Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Spørretimespørsmål fra Arild Grande (A) til arbeids- og sosialministeren

Om hvorfor ikke regjeringen har gjort noe for å møte problemene med økende bruk av _innleid og utenlandsk arbeidskraft, som setter press på norske lønns- og arbeidsvilkår_

Datert: 20.04.2017
Besvart: 26.04.2017 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Arild Grande (A)

Spørsmål

Arild Grande (A): Økende bruk av innleid og utenlandsk arbeidskraft setter press på norske lønns- og arbeidsvilkår. Fra ansatte ved Kværner Verdal AS får vi høre at utleiebransjen setter standarden for resten av bransjen. Fra andre steder hører vi om eksempler på konstruerte 'tariffavtaler' for å omgå begrensninger i arbeidsmiljøloven om innleie og arbeidstid. Dette øker faren for sosial dumping og svekkelse av arbeidstakeres rettigheter.
Hvorfor har ikke regjeringen gjort noe for å møte disse problemene?

Les hele debatten