Skriftlig spørsmål fra Mats Henriksen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:684 (2025-2026)
Innlevert: 02.12.2025
Sendt: 03.12.2025
Besvart: 09.12.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Mats Henriksen (FrP)

Spørsmål

Mats Henriksen (FrP): Vil statsråden ta initiativ til en gjennomgang av YSK-forskriften med sikte på å vurdere mer formålstjenlige unntak for kjøretøy som primært benyttes til lokal transport i service- og utleiebransjen, og eventuelt komme tilbake til Stortinget med forslag til nødvendige endringer?

Begrunnelse

YSK-forskriften for kjøretøy i klasse BE, herunder pick-up-kjøretøy med tillatt totalvekt inntil 3,5 tonn, oppleves i dag som lite hensiktsmessig for en rekke aktører innen lokal tjenesteyting og service. Forskriften pålegger blant annet krav om ferdskriver og yrkessjåførkompetanse (YSK) i kjøretøy som i all hovedsak benyttes til korte, lokale oppdrag. Disse sjåførene er normalt ikke yrkessjåfører i tradisjonell forstand, men utfører enkeltleveranser eller transport av mindre maskiner over relativt korte avstander — gjerne under 50 kilometer fra utgangspunktet. Bransjen peker på betydelige og etter deres oppfatning unødvendige kostnader, blant annet krav om periodiske YSK-kurs hvert femte år som de mener er lite relevante for denne typen virksomhet.
Videre viser flere aktører til at forskriften kan gi uheldige utslag, der bruk av små og mer miljøvennlige kjøretøy erstattes med større dieselbaserte lastebiler for å omgå kravene, uten at dette gir forbedringer verken i HMS eller miljøeffekt. Samtidig kan privatpersoner føre de samme kjøretøyene uten tilsvarende begrensninger.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Yrkessjåførforskriften gjennomfører felleseuropeiske regler i yrkessjåførdirektivet som er tatt inn i EØS-avtalen.

Disse reglene stiller krav til erverv og fornyelse av yrkessjåførkompetanse for fører som mot vederlag skal kjøre gods- eller persontransport med lastebil eller buss. Formålet er å styrke trafikksikkerheten og sikre like konkurransevilkår i transportmarkedet.

Jeg kan informere representanten Henriksen om at i motsetning til hva som synes å legges til grunn i begrunnelsen for spørsmålet, så gjelder kravene ikke for transport med kjøretøy som kan kjøres med førerkort i klasse BE. De gjelder dermed heller ikke der slike kjøretøy benyttes til lokal transport.

Yrkessjåførkompetanse kreves bare for førere av kjøretøy som krever førerkort i C-klassene (små og store lastebiler) og D-klassene (minibuss og buss) når det kjøres mot vederlag, jf. yrkessjåførforskriften § 3.

Det er i tillegg en rekke harmoniserte unntak unntak fra kravet om fremgår i forskriften § 1 andre ledd. Disse unntakene er harmonisert i EØS, og Norge har allerede utnyttet handlingsrommet som direktivet gir på dette området.

Jeg ser i lys av dette ikke behov for gjennomgang av yrkessjåførforskriften.