Søk
Søk i saker og publikasjoner fra Stortinget og regjeringen og redaksjonelle artikler tilbake til 1996. For historiske saker, se eget søk.
Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Om hvordan regjeringen vil granske hendelsen første juledag, da alle tog i Norge ble stående stille i over 13 timer, noe som rammet over 60 000 reisende
Datert: 02.01.2025
Besvart: 08.01.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Jørgensen (R): Første juledag ble alle tog i Norge stående stille i over 13 timer. Over 60 000 reisende ble rammet. Dette er alvorlig for de reisende som ble rammet, og fordi det viser en svakhet i vår beredskap. Norsk Lokomotivførerforbund og Delta Jernbane har etterspurt en ekstern gransking av hendelsen. Norsk Jernbaneforbund peker på at Solberg-regjeringens oppsplitting av jernbanen har ført til at ingen har full kontroll over norsk jernbane.
Hvilken gransking av denne hendelsen, og svakhetene den viste, setter regjeringen i gang?