Skriftlig spørsmål fra Anne Kristine Linnestad (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:814 (2025-2026)
Innlevert: 15.12.2025
Sendt: 16.12.2025
Besvart: 18.12.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Anne Kristine Linnestad (H)

Spørsmål

Anne Kristine Linnestad (H): Hvordan vil samferdselsministeren sørge for at det settes en stopp for organisert juks og sikre at de yrkessjåførene som kommer ut på norske veier er kvalifisert for oppgaven?

Begrunnelse

Vi leser i media at det avdekkes utbredt juks på teoriprøvene for førerkort som yrkessjåfør og representanten Hoksrud stilte følgende spørsmål i Stortingets ordinære spørretime 3. desember 2025

«Det er nylig avslørt organisert juks ved teoriprøver for yrkessjåfører, jamfør artikler fra Klar Tale, der personer får tilgang til fasitsvar og består prøver uten tilstrekkelig norsk-kunnskap eller trafikkforståelse.

Kan statsråden redegjøre for om Statens vegvesen, bl.a. på bakgrunn av dette nå har nødvendig tillit som forvalter av myndighet på førerkortområdet?»

På vegne av statsråd Nygård svarte statsråd Skjæran følgende:

«Det aller viktigste akkurat nå er at Statens vegvesen, som har det ansvaret, tar det. Departementet har vært krystallklar i hvordan man ser på saken, og så er det sånn at vi lever i en verden der ny teknologi kan muliggjøre nye typer å jukse på. Jeg har selv vært yrkessjåfør i mange år og har sett hva slags behov vi har på veiene våre for å greie å rekruttere nok nye sjåfører. Det må skje på en trygg og god måte. Ingen skal kunne jukse seg til førerkort, og det er utgangspunktet for hele den jobben som nå gjøres.»

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Førerkortet skal være vår garanti for at trafikantene har nødvendig kunnskap og ferdigheter for å ferdes trygt på veien.
Da er det selvfølgelig svært bekymringsfullt om kandidater kan gjennomføre deler av førerprøven uten å ha den kunnskapen de skal ha, og svært alvorlig at enkelte faktisk legger til rette for organisert juks.
Statens vegvesen har de siste årene iverksatt betydelige tiltak for å forebygge fusk på teoriprøver. Det er innført karantenetid på inntil 1 år for de som blir tatt for fusk, opprettet en egen saksbehandlingsgruppe for fusk, antall oppgaver i oppgavebasen er økt, større rullering av oppgaver og at oppgaver og svaralternativer blir løpende randomisert. I tillegg er det innført obligatoriske opplæringskrav for prøveledere.
Statens vegvesen opplyser at de fem siste årene har 64 kandidater fått vedtak om karantene på inntil ett år på grunn av juks.
De mer alvorlige sakene blir politianmeldt. Det er eksempler på bakmenn som organiserer fusk som er dømt til 10 måneders ubetinget fengsel og kandidater som er dømt til 20-30 dagers ubetinget fengsel.
Arbeid mot fusk er en kontinuerlig oppgave. Statens vegvesen ser klare utfordringer med mer avanserte fuskemetoder og ny tilgjengelig og billig teknologi.
Mye tyder på at de som organiserer fuskingen får tak i Statens vegvesens teoriprøveoppgaver. En vanlig måte er å forsøke å ta bilde eller filme oppgavene i prøverommet. Statens vegvesen avslører fra tid til annen personer som forsøker på dette, senest for noen uker siden.
Når det gjelder den konkrete saken som er avdekket av Klar Tale, så ser Statens vegvesen veldig alvorlig på påstandene og følger opp saken langs hovedsakelig to spor.
Det ene er at de med bistand fra ekstern konsulent har igangsatt et arbeid for å følge opp påstanden om mulig medvirkning fra egne ansatte og om rutiner og arbeidsmetoder i utviklingen og administrasjon av prøvevirksomheten.
Så langt har ikke Statens vegvesen indikasjoner på at egne ansatte har bidratt til distribusjon av oppgavene, men at oppgavene er skaffet til veie ved skjulte opptak i prøvesituasjonen. Oppgavesettene som Statens vegvesen har fått tilgang til fra Klar Tale er videre delvis foreldet ved at de inneholder en del oppgaver som er tatt ut av oppgavesettene for flere måneder siden.
Statens vegvesen opplyser at de vurderer ytterligere innstramming og skjerpede rutiner for vaktholdet i prøvelokalene. De undersøker også blant annet om det finnes en «film» som kan legges på skjermene, slik at filming og fotografering ikke er mulig.
I det andre sporet går Statens vegvesen gjennom spørsmålsbanken og gjør tiltak for å minimere muligheten for å skille rett alternativ fra alternativene som er feil, uten å ha nødvendig teoretisk kunnskap.
Statens vegvesen har gjort mange endringer i oppgavesettene. De er revidert, oppgaver er byttet ut og endret for å motvirke muligheten for bruk av nøkkelord. I første omgang er dette gjort innenfor de tunge førerkortklasser og prøver for yrkestransport. Oppgaver innenfor tunge klasser ble justert 8. desember og oppgaver for yrkestransport ble justert 15. desember
Statens vegvesen opplyser videre at andelen beståtte prøver på teoriprøven for yrkestransport (løyve/drosje) er lav, fra 26-33%, noe som kan tyde på at juksemetoden ikke er så effektiv.
Videre har SVV anmeldt bakmannen som Klar Tale har vært i kontakt med.

Statens vegvesen jobber også videre med å profesjonalisere tjenesten ytterligere, blant annet gjennom å sikre at prøvelederne har tilstrekkelig kompetanse og erfaring for å kunne oppdage juks.
Det er en alvorlig sak som er avdekket. Jeg har tillit til at Statens vegvesen følger opp saken med det alvoret den fortjener, og jeg vil følge dette arbeidet videre.