Skriftlig spørsmål fra Marie Sneve Martinussen (R) til finansministeren

Dokument nr. 15:733 (2022-2023)
Innlevert: 15.12.2022
Sendt: 15.12.2022
Besvart: 21.12.2022 av finansminister Trygve Slagsvold Vedum

Marie Sneve Martinussen (R)

Spørsmål

Marie Sneve Martinussen (R): Vil regjeringen forsvare Stortingets vedtak om at eierskapsregisteret skal være åpent, i møte med EU-domstolens kjennelse om at åpne eierskapsregistre ikke skal tillates?

Begrunnelse

Stortinget har bestemt at registeret over reelle rettighetshavere, heretter kalt eierskapsregisteret, skal være åpent.
Dette er nedfelt i Lov om register over reelle rettighetshavere § 11, hvor første ledd lyder:
(1) Enhver skal ha tilgang til registrerte opplysninger om reelle rettighetshavere, med unntak av opplysninger om fødselsnummer og D-nummer. Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om tilgangen til registrerte opplysninger, herunder om tilgang til fødselsnummer og D-nummer.
I innst. 143 L (2018-2019) understreket en samlet finanskomite viktigheten av åpenhet rundt reelle eiere:

«Komiteen viser til at regjeringen i Prop. 109 L (2017–2018) foreslår at registeret skal være åpent for alle, uten krav til innlogging, norsk ID-nummer eller krav om «legitim interesse» for å få tilgang. Komiteen mener dette er positivt, og viser til at dette er en oppfølging av Innst. 298 S (2014–2015), hvor det ligger en forutsetning om at allmennheten til enhver tid skal kunne ha innsyn i et slikt register over endelige, reelle eiere.»

Denne åpenheten blir nå truet av krefter utenfor landets lovgivende myndighet. En plenumsdom fra EU-domstolen 22. november kom til at åpne eierskapsregistre er uforenlig med hensynet til personvern nedfelt i EUs charter om grunnleggende rettigheter, artikkel 7 og 8.
EU-charteret er ikke gjeldende rett for Norge. Avgjørelser i EU-domstolen har imidlertid tidligere påvirket rettsstatus i Norge, som relevant rettskilde i EØS-retten eller Den europeiske menneskerettsdomstol. Professor ved UiB Jon Petter Rui, som ledet Hvitvaskingsutvalget, uttalte til Rett24 den 29. november at dommen innebærer at den norske loven om eierskapsregister må endres for å begrense allmennhetens tilgang til registrerte opplysninger.
Eierskapsregisteret skal etter det statsråden tidligere ha sagt startes opp tidlig i 2023. I budsjettforliket er det satt av ytterligere 15 millioner kroner til videreutvikling av registeret, etter at flere partier, blant annet Rødt, hadde øremerket dette som en prioritering i sine alternative budsjetter. I lys av EU-domstolens dom er det avgjørende å vite om regjeringen vil forsvare Stortingets vedtak om at publikum skal få innsyn i reelle eiere.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp)

Svar

Trygve Slagsvold Vedum: Regler om register over reelle rettighetshavere ble vedtatt i 2019. Formålet med registeret er å gi opplysninger om de fysiske personene som står bak juridiske personer som f.eks. selskaper, ved at de som er underlagt loven, identifiserer «sine» reelle rettighetshavere og innrapporterer dem i en registerløsning. Regler om selskapenes innhenting av opplysninger om reelle rettighetshavere ble satt i kraft 1. november 2021. Brønnøysundregistrene har utviklet en basisløsning for et register over reelle rettighetshavere som teknisk sett kan settes i drift.
Det norske registeret er utformet slik at det er en høy grad av åpenhet, ved at det legger til rette for at allmennheten skal ha tilgang til de fleste opplysningene som registreres i registeret. EU-domstolen har imidlertid i en avgjørelse 22. november 2022 i forente saker C-37/20 og C-601/20 konkludert med at den delen av femte hvitvaskingsdirektiv som stiller krav om offentlig tilgang til registeret uten prøving av om det foreligger legitim interesse, er ugyldig fordi den strider mot artikkel 7 og 8 i EUs pakt om grunnleggende rettigheter (retten til privatliv/familieliv og retten til vern om personopplysninger). Pakten er ikke gjort til en del av EØS-avtalen og er derfor ikke bindende for Norge. Den kan likevel få betydning, for eksempel for tolkningen av EU-regelverk som er innlemmet i EØS-avtalen.
Åpenhet om de registrerte opplysningene har vært vurdert som et sentralt virkemiddel for å motvirke hvitvasking, og hvilken innsynsløsning som lovlig kan etableres for det norske registeret, er derfor et sentralt spørsmål. I første omgang må vi få klarhet i hva avgjørelsen innebærer for det norske registeret, og om det vil være behov for lovendringer. Departementet vurderer nå disse spørsmålene. Målet er å legge til rette for en raskest mulig utrulling av registeret etter at vi har fått de nødvendige avklaringer.