Skriftlig spørsmål fra Remi Sølvberg (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:598 (2025-2026)
Innlevert: 24.11.2025
Sendt: 24.11.2025
Besvart: 26.11.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Remi Sølvberg (R)

Spørsmål

Remi Sølvberg (R): Vil statsråden sørge for en skikkelig vurdering av muligheten for fjerntog fra Trondheim til Sundsvall, med involvering av alle berørte parter, og legge denne fram senest i forbindelse med lansering av fjerntogstrategien i 2026?

Begrunnelse

Jernbanedirektoratet jobber med ny fjerntogstrategi. Utredningen skal leveres Samferdselsdepartementet april 2026. Denne skal være en del av beslutningsgrunnlaget for neste NTP. Samtidig tas det avgjørelser som går i feil retning når det gjelder å forbedre fjerntogtilbudet og sørge for gode, miljøvennlige transportalternativer.
For to uker siden besluttet direktoratet togtilbudet på Meråkerbanen fram til desember 2028. Basert på det jernbanedirektoratet har uttalt, ser det ut som man først og fremst har lagt vekt på at det er få reisende til Stockholm når man bestemte seg for å ikke få fjerntog fra Trondheim til den svenske hovedstaden. Det har i mindre grad blitt lagt vekt på muligheten for å knytte Trondheim tettere sammen med Østersund og Sundsvall. Der kan det også finnes mulighet for korresponderende tog.
Likevel sitter vi igjen i følgende situasjon:
- Trondheim–Stockholm ble vurdert og avvist
- Regionale svenske ønsker om Trondheim-Sundsvall ble klassifisert som «svensk ansvar»
- Den mest realistiske norske fjernruten - Trondheim-Sundsvall - ble aldri utredet.

Jeg forventer at statsråden ikke lar spørsmålet om fjerntog fra Trondheim til Sverige blir liggende i en skuff.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Som representanten viser til, har Jernbanedirektoratet for kort tid siden lagt frem sin beslutning om togtilbudet på Meråkerbanen frem mot 2028. I utredningsarbeidet som ligger til grunn for beslutningen, er blant annet markedsgrunnlaget for endringer i regiontilbudet mellom Trondheim og Ørebro/Sundsvall vurdert, jeg viser her også til svaret mitt på spørsmål 73 fra stortingsrepresentant Oda Indegaard.
I løsningen som Jernbanedirektoratet har valgt, sikres reisende fra Trondheim til Sundsvall et godt tilbud med to avganger daglig hver vei i tog med god komfort. Selv om passasjerene må bytte tog på Storlien, er det god korrespondanse mellom togene med kun 13 minutters ventetid.
Fjerntogstrategien som Jernbanedirektoratet legger fem i april 2026, vil være et viktig grunnlag for videre utredninger av hvordan togtilbudet på de grensekryssende strekningene skal utvikles på lenger sikt. Jeg vil derfor ikke sette i gang ytterligere utredningsarbeid før denne er lagt frem.