Remi Sølvberg (R): Hvordan har statsråden sikret tett oppfølging av Havila og Hurtigrutens oppfyllelse av kravene i statens kontrakt med selskapene på punkter som billettløsning, profilering og ledige lugarer til distansereisende, og har statsråden eventuelt tenkt å forbedre denne oppfølgingen i framtiden?
Begrunnelse
Regjeringen har bestilt en rapport Oslo Economics om kystruten, som staten bruker 1,2 milliarder kroner på i året. Beløpet tilsvarer drift av kollektivtransporten i Oslo i omtrent to måneder. I rapporten, som regjeringen har sendt på høring, skisseres ulike "tiltak" hvor flere av dem åpner for å kutte anløpssteder fra kystruten, både i Finnmark og andre steder langs kysten. Blant "tiltakene" i rapporten regjeringen har sendt på høring uten noe eget høringsnotat, mangler grep som gjør tilbudet bedre for lokalbefolkningen. Det er nesten bare beskrevet tiltak som gjør tilbudet verre for lokalbefolkningen! Akkurat dette er påfallende i en rapport som ellers problematiserer at antall lokalreiser med Kystruten er nært halvert på ti år.
I kjølvannet av at regjeringen sendte rapporten på høring har det kommet sterke reaksjoner langs kysten, særlig i nord. Noe av kritikken har gått på at selskapene, Hurtigruten og Havila, ikke overholder kravene i kontrakten med staten på flere viktige punkter. Ifølge kontrakten skal selskapene samarbeide om profilering og billettløsning. Det skjer ikke idag. Reisende må navigere på to ulike nettsider som åpenbart ikke er designet for de som reiser fra havn til havn/"distansereisende". Havilas ruter er heller ikke tilgjengelig på Entur eller alle lokale kollektivtrafikk-apper. Denne informasjonen er gjemt bort bak mange menyer og faner. Folk opplever at informasjon om ledige lugarer på nettsiden er direkte feil, og at man kan få en helt annen informasjon om man ringer et av selskapene kort tid før avgang. God planlegging er nesten umulig. Å holde av ledige lugarer til lokalbefolkningen er dessuten et annet krav i kontrakten, som det er uklart om selskapene overholder. Inntrykket fra nettsidene til Havila og Hurtigruten er ihvertfall at dette ofte ikke skjer.
Samlet sett virker det som om disse rederiene har sluppet unna å forholde seg strengt til kravene i kontrakten, og at dette har bidratt til reduksjon i lokale reiser med kystruten.