Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1452 (2015-2016)

Innlevert: 16.08.2016
Sendt: 16.08.2016
Besvart: 24.08.2016 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Hva vil statsråden gjøre for å sikre forsvarlig bemanning for fødende kvinner i fremtiden?

Begrunnelse

I sommer har vi på nytt hørt at bemanningen på norske fødeavdelinger er for lav. Ifølge Jordmorforbundet fører dette til at enkelte kvinner føder alene, og til at jordmødrene ikke klarer å følge opp anbefalingen fra Helsedirektoratets veileder "Et trygt fødetilbud - Kvalitetskrav til fødselsomsorgen, 2010", om at «alle fødende skal ha en jordmor hos seg så tidlig som mulig i aktiv fase av fødselen og til fødselen er over.»
Helseministeren har ved flere tidligere anledninger svart at bemanningen er forsvarlig. Det virker å være uenighet om faktagrunnlaget for om og hva økte fødsler på sommeren faktisk skyldes. Videre virker det å være et stort sprik i oppfatningen av hva som er virkeligheten for fødende kvinner mellom jordmødrene på den ene siden og ledelsene i de ulike helseforetakene og Helse- og omsorgsdepartementet. Dette skaper stor usikkerhet blant kvinner og deres pårørende i en allerede sårbar situasjon.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Tradisjonelt har sesongvariasjonene i fødselstall vært slik at det har vært flest fødsler om våren, men dette har endret seg de senere årene. I 2015 var det 35 % flere fødsler i juli måned enn i desember. Det endrede mønsteret for sesongvariasjoner har vært satt i sammenheng med ordningen med ett barnehageopptak i året. I tillegg til disse sesongvariasjonene er det betydelige dag-til-dag variasjoner i fødselstall som skyldes at fødsler i liten grad lar seg planlegge.
Disse forholdene gjør det krevende å bemanne fødeavdelinger. Det vil ikke være riktig å pålegge helseforetakene dimensjonere grunnbemanningen ut fra toppene i fødselstall. Men helseforetakene må ha bemanningsplaner som gjør dem i stand til å følge opp kvalitetskravene når fødselstallet varierer, og sikre at ingen kvinner føder alene. Det siste er selvsagt helt uakseptabelt.
Det er helseforetakene som har ansvaret for å sikre forsvarlig bemanning. Jeg følger denne saken nøye i min dialog med de regionale helseforetakene. Jeg har bedt om en foreløpig tilbakemelding om erfaringene med jordmorbemanningen i sommer, og vil avklare om det er ulik virkelighetsoppfatning mellom jordmororganisasjonene og ledelsen av fødeinstitusjonene. Jeg har også bedt om en tilbakemelding om hvilke tiltak som er planlagt eller iverksatt for å møte topper i aktivitet.
Et annet viktig tiltak for å lette presset på fødeavdelingene er at vi nå utvider retten til barnehageplass etter fylte ett år til også å gjelde barn født i september og oktober. På sikt kan dette føre til færre fødsler midt på sommeren.