Søk
Søk i saker og publikasjoner fra Stortinget og regjeringen og redaksjonelle artikler tilbake til 1996. For historiske saker, se eget søk.
Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Om at hver tredje utenlandske semitrailer i en kontroll i Romsdalen fikk kjøreforbud etter å ha kjørt på _sommerdekk på såpeglatt vinterføre_, og hvorvidt et gebyr på 500 kr er riktig reaksjon i dette tilfellet
Datert: 01.03.2000
Fremsatt av: Eirin Faldet (A)
Besvart: 08.03.2000 av samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll

Vidar Bjørnstad (A): Verdens Gang skrev for en tid tilbake om en storkontroll av tungtrafikk gjennom Romsdalen utført av Statens vegvesen. Ifølge artikkelen fikk hver tredje utenlandske semitrailer kjøreforbud etter å ha kjørt på sommerdekk på såpeglatt vinterføre. Dette ble av inspektør ved Statens vegvesens trafikkstasjon beskrevet som "livsfarlig(e) trafikk". Det ble ilagt gebyr på 500 kroner mot de groveste bruddene.
Mener statsråden at et gebyr på 500 kroner er riktig reaksjon i tilfellet det her refereres til?