Skriftlig spørsmål fra Per-Willy Amundsen (FrP) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:718 (2025-2026)
Innlevert: 07.12.2025
Sendt: 08.12.2025
Besvart: 15.12.2025 av justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen

Per-Willy Amundsen (FrP)

Spørsmål

Per-Willy Amundsen (FrP): Mener statsråden det er grunn til å anta at helikoptre som benyttes i Norge av private operatører etter avtale med staten, men som har utenlandske eiere, vil befinne seg på norsk territorium og være reelt gripbare for staten når riket er i krig, krig truer eller rikets selvstendighet eller sikkerhet er i fare?

Begrunnelse

Det vises til justisministerens svar på skriftlig spørsmål fra undertegnede: dokument nr. 15:558 (2025-2026).

I statsrådens svar henvises det til at beredskapsloven § 15 gir hjemmel til å rekvirere løsøre når «riket er i krig, krig truer eller rikets selvstendighet eller sikkerhet er i fare».

Videre skriver statsråden: «Etter alminnelige jurisdiksjonsregler gjelder norsk lov som utgangspunkt på norsk territorium. Ingen av de nevnte lovreguleringene er begrenset til løsøre i norsk eierskap. Utgangspunktet vil da være at den norske stat også kan rekvirere materiell som har utenlandske eiere, så fremt vilkårene for rekvirering er til stede og materiellet er tilgjengelig på norsk territorium.»

Spørsmålsstiller ønsker å avklare om regjeringen forventer at helikoptre med utenlandsk eierskap fremdeles vil befinne seg på norsk territorium, når man passerer en terskel hvor «riket er i krig, krig truer eller rikets selvstendighet eller sikkerhet er i fare», uten at det er nærmere avtalemessig regulert.

Det kan være grunn til å anta at helikoptre med utenlandsk eierskap vil hjemkalles før en slik terskel passeres, blant annet fordi skader på eiendom forårsaket av krig normalt vil være unntatt i forsikringspoliser.

Astri Aas-Hansen (A)

Svar

Astri Aas-Hansen: Jeg oppfatter at spørsmålet fra representanten Amundsen knytter seg til den generelle beredskapen for situasjoner høyt i krisespekteret, dvs. hvordan vi skal være forberedt på alvorlige kriser og krig. Dette er sentrale temaer både i Totalberedskapsmeldingen og i Nasjonal sikkerhetsstrategi. Problemstillingen illustrer viktigheten av å identifisere og vurdere mulige sårbarheter i beredskapen, og vurdere eventuelle tiltak for å redusere sårbarhetene. Dette vil være et sentralt tema i oppfølgingen av både meldingen og sikkerhetsstrategien.

Representanten Amundsens spørsmål følger opp hans spørsmål fra november i år om det er mulig å rekvirere helikoptre, fly og annet materiell som benyttes i Norge av private operatører etter avtale med staten, men som har utenlandske eiere, dersom det oppstår krig, opprør eller indre uroligheter. Jeg viste i mitt svar av 28.11.25 til at det finnes en rekke hjemler for rekvirering av materiell i krisesituasjoner, bl.a. beredskapsloven, lov om militære rekvisisjoner, sivilbeskyttelsesloven og næringsberedskapsloven. Jeg påpekte også at den norske stat kan rekvirere materiell som har utenlandske eiere, så fremt vilkårene for rekvirering er til stede og materiellet er tilgjengelig på norsk territorium. Jeg vil her legge til at rekvisisjonsloven § 1 andre ledd åpner for rekvisisjon utenfor krigstid når «krigsmakten eller noen del av denne er beordret satt på krigsfot i beredskapsøyemed».