Simen Velle (FrP): Nasjonalt nettverk for skikkethetsansvarlige har i brev til UHR fire forslag som de ønsker at rådet skal ta opp med KD for å endre opptaksregelverket i utdanninger med skikkethetsvurderinger. De peker på at manglende norskkunnskaper de siste årene har blitt et stadig større problem på universiteter og høgskoler over hele landet, og at svake norskkunnskaper blant sykepleierstudenter med norsk som andrespråk kan bli en fare for pasientsikkerheten.
Vil statsråden følge opp forslagene fra skikkethetsnettverket?
Begrunnelse
Khrono hadde den 19.12.2025 en sak om problemene med dårlige norskkunnskaper, og at opptaksregelverket i utdanninger med skikkethetsvurderinger, som lærer- og sykepleierutdanningene må endres. I artikkelen presenteres blant annet fire forslag fra skikkethetsnettverket som de ønsker at UHR skal ta opp med Kunnskapsdepartementet:
• Revisjon av opptakskrav. Norskfaget bør differensieres på samme måte som matematikk, slik at karakterer fra ulike nivåer ikke vurderes som likeverdige ved opptak til studier som krever høy språkkompetanse. Særlige tiltak bør vurderes for «norsk kort botid».
• Utredning av mulig språkkrav for profesjonsutdanninger. I tillegg til faglige krav bør det stilles krav om dokumenterte norskferdigheter, muntlig og skriftlig, på et nivå som gjør studenten i stand til å tilegne seg og bruke profesjonelt språk i praksisfeltet. Målet er å sikre at studenter har et minimum av språkkompetanse for å lykkes.
• Nasjonale føringer for språkstøtte i profesjonsutdanninger. Etablere nasjonale føringer for obligatoriske språkkurs for studenter som identifiseres med svake norskferdigheter, samt standardisert språkstøtte integrert i profesjonsutdanningene.
• Tydelig informasjon til søkere. Studieprogrammene bør tydelig informere om at gode norskferdigheter er en forutsetning for å kunne gjennomføre studiet og møte kravene i skikkethetsvurderingen.