Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til finansministeren

Dokument nr. 15:813 (2025-2026)
Innlevert: 15.12.2025
Sendt: 16.12.2025
Besvart: 19.12.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Viser til svar på spørsmål nummer. 388. Dersom arbeidsmigranter med D-nummer og som jobber i rotasjonsordning innen 31.12.2025 registrerer oppholdsadresse i kommunen der de utfører arbeid, vil da denne kommunen bli ansett som deres skattekommune (bostedskommune), og vil skatteinntektene fra dem tilfalle denne kommunen? 

Begrunnelse

I svaret på spørsmål nr. 388 kan man lese at «hovedregelen er at personlige skattytere svarer skatt til bostedskommunen. Bostedskommunen er der skattyteren er bosatt per 1. januar i inntektsåret».

I den videre delen av svaret skriver statsråden at andre regler gjelder for skattytere med D-nummer, nemlig at «skattytere som ikke er skattemessig bosatt i Norge, men er her på midlertidig arbeidsopphold, skal i utgangspunktet betale skatt av lønnsinntekt til den kommunen hvor skatteplikten først oppstod.»

I motsetning til slik man kan tolke statsrådens svar, vil en utenlandsk arbeidstaker ikke bli ansett som bosatt i Norge relativt raskt. I Fafo-rapporten «Kartlegging av innvandrere med d-nummer og langvarig tilknytning til Norge», framgår det at flere ti-tusen personer befinner seg i en tilstand av flerårig midlertidighet og har kun D-nummer. I lys av dette kan betaling av skatt, for skatteytere som har skattekort, «til den kommunen hvor skatteplikten først oppstod» være utilstrekkelig i forhold til faktisk oppholdssted.

På nettsiden Folkeregisteret kan vi lese at: «personer med d-nummer vil ikke ha bostedsadresse fordi de ikke er "bosatt" i Norge. De skal helst ha en oppholdsadresse slik at samfunnet vet hvor de bor, men dette er ikke påkrevet.» En person med D-nummer kan selv endre oppholdsadresse ved å logge inn via Skatteetaten. Via samme løsning kan man også oppgi postadresse i utlandet. Dette reiser spørsmål om hvilke konsekvenser dette har for skattyteren, og hvilke konsekvenser det har for kommunen der vedkommende registrerer sitt opphold.

Spesielt reiser det spørsmål om kommunen der skattyteren har oppholdssted per 1. januar i skatteåret, er den som mottar skatteinntekter fra skattyterens inntekt? Og det reiser spørsmål om skattyteren fortsatt vil motta offisiell korrespondanse til den oppgitte utenlandske postadressen, eller vil den bli sendt til oppholdsadressen i Norge?

I tilfelle skattyterens oppholdsadresse ikke påvirker kommunens mottak av skatteinntekter, og med tanke på at tildeling av fødselsnummer for ti-tusener av skattytere (arbeidsmigranter) har blitt blokkert gjennom Skattetatens tolkning av regelverket, ber jeg om en beskrivelse av en konkret prosedyre som gjør det mulig for kommuner å få kompensasjon for manglende skatteinntekter.

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: Som redegjort for i svar på skriftlig spørsmål nr. 388, skal skattytere som ikke er skattemessig bosatt i Norge, men er her på midlertidig arbeidsopphold, i utgangspunktet betale skatt av lønnsinntekt til den kommunen hvor skatteplikten først oppstod. Skattyter rapporterer selv oppholdskommune i forbindelse med søknad om skattekort, og disse opplysningene legges til grunn ved fastsettelse av skattekommune. For denne gruppen skattytere, som er på midlertidig/kortvarige opphold, er det ikke et løpende ajourhold av skattekommune selv om de senere i perioden endrer oppholdskommune i Folkeregisteret.
Skattyter som er skattemessig bosatt i Norge, betaler skatt til den kommunen hvor vedkommende var bosatt 1. januar i inntektsåret. Dette gjelder også for utenlandske arbeidstakere som tar lenger opphold i Norge, og blir skattemessig bosatt her.
En del utenlandske arbeidstakere på kortvarig opphold kan benytte kildeskatteordningen for utenlandske arbeidstakere. Dette er en valgfri og forenklet skatteordning der skatten er ferdig gjort opp når arbeidstakeren får lønnen utbetalt. Innenfor denne ordningen går skatteinntektene til staten.
Det er viktig med korrekt registrering av grunnleggende personopplysninger i Folkeregisteret, herunder hvilke personer som er bosatt i Norge. Opplysningene må kunne brukes til myndighetsoppgaver og offentlig forvaltning, forskning, statistikk og til å ivareta grunnleggende samfunnsbehov. Etter det jeg er kjent med, er det ikke riktig at Skatteetaten praktiserer reglene for bostedsregistrering av utenlandske arbeidstakere feil.
Skattytere med d-nummer kan endre post- og oppholdsadresse i Folkeregisteret. Det er opp til hver enkelt offentlig instans eller myndighet hvilken adresse de benytter for kommunikasjon med privatpersoner. Skatteetaten bruker i sin kommunikasjon per post primært postadresse i Norge, deretter oppholdsadresse i Norge og til slutt postadresse i utlandet (hvis personen har status utvandret). I noen saker endres rekkefølgen blant annet på bakgrunn av hvilken adresse som foreligger.