Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til energiministeren

Dokument nr. 15:785 (2025-2026)
Innlevert: 12.12.2025
Sendt: 15.12.2025
Besvart: 19.12.2025 av energiminister Terje Aasland

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Hvordan kan departementet forsvare en 10 års utsettelse for bygging av trinn 2 av Hamnefjell vindkraftverk i Båtsfjord og trinn 3 av Rákkočearru vindkraftverk i Berlevåg, noe som kan gi en varighet fra 2015 til 2060/2065, uten en gang å konsulterte reinbeitedistriktene som berøres av utbyggingen?

Begrunnelse

NVE har nå gitt nye 10 års utsettelse for bygging av trinn 2 av Hamnefjell vindkraftverk i Båtsfjord og trinn 3 av Rákkočearru vindkraftverk i Berlevåg. Dette kan medføre at konsesjon for trinn 1 får varighet fra 2015 til 2060/2065. NVE sendte 4. desember 2025 beskjed til reinbeitedistriktet om at vindkraftverkene grunnet endring i energiloven fra 1 juli 2025 nå får forlenget frist i 10 nye år.

Det er tredje gangen disse to vindkraftverkene får utsatt frist på byggingen. De to første inkluderte en åpen, forutsigbar og ryddig prosess hvor alle parter fikk anledning til å gi høringsinnspill, delta i møter og legge frem sitt synspunkt i saken. Denne gangen har staten Norge valgt å ta bort rettighetshaverne sin mulighet for å konsultere, og fjernet muligheten for at interesseorganisasjoner kan gi høringsinnspill og informere samfunn og beslutningstakere om sakens faktiske forhold.

Samtidig har staten gjentatte ganger uttalt at den skal bli bedre på ivaretakelsen av reindriften i utbyggingssaker. Departementet har opprettet nye rettledere, og gitt en beskrivelse av hvordan staten skal ta lærdommer av Fosensaken i statsbudsjettet for 2024-2025. Likevel ser vi at det tas snarveier som fører til det motsatte av de uttalte målene: Reindriften blir mindre konsultert, som i det beskrevne tilfellet. Rettighetene deres blir færre.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Det er ikke riktig at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har gitt ti års utsettelse for bygging av Hamnefjell vindkraftverk trinn 2 og Rákkočearro vindkraftverk trinn 3. NVE har opplyst konsesjonærene om hva som nå følger av energiloven.

Regjeringen foreslo i februar 2025 flere endringer i energiloven, jf. Prop. 43 L (2024-2025). Endringene ble vedtatt av et flertall på Stortinget, jf. Lovvedtak 48 (2024-2025). Ett av forslagene var innføring av frister for bygging og idriftsettelse av energianlegg med konsesjon etter energiloven § 3-1. Det følger nå av energiloven at en konsesjon etter energiloven § 3-1 bortfaller dersom arbeidet ikke er satt i gang innen fem år fra da konsesjonen ble gitt, jf. § 3-1 b første ledd første punktum.

Konsekvensen av å oversitte en frist for bygging og idriftsettelse har variert, og har tidligere vært regulert i den enkelte konsesjonen. Etter departementets mening burde alle konsesjoner etter energiloven § 3-1 inneholde en regel om bortfall ved oversittelse av byggefristen. Dette fører til et klart og enhetlig utgangspunkt for alle konsesjonærer, og er ressursbesparende for konsesjonsmyndigheten. Departementet foreslo derfor en overgangsbestemmelse om at for konsesjoner som er tildelt før ikrafttredelsen av byggestartfristen i § 3-1 b første ledd første punktum, og arbeidet ikke er satt i gang innen samme tidspunkt, regnes byggefristen fra datoen bestemmelsen trer i kraft. Departementets forslag ble nærmere beskrevet i Prop. 43 L (2024-2025) pkt. 10.2, 10.4 og i spesialmerknadene til § 11-1.

Konsekvensen av dette er at de to vindkraftverkene representanten viser til, nå har en frist for å sette i gang byggingen 1. juli 2030. Dersom byggingen ikke igangsettes innen byggefristen, følger det nå av energiloven § 3-1 b at konsesjonen bortfaller.

Jeg ønsker å legge til at overgangsbestemmelsen var beskrevet i departementets høringsnotat av 25. juni 2024, og var gjenstand for alminnelig høring. Det ble gjennomført konsultasjon med Sametinget i forbindelse med departementets forslag. Et flertall i energi- og miljøkomiteen tilrådet at overgangsbestemmelsen ble vedtatt i tråd med departementets forslag. Det var ingen mindretallsforslag eller løse forslag knyttet til overgangsbestemmelsen. Resten av tilrådingen romertall I og romertall II ble vedtatt med 160 mot 3 stemmer, der alle partier unntatt Miljøpartiet De Grønne stemte for komiteens innstilling.

Det jeg har uttalt meg om over, gjelder byggefrister. Dette er noe annet enn de konkrete konsesjonenes varighet. Hvor lang varigheten av hver enkelt konsesjon er, må fastsettes i den konkrete konsesjonen, og være innenfor rammene av energiloven § 2-4. De vedtatte lovendringene medfører ikke en automatisk forlengelse av de konkrete konsesjonsperiodene for Hamnefjell vindkraftverk trinn 2 og Rákkočearro vindkraftverk trinn 3. Dette må omsøkes til NVE som en konsesjonspliktig endring, og NVE skal behandle søknaden på ordinær måte. I den grad søknaden utløser konsultasjonsplikt etter sameloven kap. 4, må det gjennomføres konsultasjoner i tråd med loven før søknaden avgjøres.