Frøya Skjold Sjursæther (MDG): Stortingets vedtak 910 av 21. juni 2024 slår blant annet fast at CO2-avgiften på sokkelen skal økes frem mot 2030.
Hvorfor foreslår regjeringen likevel å ikke øke CO2-avgiften på sokkelen neste år, samtidig som det skal settes i gang en utredning om å fjerne CO2-avgiften på sokkelen?
Begrunnelse
Stortingets vedtak 910 av 21. juni 2024 lyder:
“Stortinget ber regjeringen videreføre dialogen og konkretisere innholdet i et energipartnerskap med olje- og gassnæringen, vedtatt i forbindelse med oljeskattepakken, i tråd med omtalen i Revidert nasjonalbudsjett 2024, med sikte på fortsatte utslippsreduksjoner i næringen for å bidra til å nå klimamålet i 2030. Et viktig premiss for partnerskapet er at olje- og gassnæringen innenfor det finanspolitiske rammeverket skal bidra mer til finansieringen av flytende havvind enn de gjør i dag, ved at CO2-avgiften på sokkelen skal økes frem mot 2030.”
Regjeringen foreslår imidlertid å ikke øke CO2-avgiften på sokkelen i 2026. I Prop 1 LS (2025-2026) slås det videre fast at Energidepartementet vil “igangsette en ekstern utredning av effektene av den doble virkemiddelbruken (CO2-avgift og kvoteplikt) på fremtidig ressursforvaltning og verdiskaping, på leveranser av olje og gass og på produksjonsutslippene på kontinentalsokkelen”.
Å fjerne CO2-avgiften på sokkelen vil være et brudd med Stortingets vedtak. Da Stortinget vedtok oljeskattepakken, var et premiss at oljebransjen skulle redusere sine klimagassutslipp med 50 prosent innen 2030.