I Stortingets møte 29. mars 2011 ble det gjort slikt
I lov 17. desember 2004 nr. 99 om kvoteplikt og handel
med kvoter for utslipp av klimagasser gjøres følgende endringer:
§ 1 skal lyde:
§ 1 (lovens formål)
Formålet med denne loven er å begrense utslippene av klimagasser
på en kostnadseffektiv måte gjennom et system med kvoteplikt for
utslipp av klimagasser og fritt omsettelige utslippskvoter.
Loven gjelder med de begrensninger som måtte følge
av folkerettslig sedvane eller overenskomst som binder Norge.
§ 2 skal lyde:
§ 2 (lovens stedlige virkeområde)
Loven gjelder for utslipp av klimagasser
a) i riket, unntatt på Svalbard,
b) fra virksomhet på Norges kontinentalsokkel,
c) fra luftfartsaktiviteter innen EØS-området,
d) fra luftfartsaktiviteter til og fra EØS-området, samt
e) fra luftfartsaktiviteter til, fra og på Norges
kontinentalsokkel.
Kongen kan bestemme at loven skal gjelde for Svalbard,
samt gi nærmere bestemmelser om lovens stedlige virkeområde ellers.
§ 3 skal lyde:
§ 3 (utslipp som omfattes av denne loven)
Loven gjelder utslipp av CO2 i forbindelse med
a) energiproduksjon
b) raffinering av mineralolje
c) produksjon av koks
d) produksjon og bearbeiding av jern og stål, herunder røsting
og sintring av jernmalm
e) produksjon av sement, kalk, glass, glassfiber og keramiske
produkt
f) produksjon av papir, papp og papirmasse fra tre eller
andre fibermaterialer
g) luftfartsaktiviteter
Loven gjelder likevel ikke for utslipp fra forbrenning
av biomasse og fra energiproduksjon som nevnt i første ledd bokstav
a ved forbrenning av farlig avfall og ved forbrenning av
avfall i avfallsforbrenningsanlegg.
Kongen kan i forskrift gi bestemmelser om at utslipp omfattet
av første ledd fra produksjonsenheter med kapasitet under en fastsatt
grense skal være unntatt fra denne lov, herunder bestemmelser om
at flere produksjonsenheter som står i nær driftsmessig eller fysisk
sammenheng skal vurderes under ett ved beregningen av kapasiteten. Kongen
kan i forskrift også gi bestemmelser om at visse transportaktiviteter,
herunder transportaktiviteter som ikke overstiger visse aktivitets-
eller utslippsgrenser, skal være unntatt fra denne lov.
Kongen kan i forskrift gi bestemmelser om at utslipp av
CO2 fra virksomhet eller aktiviteter som ikke er
nevnt i første ledd og utslipp av andre klimagasser enn CO2 fra
andre nærmere angitte virksomheter eller aktiviteter skal
være omfattet av denne loven, herunder gi andre regler om tildeling
av vederlagsfrie kvoter enn det som følger av loven her for
virksomheter og sektorer som inntas i kvotesystemet i medhold av
bestemmelsen.
Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om
hvilke kvotepliktige luftfartøysoperatører som skal forholde seg
til norske administrerende myndigheter.
§ 4 skal lyde:
§ 4 (kvoteplikt)
Den som driver virksomhet eller utfører aktiviteter som
nevnt i § 3 eller i forskrifter gitt i medhold av loven, er kvotepliktig
etter denne lov og må innlevere kvoter tilsvarende sine kvotepliktige
utslipp i samsvar med bestemmelsene i § 13. For virksomheter
som omfattes av forurensningsloven kreves i tillegg tillatelse etter
forurensningsloven § 11. For luftfartøysoperatører kreves
en godkjent plan for overvåking av utslipps- og aktivitetsdata.
Dersom den kvotepliktige etter første punktum ikke lar seg identifisere,
skal eieren av luftfartøyet anses som kvotepliktig for utslipp som nevnt
i § 3 bokstav g.
Kongen kan i forskrift gi bestemmelser om betaling
av gebyr for godkjenning av overvåkingsplaner etter første ledd.
§ 5 skal lyde:
§ 5 (søknad om utslippstillatelse og kvoter)
Virksomheter som omfattes av
forurensningsloven, som er kvotepliktige etter denne loven,
og som ikke allerede har særskilt utslippstillatelse etter forurensningsloven
§ 11 annet ledd, må søke om slik tillatelse innenfor en frist fastsatt
av Kongen for å få søknaden behandlet innen 1. januar 2008. Virksomhet som
er berettiget til vederlagsfrie kvoter for 2008-2012 etter bestemmelsene
i § 7 første ledd må søke om dette innen den samme fristen for å
komme i betraktning ved tildelingen av disse kvotene. Søknaden må inneholde
de opplysningene som er nødvendige for å vurdere hvor mange kvoter
som skal tildeles etter § 8. Forurensningsmyndighetene kan i det
enkelte tilfellet fastsette hvilke opplysninger eller undersøkelser
søkeren må sørge for.
Luftfartøysoperatører som er berettiget til vederlagsfrie
kvoter etter § 8 a må fremme søknad om tildeling innenfor en frist
fastsatt av Kongen for å komme i betraktning ved tildelingen av
disse kvotene. Søknaden må inneholde de opplysningene som er nødvendige
for å vurdere hvor mange kvoter som skal tildeles, herunder opplysninger
om den aktuelle operatørens verifiserte tonn-kilometerdata for 2010.
Departementet kan gi forskrift om saksbehandlingsregler
til utfylling av reglene i tjenesteloven for søknad om tildeling
av vederlagsfrie kvoter og for godkjenning av den kvotepliktiges
rapportering av klimagassutslipp etter § 17, herunder om saksbehandlingsfrist
og rettsvirkninger av fristoverskridelse. Unntak fra tjenesteloven
§ 11 annet ledd kan bare gjøres når det er begrunnet ut fra tvingende
allmenne hensyn, herunder hensynet til privatpersoners beskyttelsesverdige
interesser.
§ 6 skal lyde:
§ 6 (fastsettelse av det samlede antallet kvoter)
Kongen fastsetter det samlede antallet kvoter som tildeles
for perioden 1. januar 2008 til 31. desember 2012 til virksomheter
som omfattes av forurensningsloven.
EØS-komiteen fastsetter det samlede antall kvoter som
tildeles luftfartøysoperatørene som omfattes av det europeiske kvotesystemet.
Kongen kan gi nærmere bestemmelser om organiseringen og
gjennomføringen av salg av kvoter omfattet av § 6.
§ 7 skal lyde:
§ 7 (tildeling av kvoter vederlagsfritt for perioden 2008
til 2012)
Vederlagsfrie kvoter for perioden 1. januar 2008 til 31.
desember 2012 tildeles etter følgende prinsipper:
a) Landbasert virksomhet som ikke er underlagt lov om
avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen
og som har fått utstedt særskilt utslippstillatelse etter forurensningsloven
§ 11 annet ledd før notifiseringen av den norske tildelingsplanen,
skal tildeles vederlagsfrie kvoter i henhold til § 8. Ved tildelingen kan
det tas særlig hensyn til anlegg som reduserer samlede utslipp av
klimagasser gjennom å utnytte overskuddsgass fra landbasert industri
som ikke er regulert gjennom kvotesystem eller avgift.
b) Luftfartøysoperatører tildeles kvoter vederlagsfritt
i henhold til § 8 a første ledd.
c) Annen kvotepliktig virksomhet skal ikke tildeles vederlagsfrie
kvoter for perioden 1. januar 2008 til 31. desember 2012.
Det settes av en kvotereserve for vederlagsfri tildeling
til høyeffektive kraftvarmeverk. Kongen gir nærmere bestemmelser
om størrelsen på denne reserven, hvilke typer virksomheter som kan
søke og øvrige kriterier som skal ligge til grunn for tildelingen
etter dette ledd.
§ 8 overskriften skal lyde:
§ 8 (tildeling av kvoter vederlagsfritt til virksomheter som
omfattes av forurensningsloven)
Ny § 8 a skal lyde:
§ 8 a (tildeling av kvoter vederlagsfritt til luftfartøysoperatører)
For perioden 1. januar 2012 til 31. desember 2012 tildeles
luftfartøysoperatørene kvoter vederlagsfritt ut fra operatørens
verifiserte tonn-kilometerdata for 2010 sammenholdt med en felleseuropeisk
referanseverdi (kvoter per verifiserte tonn-kilometer) fastsatt av
EU-kommisjonen, som innlemmet i EØS-avtalen. Vedtak om tildeling
av kvoter til operatører administrert av Norge fattes av forurensningsmyndigheten
senest 31. desember 2011.
For perioden 1. januar 2013 til 31. desember 2020 tildeles
luftfartøysoperatørene kvoter vederlagsfritt ut fra operatørens
verifiserte tonn-kilometerdata for 2010 sammenholdt med en felleseuropeisk
referanseverdi (kvoter per verifiserte tonn-kilometer) fastsatt av
EU-kommisjonen, som innlemmet i EØS-avtalen. Tildelingen skal fordeles
på antall år i perioden. Vedtak om tildeling av kvoter til operatører
administrert av Norge fattes av forurensningsmyndigheten senest 31.
desember 2011.
Ny § 8 b skal lyde:
§ 8 b (kvotereserve forbeholdt luftfartøysoperatører)
Luftfartøysoperatører som starter kvotepliktige aktiviteter
etter den 31. desember 2010, eller kvotepliktige luftfartøysoperatører
hvis gjennomsnittlige tonn-kilometerdata øker med mer enn 18 prosent
per år i perioden 2010 til 2014, kan innen en frist fastsatt av
forurensningsmyndigheten søke om tildeling av vederlagsfrie kvoter
fra en felleseuropeisk kvotereserve forbeholdt luftfartsaktiviteter.
Antall kvoter i reserven skal tilsvare 3 prosent av den felleseuropeiske samlede
kvotemengden. Den nye eller økte aktiviteten kan ikke være en videreføring
av en aktivitet tidligere utført av en annen operatør. Vedtak om
tildeling av kvoter til operatører administrert av Norge fattes
av forurensningsmyndigheten senest 30. september 2016. Kvoter tildeles
vederlagsfritt fra reserven ut fra operatørens verifiserte tonn-kilometerdata
for 2014, eventuelt økning i verifiserte tonn-kilometerdata fra 2010
til 2014, sammenholdt med en felleseuropeisk referanseverdi (kvoter
per verifiserte tonn-kilometer) fastsatt av EU-kommisjonen, som
innlemmet i EØS-avtalen.
Kongen kan i forskrift gi utfyllende bestemmelser om kvotereserven
forbeholdt luftfartsaktiviteter.
§ 9 skal lyde:
§ 9 (utdeling av kvoter)
Forurensningsmyndighetene deler hvert år ut det antallet
kvoter den enkelte kvotepliktige er berettiget til etter vedtak
i medhold av § 8 eller § 8 a. Utdelingen av kvoter
skjer ved at forurensningsmyndighetene innen 28. februar hvert år
underretter Det norske registeret for klimakvoter om at et angitt
antall kvoter skal overføres til den kvotepliktiges konto i registeret. Utdeling
av kvoter etter § 8 b finner sted senest 28. februar 2017.
Dersom den kvotepliktige har fått utdelt et større antall
kvoter enn det vedkommende er berettiget til i henhold til vedtak
om tildeling av kvoter etter §§ 8, 8 a
eller 8 b, skal forurensningsmyndighetene underrette Det
norske registeret for klimakvoter om at overskytende kvoter skal
slettes fra vedkommendes konto. Før forurensningsmyndighetene underretter
Det norske registeret for klimakvoter om sletting, skal den kvotepliktige
varsles og gis anledning til å uttale seg innen en nærmere angitt
frist, med mindre vedkommende allerede på annen måte har hatt rimelig
anledning til å uttale seg, varsel av andre grunner må anses åpenbart
unødvendig, eller det er grunn til å frykte at det vil vanskeliggjøre
slettingen.
§ 10 skal lyde:
§ 10 (meldeplikt)
Kvotepliktige virksomheter som omfattes av forurensningsloven skal
gi melding til forurensningsmyndighetene dersom virksomheten forventer
å ha eller har hatt lengre driftsstans eller er besluttet nedlagt. For
andre kvotepliktige aktiviteter skal det gis melding til forurensningsmyndighetene
dersom aktiviteten besluttes nedlagt.
§ 13 skal lyde:
§ 13 (plikt til å overføre kvoter til oppgjør)
Den kvotepliktige skal innen 30. april hvert år overføre
et antall kvoter som svarer til virksomhetens eller operatørens rapporteringspliktige
utslipp det foregående året, til en nærmere angitt oppgjørskonto
i registeret. Virksomheter som er omfattet av forurensningsloven
kan ikke levere kvoter som er utstedt til luftfartøysoperatører
etter § 6 annet ledd som oppgjør for kvoteplikt. Luftfartøysoperatører
kan levere både kvoter som er fastsatt etter § 6 første ledd og
etter § 6 annet ledd som oppgjør for kvoteplikt.
Dersom den kvotepliktige ikke innen fristen etter første
ledd har satt inn et tilstrekkelig antall kvoter på oppgjørskontoen,
skal den kvotepliktige innen 1. mai året etter at oppgjør i medhold
av første ledd skulle ha funnet sted, plassere kvoter på den angitte oppgjørskontoen
svarende til underskuddet fra det tidligere året. I tillegg skal
det ilegges overtredelsesgebyr etter § 21.
§ 17 skal lyde:
§ 17 (forurensningsmyndighetenes kontroll)
Forurensningsmyndighetene kontrollerer og godkjenner den
enkelte kvotepliktiges rapportering av klimagassutslipp etter §
16. Forurensningsmyndighetene kontrollerer og godkjenner
den enkelte luftfartøysoperatørens rapportering av tonn-kilometerdata
etter § 5 annet ledd. Godkjenningen av utslippsrapporten og luftfartøysoperatørens
tonn-kilometerdata er et enkeltvedtak.
Kongen kan i forskrift eller enkeltvedtak bestemme at den
kvotepliktiges utslippsrapport og luftfartøysoperatørers
tonn-kilometerdata skal verifiseres av en uavhengig tredjepart
før innlevering. Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser
om krav til og akkreditering av verifikasjonsinstans, herunder om
utarbeidelsen og innholdet av verifikasjonserklæringer.
Kongen kan i forskrift fastsette at omkostninger i forbindelse
med forurensningsmyndighetenes kontroll etter denne bestemmelsen
skal dekkes av den kvotepliktige.
Ny § 17 a skal lyde:
§ 17 a (internkontroll)
Forurensningsmyndigheten kan gi forskrifter om internkontroll
og internkontrollsystemer for å sikre at krav fastsatt i eller i
medhold av denne lov overholdes.
§ 21 skal lyde:
§ 21 (overtredelsesgebyr)
Dersom den kvotepliktige ikke har overholdt sine forpliktelser
etter § 13 første ledd, ilegger forurensningsmyndighetene et overtredelsesgebyr
til statskassen. Overtredelsesgebyret skal tilsvare 100 euro på forfallstidspunktet
for hvert tonn rapporteringspliktig klimagassutslipp som det ikke
er plassert kvoter for på den angitte oppgjørskontoen
i henhold til § 13 første ledd. Gebyret forfaller til betaling 14
dager etter påkrav. Ved forsinket betaling skal det betales renter
etter lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter ved forsinket betaling
m.m. Vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag for utlegg.
Kongen kan i forskrift endre størrelsen på overtredelsesgebyret.
Informasjon om hvem som er ilagt overtredelsesgebyr og
omfanget av overtredelsen skal gjøres tilgjengelig for offentligheten.
Ny § 21 a skal lyde:
§ 21 a (driftsforbud for luftfartsaktiviteter)
Kongen kan på begjæring av forurensningsmyndighetene fatte
vedtak om driftsforbud innenfor EØS dersom en luftfartøysoperatør
overtrer bestemmelsene om innlevering av kvoter i § 13, om rapportering
i § 16 eller om overvåkings- og rapporteringsplan fastsatt i forskrift
i medhold av loven her.
Kongen kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om vilkårene
for å begjære driftsforbud og om krav til saksbehandlingen.
Loven trer i kraft straks med følgende unntak:
For luftfartsaktiviteter gjelder § 4 fra 1. januar 2012 og §
13 første ledd fra 1. januar 2013.
§ 21 a gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Dag Terje Andersen |
president |