Erlend Larsen (H): Regjeringen oppgir å legge til grunn at 75 pst. av øl og vin, 50 pst. av brennevin og 75 pst. av tobakksvarene antas å bli erstattet av avgiftsbelagt omsetning i Norge, etter at taxfree-kvotene er redusert i to omganger de siste årene.
Kan statsråden gjøre nærmere rede for hvordan Folkehelseinstituttet (FHI) kommer frem til disse anslagene?
Begrunnelse
«Usikkerheten er betydelig når en skal beregne provenyvirkninger av å fjerne eller endre kvotene for alkohol- og tobakksvarer som kan innføres avgiftsfritt som reisegods. Det er blant annet usikkert i hvilket omfang redusert innførsel av alkoholvarer vil bli erstattet med tilsvarende varer kjøpt i Norge. Provenyanslag krever derfor at det gjøres en del forutsetninger,» skriver finansministeren i sitt svar til meg i spørsmål 540.
Dette oppsummerer på en god måte at det ligger mye usikkerhet og mange anslag i begrunnelsen for å redusere taxfree-kvotene. Ordene «usikkerhet» og «anslag» går igjen flere steder i svaret. Statsråden oppgir etter det jeg kan se ikke ett eneste tall eller beregning i sitt svar, som han uttrykker en viss grad av sikkerhet til. Det etterlatte inntrykket er at dette er et område hvor man i realiteten har minimalt av faglig kunnskap om hvordan handlemønsteret endrer seg som følge av endringer i rammebetingelsene. Det er grunn til å spørre om ikke statsråden burde ta en faglig gjennomgang av dette feltet.
Det vi vet, er at innstrammingene rammer norsk luftfart hardt. Avinor og Sandefjord Lufthavn Torp har fått et vesentlig økonomisk tap, uten at de blir kompensert for den antatte ekstragevinsten staten sitter igjen med.
«Det legges til grunn at det omsettes like mye varer avgiftsfritt per reisende på ferger i utenlandstrafikk som per flypassasjer ved ankomst på norske flyplasser,» skriver statsråden. Om vi holder kjøtt, sjokolade og andre avgiftsfrie varer som har et stort volum på ferger utenom, er min påstand at det er enkelt for en passasjer å omgå taxfree-reglene ved å kjøpe to enveis billetter på ferger, noe som gjør at taxfree-handelen ved de to reiseformene ikke er sammenlignbare.
Det er grunn til å minne om at taxfree er en internasjonal ordning som gir et viktig bidrag til å holde kostnadene med frakt, transport og drift av lufthavner nede. Dersom passasjerene ikke handler i Norge, betyr det at de handler i utlandet. Noe som flytter arbeidsplasser og skatteinntekter ut av Norge.