Anna Molberg (H): Kan statsråden redegjøre for hva som blir videre fremdrift nå som beslutningsgrunnlagene er oversendt Samferdselsdepartementet?
Begrunnelse
Regjeringen har tidligere besluttet at Jernbanedirektoratet skal gå videre med et av konseptene som Jernbanedirektoratet har anbefalt på Kongsvingerbanen, herunder Lillestrøm - Kongsvinger- Magnor. Dette var et utredningsarbeid som startet under Solberg-regjeringen. Med dette konseptet skal ombordkapasiteten for både person- og godstrafikken økes ved å legge til rette for kjøring av lengre tog. Konseptet omfatter flere og lengre parkeringsspor for tog, ett nytt kryssingsspor og forlengelser av kryssingsspor med samtidig innkjør på Galterud, Seterstøa, Bodung, Rånåsfoss og Roven og inntil fem plattformforlengelser – for å tilpasse stasjonene til doble togsett og sikkerhetskrav.
Ifølge regjeringens nettsider skal beslutningsgrunnlagene for Hovedbanen Nord og Kongsvingerbanen oversendes til Samferdselsdepartementet innen 31. mars 2023.