Skriftlig spørsmål fra Julie E. Stuestøl (MDG) til arbeids- og inkluderingsministeren

Dokument nr. 15:792 (2025-2026)
Innlevert: 12.12.2025
Sendt: 15.12.2025
Besvart: 22.12.2025 av arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng

Julie E. Stuestøl (MDG)

Spørsmål

Julie E. Stuestøl (MDG): Mener statsråden at personer som kom til Norge som mindreårige, og som ikke kan holdes ansvarlig for eventuelle feil begått av deres foreldre, likevel skal måtte opplyse om disse forholdene som voksne, selv om det innebærer å inkriminere egne familiemedlemmer?

Begrunnelse

Som statsråden skriver i sitt svar på spørsmålet mitt den 25. november, har instruksen fra Justis- og beredskapsdepartementet til forvaltningen om prioriteringer i tilbakekallsporteføljen, hatt store konsekvenser for saksbehandling av tilbakekallssaker. Flere kilder forteller at de ser en stor økning i antall åpnede tilbakekallssaker.

I enkelte tilbakekall-saker, opplyser forvaltningen om at de har hatt en forventning om at individer som kom til Norge som barn, den dagen de blir 18 forteller myndighetene om uriktige opplysninger oppgitt av sine egne foreldre. Konsekvensen av at de ikke har fortalt om slike uriktige opplysninger, er at de mister sitt eget statsborgerskap. Dette skaper en tap-tap situasjon; 18-år gamle ungdommer må enten inkriminere sine egne foreldre, eller leve i redsel for å miste sitt eget statsborgerskap. Dette skaper lav tillit overfor forvaltningen, og jeg kan ikke se at slike krav er i tråd med lovgiverviljen jf. Lov 20. desember 2018 nr. 121.

Statsråden viser for øvrig i sitt svar til statistikk på henlagte og gjennomførte tilbakekallssaker i perioden før 2023, men kommenterer ikke tall for tilbakekall samt henleggelser i tiden etter 2023. I svarene fremover ber jeg om at statsråden hensyntar nyere tall på forvaltningens vedtak og saker knyttet til tilbakekall, for å gi Stortinget et sannferdig inntrykk av forvaltningens fokus på tilbakekall av statsborgerskap.

Kjersti Stenseng (A)

Svar

Kjersti Stenseng: Statsborgerloven § 26 tredje ledd fastslår at statsborgerskap som en person har fått som barn, og som bygger på uriktige eller ufullstendige opplysninger gitt av foreldre eller besteforeldre, som hovedregel ikke kan tilbakekalles. Dette gjelder også personer som senere har blitt myndige, men som var under 18 år da de fikk norsk statsborgerskap. Dermed holdes ikke personer som fikk statsborgerskapet som barn ansvarlige for uriktige opplysninger foreldre eller besteforeldre ga på deres vegne, og det foreligger heller ingen plikt for dem til å gi oppdaterte opplysninger i ettertid.

Det gjelder et snevert unntak fra denne hovedregelen, som åpner for tilbakekall dersom den saken gjelder, etter en konkret vurdering, ikke har sterk tilknytning til Norge. I perioden fra januar 2024 til desember 2025 er det fattet 58 vedtak om tilbakekall av barns statsborgerskap etter denne bestemmelsen.

For voksne personer gjelder et annet ansvar. Voksne som selv gir uriktige opplysninger til norske myndigheter i søknader om oppholdstillatelse eller statsborgerskap, er ansvarlige for opplysningene de gir, selv om disse opprinnelig stammer fra foreldrene. Ved søknad om norsk statsborgerskap har søkeren plikt til å gi alle relevante opplysninger og klarlegge sin identitet, jf. statsborgerloven §§ 7 og 29. Det er straffbart å gi vesentlig uriktige eller villedende opplysninger, jf. § 33. Etter statsborgerloven § 26 andre ledd kan statsborgerskap tilbakekalles dersom en voksen person med forsett har gitt uriktige opplysninger eller fortiet forhold av vesentlig betydning for vedtaket. Selv om de objektive vilkårene for tilbakekall er oppfylt, skal det foretas en forholdsmessighetsvurdering der alvorligheten av opplysningene veies opp mot personens tilknytning til Norge.

I perioden fra 1. januar 2024 til og med desember 2025 er det fattet totalt 185 vedtak om tilbakekall etter statsborgerloven § 26 andre ledd. UDI har ikke statistikk på saker der uriktige opplysninger fra voksne søkere stammer fra foreldrene, men understreker at slike saker ikke utgjør flertallet av tilbakekallssaker etter statsborgerloven § 26 andre ledd.

I samme periode er det fattet til sammen 57 vedtak om å ikke tilbakekalle statsborgerskap og 395 vedtak om henleggelse etter statsborgerloven § 26 andre og tredje ledd.