Skriftlig spørsmål fra Morgan Langfeldt (FrP) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:822 (2025-2026)
Innlevert: 16.12.2025
Sendt: 16.12.2025
Besvart: 18.12.2025 av landbruks- og matminister Nils Kristen Sandtrøen

Morgan Langfeldt (FrP)

Spørsmål

Morgan Langfeldt (FrP): Ser statsråden at tiden begynner å løpe ut og at det haster med å komme til en konkret og tidfestet plan for ny tømmerterminal – og hva er begrunnelsen for at regjeringen så langt ikke tatt i bruk statlige virkemidler for å løse denne store utfordringen for skogindustrien?

Begrunnelse

Tømmerterminalen på Lierstranda er i dag Norges største utskipningshavn for tømmer, og en kritisk del av infrastrukturen for skog- og treindustrien på Østlandet. Terminalen håndterer store mengder eksporttømmer og er viktig for transport til treforedlingsindustrien i andre deler av landet. Samtidig er det bred politisk enighet om at terminalen ikke kan bli liggende på Lierstranda. Dette følger av vedtatte planer på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå, blant annet utviklingen av Fjordbyen og Gullaug-halvøya.
Behovet for relokalisering er forsterket etter åpningen av det nye sykehuset på Brakerøya i 2025, og av at de privatrettslige festeavtalene for dagens terminale utløper i 2029. Tillatelsen fra kommunen løper dog ut før og blir avviklet i 2027, dette har et tverrpolitisk kommunestyre bekreftet. Samlet gir dette et svært begrenset handlingsrom for å etablere en ny og fungerende terminalløsning. Skognæringen har vært tydelig på at det haster med statlige avklaringer, og flere peker på at tempoet og samordningen i arbeidet ikke står i forhold til alvoret i situasjonen.
Staten, ved Landbruks- og matdepartementet, har ansvar for tømmerhavner og skogsbilveier. Likevel har regjeringen foreslått reduserte bevilgninger til disse formålene i årets budsjett, til tross for at havner er definert som offentlig infrastruktur. Staten rår også over virkemidler som statlige arealplaner – et verktøy som flere aktører mener burde vært tatt i bruk for å sikre fremdrift og forutsigbarhet.
Skognæringen, kommuner og fylkeskommunen har i lengre tid etterlyst at staten tar et tydeligere grep. Uten statlig initiativ risikerer Norge at en av landets viktigste råvarestrømmer står uten logistikkløsning innen få år – med store økonomiske, miljømessige og industrielle konsekvenser.

Nils Kristen Sandtrøen (A)

Svar

Nils Kristen Sandtrøen: Tømmerkaier er en viktig del av logistikken for skog- og trenæringen langs hele kysten. Lierstranda Tømmerterminal i Lier kommune er den kaia som håndterer det største volumet av tømmer, og den håndterer tømmer fra opptil 70-80 kommuner i Østlandsområde. Kaia har i år mottatt over ti millioner kroner fra Landbruks- og matdepartementets budsjett til rehabilitering av lekteren som brukes som kai. Jeg er også kjent med at driftstillatelsen til Lierstranda går ut i 2029, og at det derfor haster for å finne en ny lokalitet for tømmerkai.
Jeg har blitt gjort kjent med at Lier kommunes kommuneplan (arealdel) i 2013 ble godkjent av Miljøverndepartementet under forutsetning av at Lier kommune, i samarbeid med Drammen kommune, regionale og statlige myndigheter, arbeider videre med å finne en egnet løsning med djupvannskai for tømmertransport.
Det har blitt jobbet over flere år for å finne en ny lokasjon for tømmerkai. I denne perioden har det vært flere møter med politisk ledelse i Nærings- og fiskeridepartementet og i Kommunal og distriktsdepartementet der også politisk ledelse fra Landbruks- og matdepartementet har vært med. Det har også vært et slikt møte denne høsten.
En tømmerkai må forankres i planprosesser, både kommuneplan og reguleringsplan. Det innebærer at det er viktig med god lokal og regional forankring. Bruk av eventuelle statlige planvirkemidler er et betydelig inngrep i kommunalt og fylkeskommunalt selvstyre. Den beste løsningen ligger altså i et godt samarbeid mellom skog- og trenæringen og kommunale og fylkeskommunale aktører for å løse lokalisering. Statlige aktører vil bidra der det er behov.
Først når lokaliseringen er klar er det aktuelt å vurdere investeringsstøtte til tømmerkai over Landbruks- og matdepartementet sitt budsjett, som er det virkemidlet jeg rår over i denne sammenhengen.