Skriftlig spørsmål fra Oda Indgaard (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:633 (2025-2026)
Innlevert: 27.11.2025
Sendt: 27.11.2025
Besvart: 05.12.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Oda Indgaard (MDG)

Spørsmål

Oda Indgaard (MDG): I svar på spørsmål knyttet til Svingen og Steinberg stasjon, svarer statsråden at dersom et togselskap ikke får tildelt infrastrukturkapasitet, så plikter heller ikke selskapet å stoppe på stasjonen. Stortinget vedtok den 19.11.24 at regjeringen "så snart som mulig skulle iverksette tiltak som kan gi økt togkapasitet i rush."
Har Jernbanedirektoratet/BaneNor vurdert å heller redusere stopp med flytoget enn å fjerne stopp for pendlere for å bedre jernbanens punktlighet, for å sikre mer rom til å øke reisetiden der det er nødvendig?

Begrunnelse

Kapasitet i rikstunnelen under Oslo blir nevnt som årsak til at det er krevende å endre rutetider for å tillate å fortsatt stoppe på disse stasjonene, men også å opprette nye stopp på for eksempel Brakerøya. I lys av tidligere vedtak fra Stortinget er det derfor interessant å vite om også alternativet med færre avganger med Flytoget gjennom rikstunnelen er vurdert som alternativ til å redusere pendlertilbudet.

I Prop. 1S står det beskrevet at reduksjon i Flytogets avganger ikke vil hjelpe fordi det i hovedsak er mangel på togmateriell som er hovedårsak til punktlighetsutfordringene. Men kutt i stopp på stasjoner er ikke beskrevet som et tiltak for å bedre punktligheten (selv om dette var foreslått ved fremleggelsen av forslag til statsbudsjett), og muligheten for å heller legge til noe reisetid på de berørte avganger for å både bedre punktlighet og beholde reisetilbud for folk rundt alle stasjoner er ikke nevnt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I den årlige kapasitetsfordelingsprosessen for 2026 har Bane NOR vurdert det slik at det ikke er tilstrekkelig infrastrukturkapasitet på Sørlandsbanen (Drammen - Kongsberg) og Kongsvingerbanen til å oppfylle krav til togstopp i trafikkavtalen mellom Jernbanedirektoratet og Vygruppen. Begge strekninger er erklært overbelastet i Bane NORs kapasitetsfordelingsprosess, og Bane NOR har besluttet å tildele kapasitet med færre togstopp ved Steinberg og Svingen for å oppnå jernbanesektorens punktlighetsmål på 90 prosent.
Eventuelle justeringer i Flytogets rutetilbud vil ikke kompensere for manglende robusthet i ruteplanen hverken på Kongsvingerbanen eller Sørlandsbanen.
Jernbanen er et komplekst system med mange avhengigheter, og små endringer kan potensielt gi store konsekvenser. Eksempelvis vil det å spare inn tiden det tar å stoppe på enkelte mindre stasjoner kunne ha uventet stor positiv effekt langt utover den linjen stoppene ligger på. Dette skyldes at jernbanen i Norge er et nav der all trafikk går ut fra Oslo S og er forbundet sammen, med få omkjøringsmuligheter. Det kjøres svært mange avganger og det er svært høy kapasitetsutnyttelse. Når hendelser oppstår forplanter derfor forsinkelser seg raskt og rammer svært mange reisende.
Det er et mål at ni av ti tog skal være i rute. Dette klarer vi dessverre ikke i dag, og vi jobber nå målrettet for å øke punktligheten. Bane NOR og øvrige jernbaneaktører har intensivert det viktige arbeidet med å analysere og identifisere store punktlighetsforbedrende tiltak. Et stort og viktig tiltak for å bedre kapasiteten er at vi fra desember 2027 gjør alle tog tilgjengelig for alle reisende når tilbringertjenesten til Oslo lufthavn (Flytoget) integreres i det øvrige togtilbudet. Da legges også rutene om slik at togtilbudet bedres for mange reisende. Fram mot dette blir det gjort grundige vurderinger av ruteplanene, for å sikre et mest mulig driftsstabilt togtilbud.