Skriftlig spørsmål fra Morten Wold (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:617 (2025-2026)
Innlevert: 26.11.2025
Sendt: 26.11.2025
Besvart: 01.12.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Wold (FrP)

Spørsmål

Morten Wold (FrP): Hvem snakker sant om hvorvidt Ringeriksbanen er innlemmet i Jernbanedirektoratets NTP-portefølje når direktoratet sier den ikke er det, mens statsråden sier den er det?

Begrunnelse

Nylig stilte jeg spørsmål til samferdselsministeren og fikk til svar at Ringeriksbanen er innlemmet i Jernbanedirektoratets NTP-portefølje. I et intervju med Hallingdølen svarer direktoratet at den ikke er det.
Direktoratets seksjonsleder for strategi og portefølje, Benedicte Bruun-Lie, uttalte til avisen at «Ringeriksbanen er ikke en del av Jernbanedirektoratets NTP-portefølje og det foreligger per nå ingen prioritering av videre oppfølging av Ringeriksbanen.»
Det er laget en liste av jernbaneporteføljen som skal prioriteres i perioden 2025–2036. Ringeriksbanen er ikke nevnt, verken i første eller andre periode, skriver Hallingdølen.
Våren 2024 krevde et flertall på Stortinget bestående av Høyre, Fremskrittspartiet, SV, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti at regjeringen skulle legge FRE16 inn i NTP som et fellesprosjekt. Flertallet ba også regjeringen komme tilbake med en sak om hvordan dette skulle følges opp våren 2025. Det har fortsatt ikke skjedd.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Etter behandlingen av Nasjonal transportplan 2025-2036, bad Stortinget regjeringen om å legge frem en sak som innpasset prosjektene det var flertallsvedtak for i Stortinget i NTP-porteføljen, seneste i forbindelse med RNB 2025 (vedtak 836).
Regjeringen la frem planen for innpassing av prosjektene allerede i Prop.1 S (2025). Om Fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16 Skaret-Hønefoss står det «Ringeriksbanen og E16 Skaret—Hønefoss videreføres som i dag som et fellesprosjekt under Nye Veier AS utenfor selskapets ordinære portefølje, i tråd med Stortingets anmodningsvedtak». Det har med andre ord lik status som i forrige nasjonale transportplan, for perioden 2022-2033.
Når regjeringen viderefører Ringeriksbanen og E16 Skaret- Hønefoss som et fellesprosjekt hos Nye veier, betyr det at Ringeriksbanen er en del av Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036. I april 2026 skal Jernbanedirektoratet levere en fjerntogstrategi til departementet, og der er Ringeriksbanen også en del av den porteføljen Jernbanedirektoratet vurderer for utvikling av togtilbudet på lenger sikt.
Fellesprosjektet er ikke en del av prosjektporteføljen til direktoratet, fordi prosjektet ligger i porteføljen til Nye veier. Dette er bakgrunnen for forvirring. Prosjektet er avhengig av en egen finansiering i statsbudsjettet utover det ordinære tilskuddet til Nye Veier, slik som det hadde før ny NTP ble lagt frem.