparente om feilene, både internt og eksternt. Selskapet har blant annet offentliggjort rapport innhentet på bakgrunn av feilene som har vært avdekket. Norsk Tipping har også nedsatt en egen kvalitetsgruppe blant annet for å teste, re-teste og overvåke alle deres produkter, tjenester og prosesser. Selskapet har vært åpne om feil som er oppdaget under dette arbeidet.