Skriftlig spørsmål fra Anna Molberg (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2706 (2022-2023)
Innlevert: 29.06.2023
Sendt: 30.06.2023
Besvart: 05.07.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Anna Molberg (H)

Spørsmål

Anna Molberg (H): Kan statsråden redegjøre for hva som blir videre fremdrift nå som beslutningsgrunnlagene er oversendt Samferdselsdepartementet?

Begrunnelse

Regjeringen har tidligere besluttet at Jernbanedirektoratet skal gå videre med et av konseptene som Jernbanedirektoratet har anbefalt på Kongsvingerbanen, herunder Lillestrøm - Kongsvinger- Magnor. Dette var et utredningsarbeid som startet under Solberg-regjeringen. Med dette konseptet skal ombordkapasiteten for både person- og godstrafikken økes ved å legge til rette for kjøring av lengre tog. Konseptet omfatter flere og lengre parkeringsspor for tog, ett nytt kryssingsspor og forlengelser av kryssingsspor med samtidig innkjør på Galterud, Seterstøa, Bodung, Rånåsfoss og Roven og inntil fem plattformforlengelser – for å tilpasse stasjonene til doble togsett og sikkerhetskrav.
Ifølge regjeringens nettsider skal beslutningsgrunnlagene for Hovedbanen Nord og Kongsvingerbanen oversendes til Samferdselsdepartementet innen 31. mars 2023.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I tildelingsbrev nr. 4 (2022) ba Samferdselsdepartementet Jernbanedirektoratet gå videre med arbeidet for å realisere konsept 2.3 for videreutvikling av Kongsvingerbanen og følge opp anbefalinger fra ekstern kvalitetssikrer (KS1) i en forprosjektfase. I samme brev ba Samferdselsdepartementet Jernbanedirektoratet inngå avtale med Bane NOR om å gå videre fra konseptvalgutredningen (KVU) for Hovedbanen Nord til en forprosjektfase. Det ble bedt om at konsept K3.3+ fra KVU Hovedbanen Nord og konseptene K2C Vista og K3C fra KS1 ble utredet videre.
Den 31. mars 2023 leverte Jernbanedirektoratet oppdaterte kunnskapsgrunnlag for Kongsvingerbanen og Hovedbanen Nord som innspill til NTP 2025-2036. I rapportene redegjør virksomhetene for arbeidet og anbefaler videre prosess. Vurderingene vil være en del av beslutningsgrunnlaget for NTP 2025-2036. Jernbanedirektoratet har anbefalt at planleggingen videreføres i første planperiode. Dersom videre planlegging prioriteres vil eventuelle tiltak være aktuelle for prioritering i andre seksårsperiode av NTP 2025-2036.