Skriftlig spørsmål fra Remi Sølvberg (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:734 (2025-2026)
Innlevert: 08.12.2025
Sendt: 08.12.2025
Besvart: 15.12.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Remi Sølvberg (R)

Spørsmål

Remi Sølvberg (R): Hvordan har statsråden sikret tett oppfølging av Havila og Hurtigrutens oppfyllelse av kravene i statens kontrakt med selskapene på punkter som billettløsning, profilering og ledige lugarer til distansereisende, og har statsråden eventuelt tenkt å forbedre denne oppfølgingen i framtiden?

Begrunnelse

Regjeringen har bestilt en rapport Oslo Economics om kystruten, som staten bruker 1,2 milliarder kroner på i året. Beløpet tilsvarer drift av kollektivtransporten i Oslo i omtrent to måneder. I rapporten, som regjeringen har sendt på høring, skisseres ulike "tiltak" hvor flere av dem åpner for å kutte anløpssteder fra kystruten, både i Finnmark og andre steder langs kysten. Blant "tiltakene" i rapporten regjeringen har sendt på høring uten noe eget høringsnotat, mangler grep som gjør tilbudet bedre for lokalbefolkningen. Det er nesten bare beskrevet tiltak som gjør tilbudet verre for lokalbefolkningen! Akkurat dette er påfallende i en rapport som ellers problematiserer at antall lokalreiser med Kystruten er nært halvert på ti år.
I kjølvannet av at regjeringen sendte rapporten på høring har det kommet sterke reaksjoner langs kysten, særlig i nord. Noe av kritikken har gått på at selskapene, Hurtigruten og Havila, ikke overholder kravene i kontrakten med staten på flere viktige punkter. Ifølge kontrakten skal selskapene samarbeide om profilering og billettløsning. Det skjer ikke idag. Reisende må navigere på to ulike nettsider som åpenbart ikke er designet for de som reiser fra havn til havn/"distansereisende". Havilas ruter er heller ikke tilgjengelig på Entur eller alle lokale kollektivtrafikk-apper. Denne informasjonen er gjemt bort bak mange menyer og faner. Folk opplever at informasjon om ledige lugarer på nettsiden er direkte feil, og at man kan få en helt annen informasjon om man ringer et av selskapene kort tid før avgang. God planlegging er nesten umulig. Å holde av ledige lugarer til lokalbefolkningen er dessuten et annet krav i kontrakten, som det er uklart om selskapene overholder. Inntrykket fra nettsidene til Havila og Hurtigruten er ihvertfall at dette ofte ikke skjer.
Samlet sett virker det som om disse rederiene har sluppet unna å forholde seg strengt til kravene i kontrakten, og at dette har bidratt til reduksjon i lokale reiser med kystruten.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Først og fremst vil jeg kommentere at Samferdselsdepartementet har tett oppfølging av kystrutekontraktene og de to kontraktspartene, Havila og Hurtigruten. Samtidig gir det juridiske handlingsrommet innenfor dagens kystrutekontrakter få muligheter til å tvinge igjennom løsninger. Det er riktig at rederiene er forpliktet til å tilby reiseinformasjon via Entur, men de er ikke bundet verken i kontrakt eller gjennom regulering til å bruke betalingsløsninger gjennom Entur, og har valgt en løsning hvor betalingen skjer i deres egne kanaler. Dersom reisende ønsker å finne ut hvilket rederi som seiler på en aktuell dato, vises dette i Entur under betegnelsene «HUR» og «HAV».
Som representanten viser til i bakgrunnen til spørsmålet, har Oslo Economics utført en transport- og miljøfaglig utredning for Samferdselsdepartementet om kystrutens innretning etter at de pågående kontraktene løper ut i 2030.
Slik jeg leser rapporten, peker den på at dagens kystrute er et godt tilbud for cruise-næringen og fritidsreiser, men mindre tilpasset nyttereiser og lokal godstransport. Formålet til staten med å kjøpe kystrutetjenesten er å sikre god nyttetransport langs kysten, særlig utenfor de store byene og i Nord-Norge. Det er riktig at konsulentene kun har sett overordnet og bredt på ulike tiltak som gir en styrket, uendret, eller svekket kystrute, og ikke nødvendigvis på alternativer som kan ivareta det transportbehovet som staten kjøper.
Jeg er opptatt av at kysten skal ha et godt og helhetlig transportsystem for nyttetransport.
Vi har derfor en pågående åpen høring om å skape et best mulig transportsystem langs kysten. Jeg håper folk bruker denne høringen til å gi innspill til hvordan transportsystemet i stort kan bli bedre, og ikke til å argumentere for å frede en struktur som ikke løser de lokalreisende og godstransportens behov på en tilstrekkelig tilfredsstillende måte.