Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Spørretimespørsmål fra Børge Brende (H) til utviklings- og menneskerettighetsministeren

Om å arbeide for at det i FNs menneskerettighetskommisjon blir vedtatt en resolusjon som fordømmer økte _menneskerettighetsbrudd i Kina og Tibet_

Datert: 12.03.1999
Besvart: 17.03.1999 av utviklings- og menneskerettighetsminister Hilde Frafjord Johnson

Børge Brende (H)

Spørsmål

Børge Brende (H): Den 22. mars 1999 starter den 55. sesjon i FNs menneskerettighetskommisjon, hvor Norge i år er medlem. Det har i den senere tid vært en bekymringsfull utvikling i bruddene på menneskerettighetene i Kina og ikke minst i Tibet.
Vil Norge arbeide for at det blir vedtatt en resolusjon som fordømmer disse økte brudd på menneskerettighetene i Kina og den tiltagende undertrykkelse av tibetanerne, som er i ferd med å bli en minoritet i sitt eget land?

Les hele debatten