Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til finansministeren

Dokument nr. 15:603 (2025-2026)
Innlevert: 24.11.2025
Sendt: 25.11.2025
Besvart: 02.12.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Kan finansministeren avklare hvorvidt det eiendomsselskapet som fusjonerer kan være stiftet ved fisjon etter 15. oktober 2025 og om det er tilstrekkelig at fusjonen er meldt til Foretaksregisteret før 1. april 2026 for at overgangsregelen for skattefri fusjon for borettslag skal komme til anvendelse, samt gi en indikasjon på når den varslede forskriften vil være på plass?

Begrunnelse

I Meld. St. 1 (2025-2026) har regjeringen foreslått å stenge flertrinnsmodellen ved å avskjære muligheten for skattefri fusjon mellom aksjeselskap og borettslag. Bestemmelsen er foreslått trådt i kraft med virkning fra 15. oktober, med en overgangsordning frem til 1. april 2026 for særskilte tilfeller.
Ett av tilfellene i overgangsordningen gjelder aksjeselskap som eier en tomt hvor det per 15. oktober 2025 "forelå planer om oppføring av nye boliger som vil utgjøre minst 50 pst. av eksisterende boliger på tomten." Videre heter det: "For bebygde tomter må eieren sannsynliggjøre at det foreligger konkrete planer om å øke antall boliger med minst 50 pst. Eieren må også kunne dokumentere at en slik utvidelse lovlig kan gjennomføres."
Regjeringen har varslet at det vil komme en forskrift som vil regulere dette nærmere, men det er uklart når forskriften vil være på plass.
Eiendomsutvikling er langsiktig i sin natur og nå er det flere aktører som opplever stor usikkerhet med hensyn til overgangsordningen. For aktører som har brukt flere år på å planlegge og forberede for utvikling av større områder innenfor eksisterende skatteregelverk er det av stor betydning å avklare hvorvidt det er mulig å komme under overgangsordningen.
På nåværende tidspunkt opplever mange eiendomsaktører at det er vanskelig å tolke hvordan overgangsordningen regjeringen har omtalt i forslag til statsbudsjett for 2026 skal forstås.
Et av vilkårene for å komme under overgangsordningen er at det er tale om et aksjeselskap som eier en tomt. Det er imidlertid uklart hvorvidt den aktuelle tomten må ligge i det aktuelle selskapet pr. 15. oktober 2025, eller om det fortsatt er anledning til å fisjonere ut tomt til nytt selskap etter 15. oktober 2025, og fortsatt komme under overgangsregelen.
Det er heller ikke klart hvorvidt det er tilstrekkelig at den aktuelle fusjonen er meldt inn til Foretaksregisteret før 1. april 2026, eller om det betyr at fusjonen må være registrert som gjennomført før 1. april 2026.
I mange tilfeller er det tale om store prosjekter som har behov for snarlig avklaring på forståelsen av forslaget, slik at de kan benytte de neste månedene til å fortsette å utvikle eiendommene. Det er også av stor betydning å få avklart når forskriften forventes å foreligge.

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: Forslaget i Prop. 1 LS (2024-2025) om avvikling av flertrinnsmodellen er basert på at nærmere regulering skal skje i samleforskriften til skatteloven. Departementet tar sikte på å fastsette forskriftsbestemmelsene så snart den foreslåtte fullmaktshjemmelen i skatteloven blir vedtatt.

Departementet har mottatt flere henvendelser med konkrete problemstillinger knyttet til de ikrafttredelses- og overgangsreglene som er beskrevet i proposisjonen. Jeg er enig med representanten Raja i at det ikke bør være uklarhet rundt slike spørsmål. Reglene som er beskrevet i proposisjonen, er ment å ivareta forutberegneligheten i byggeprosjekter på en god måte. Reglene gir et tidsvindu for gjennomføring frem til 1. april 2026. En avklaring sikrer at utbyggere kan utnytte det foreslåtte tidsvinduet som forutsatt.

Departementet har derfor utarbeidet utkast til forskrift med merknader. Utkastet besvarer de spørsmålene som blir stilt her, og gir også andre avklaringer.

Utkastet er nylig publisert på Regjeringen.no. Jeg tillater meg å besvare spørsmålene ved å vise til utkastet:

Utkast til forskriftsbestemmelser for flertrinnsmodellen - regjeringen.no