Skriftlig spørsmål fra Nikolai Astrup (H) til finansministeren

Dokument nr. 15:624 (2025-2026)
Innlevert: 26.11.2025
Sendt: 27.11.2025
Besvart: 04.12.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Nikolai Astrup (H)

Spørsmål

Nikolai Astrup (H): Hva vil være provenyvirkningen av å likebehandle ektefeller og samboere i dokumentavgiftsloven § 8, slik at også samboere eksempelvis kan få overta fritidseiendom ved dødsfall uten at det utløser dokumentavgift?

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: Dokumentavgiften er en avgift som utløses ved tinglysing av dokument som overfører hjemmel til fast eiendom. Avgiftssatsen er på 2,5 pst. av salgsverdien til eiendommen ved tinglysingstidspunktet.

Overføring av hjemmel til fast eiendom mellom ektefeller er fritatt for dokumentavgift. Fritaket gjelder under ekteskapet, ved den annen ektefelles død, eller ved skifte av felleseie i forbindelse med separasjon eller skilsmisse, jf. dokumentavgiftsloven § 8 første ledd bokstav a og stortingsvedtaket om dokumentavgift § 2 bokstav e. Tilsvarende fritak gjelder ved overføring av felles bolig mellom samboere ved samlivsbrudd eller ved den ene partens død, jf. dokumentavgiftsloven § 8 andre ledd. Overføring av fast eiendom utover deres felles bolig, for eksempel fritidseiendom, omfattes ikke.

I dokumentavgiftsloven oppstilles det krav til hva som skal regnes som samboerskap. Fritaket skal kun gjøres gjeldende for samboere i betydningen «to personer som lever i et ekteskapslignende eller partnerskapslignende forhold». I tillegg til dette hovedvilkåret foreligger det to alternative tilleggsvilkår, enten felles folkeregistrert adresse i minst to år forut for samlivsbruddet, eller at paret venter, har eller har hatt felles barn.

I forarbeidene er det uttalt at: «samboere ikke er en klart definert gruppe slik som ektefeller, og at et fritak dermed vil kunne medføre dokumentasjons- og avgrensningsproblemer», jf. Innst. S. nr. 210 (2005-2006). Disse hensynene virker derfor å være lagt til grunn for den snevrere avgrensningen av fritaket for samboere til kun å omfatte deres felles bolig. Jeg ser imidlertid at det kan stilles spørsmål til hvor sterkt disse hensynene gjør seg gjeldende så lenge vilkårene for faktisk samboerskap er oppfylt. Finansdepartementet vil derfor be Skattedirektoratet om å vurdere dette nærmere.

En eventuell utvidelse av fritaket for samboere forutsetter nærmere utredning og må behandles i det samlede skatte- og avgiftsopplegget i forbindelse med det ordinære budsjettarbeidet.

Departementet har ikke tall på overføringer av fritidsboliger mellom samboere, og kan dermed ikke innenfor tidsrammen for spørsmål til skriftlig besvarelse angi noen provenyeffekt av forslaget.