Skriftlig spørsmål fra Liv Gustavsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:798 (2025-2026)
Innlevert: 14.12.2025
Sendt: 15.12.2025
Besvart: 19.12.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Liv Gustavsen (FrP)

Spørsmål

Liv Gustavsen (FrP): Mener statsråden det er riktig å bruke fartsnedsettelse som virkemiddel på trygge og oversiktlige veistrekninger uten ulykkesbelastning, når resultatet er økte køer og potensielt farligere trafikksituasjoner, og vil statsråden ta initiativ til å sikre at forskriften praktiseres mer målrettet og basert på konkrete, lokale trafikksikkerhetsvurderinger?

Begrunnelse

Statens vegvesen og Akershus fylkeskommune har nylig satt ned fartsgrensen på Kompveien fv.170 i Aurskog-Høland fra 80 til 70 km/t, med hjemmel i forskrift som åpner for generell nedjustering. Dette er gjort uten at det foreligger dokumenterte ulykkesproblemer på strekningen, som er rett, oversiktlig og uten registrerte alvorlige trafikkulykker.
Aurskog-Høland er en utpreget pendlerkommune, med om lag 4 000 daglige pendlere mot Lillestrøm og Oslo. Kommunen har i praksis ikke et reelt togtilbud, og Kompveien er dermed den eneste og helt avgjørende innfartsåren. Innbyggerne opplever allerede betydelige køproblemer, særlig i retning Fetsund, der det daglig står kø.
Et enstemmig kommunestyre i Aurskog-Høland reagerte kraftig i høringen på forslaget om å senke fartsgrensen på Kompveien, og et enstemmig formannskap har i november klaget vedtaket inn for Vegdirektoratet. Vedtaket føyer seg inn i en rekke beslutninger som lokalt oppleves som manglende prioritering av samferdsel øst for Glomma.
Etter at fartsgrensen ble satt ned, rapporteres det om flere farlige forbikjøringer og mer uoversiktlige trafikksituasjoner. I samtaler med Utrykningspolitiet er det opplyst at en slik fartsreduksjon ikke alltid er hensiktsmessig, og at forskriften bør praktiseres med bruk av skjønn og sunn fornuft, særlig der veistandard og ulykkesbilde ikke tilsier lavere fart. I dette tilfellet fremstår det som om fylkeskommunen og Statens vegvesen har innført et generelt «likt-for-alle»-prinsipp for veistrekninger med 80 km/t og et visst ÅDT-nivå, uten å ta hensyn til det faktiske trafikkbildet på strekningen. Som et trafikksikkerhetstiltak ville viltgjerder bidra til økt trafikksikkerhet, uten å skape mer kø, frustrasjon og farlige forbikjøringer. Å redusere fartsgrensen på en allerede sterkt belastet innfartsåre fremstår derfor som et tiltak som i praksis kan gjøre hverdagen mer utrygg for flere tusen bilister. Det fremstår samlet sett som om fartsgrensen er satt ned som et generelt tiltak, og ikke basert på en konkret og helhetlig vurdering av lokale forhold, behov eller trafikksikkerhet. Samtidig vises det fra fylkeskommunens side til manglende økonomi til nødvendig veiutbygging, noe som reiser spørsmål om hvorvidt fartsnedsettelse i dette tilfellet brukes som erstatning for manglende investeringer i trygg og fremtidsrettet infrastruktur.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Nullvisjonen er et bærende prinsipp for trafikksikkerhetsarbeidet i Norge, og ligger også til grunn for fastsettelse av fartsgrenser. Ifølge nullvisjonen har veieier et ansvar for å tilrettelegge for ønsket atferd og beskytte mot fatale konsekvenser av feilhandlinger. Fartsgrensesystemet er basert på fire grunnpilarer; menneskets tåleevne, veiens geometri, trafikantenes forståelse og miljø. Fartsgrensene skal sikre en god balanse mellom trafikksikkerheten, framkommelighetsmålene og de fire pilarene.

Krav til fartsgrenser ved bygging av ny vei er gitt i Vegdirektoratets N100 Veg- og gateutforming, mens fartsgrenser på eksisterende veier er gitt i Vegdirektoratets N300 Trafikkskilt kapittel 11, Fartsgrensekriteriene. Fartsgrensekriteriene er basert på bestemmelsene i vegtrafikklovens § 3 om aktsomhet og § 6 om fartsregler. Aktsomhetskravet gjelder uansett fartsgrense.

Fartsgrensekriteriene for 70 km/t ble oppdatert i 2023, og med bakgrunn i dette har riks- og fylkesveinettet blitt gjennomgått for å sikre at alle strekninger som tilfredsstiller oppdatert krav har fartsgrense 70 km/t. Oppdaterte krav til fartsgrense 70 km/t (N300 Krav 11.3.3—2) sier at «Fartsgrense 70 km/t skal brukes på veger som i dag har fartsgrense 80 km/t, ÅDT over 6000 og der det hverken er midtdeler/midtrekkverk eller forsterket midtoppmerking.»

Flere strekninger på fv. 170 Kompveien mellom Fetsund og Bjørkelangen var ulykkesbelastet, og disse hadde allerede etablert fartsgrense 70 km/t før 2025. Gjenstående strekninger på fv. 170 med 80 km/t ble gjennomgått av Akershus fylkeskommune, med blant annet målinger av veibredder som ledd i å vurdere alternative tiltak, eksempelvis forsterket midtoppmerking. Veibredden var imidlertid for smal til å kunne etablere forsterket midtoppmerking.

På strekningene som i 2025 fikk nedsatt fartsgrense til 70 km/t, har det skjedd 19 politirapporterte ulykker med personskade de siste ti årene (2015-2024), hvorav 1 drept og 2 hardt skadde personer. Nedsatt fartsgrense fra 80 km/t til 70 km/t reduserer risikoen for trafikantene på strekningen, og er ellers ikke til hinder for at Akershus fylkeskommune kan gjennomføre andre tiltak.