I Stortingets møte 19. mars 2013 ble det gjort slikt
I lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd gjøres følgende
endringer:
§ 21-3 nytt fjerde ledd skal lyde:
En person som krever eller mottar en ytelse, plikter
å legitimere seg ved å framvise pass eller annen gyldig legitimasjon
når arbeids- og velferdsetaten krever det. Han eller hun plikter
også å legitimere seg ved kontakt med helsepersonell eller andre
med sikte på erklæringer eller uttalelser mv. til etaten som grunnlag
for tilståelse eller fortsatt utbetaling av ytelser.
§ 21-4 første ledd skal lyde:
Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller det
organ Helsedirektoratet bestemmer har rett til å innhente de opplysninger
som er nødvendige for å kontrollere om vilkårene for en ytelse er
oppfylt eller har vært oppfylt i tilbakelagte perioder eller for
å kontrollere utbetalinger etter en direkte oppgjørsordning. Opplysninger
kan innhentes fra helsepersonell, andre som yter tjenester forutsatt
at de gjør det for trygdens regning, arbeidsgiver, tidligere arbeidsgiver,
postoperatør, utdanningsinstitusjon, barnetilsynsordning, offentlig
virksomhet, pensjonsinnretning, forsikringsselskap og annen finansinstitusjon og
regnskapsfører. Adgangen til å innhente opplysninger etter første
og andre punktum omfatter også opplysninger om andre enn stønadstakeren. Den
som blir pålagt å gi opplysninger, plikter å gjøre dette uten godtgjørelse.
§ 21-4 fjerde ledd skal lyde:
Helsepersonell eller andre som avgir uttalelser
eller erklæringer mv. av betydning for retten til ytelser, skal
ved kontakt med stønadstakeren med sikte på slike uttalelser eller
erklæringer, kreve at han eller hun legitimerer seg ved å framvise
gyldig legitimasjon. Det skal gå fram av erklæringen eller uttalelsen
at vedkommende har legitimert seg på gyldig måte. Det er likevel
ikke nødvendig å kreve legitimasjon dersom stønadstakeren er kjent
for den som skal avgi erklæring eller uttalelse.
§ 21-4 femte ledd skal lyde:
Arbeids- og velferdsetaten kan pålegge helseinstitusjoner,
fengsler og boformer for heldøgns omsorg og pleie å gi rutinemessige
meldinger om innskriving og utskriving av klienter. Skoler kan pålegges
å gi rutinemessige meldinger når elever har fravær som kan skyldes
utenlandsopphold. Videre kan departementet ved forskrift
pålegge utlendingsmyndighetene å gi rutinemessige meldinger om vedtak
av avgjørende betydning for rettigheter eller medlemskapet i folketrygden.
§ 21-4 nåværende femte og sjette ledd blir sjette
og nytt sjuende ledd.
Ny § 21-4 d skal lyde:
§ 21-4 d Masseinnhenting av opplysninger i
kontrolløyemed
Ved arbeids- og velferdsetatens innhenting av
registrerte opplysninger om et større antall navngitte stønadstakere
i medhold av § 21-4 første og sjette ledd for elektronisk sammenligning
med opplysninger i et annet register (masseinnhenting), gjelder
følgende:
a) Masseinnhenting kan skje fra registre
hos andre offentlige myndigheter eller fra arbeids- og velferdsetatens
egne registre.
b) Masseinnhentingen kan gjelde opplysninger om inntekt
eller andre økonomiske forhold, yrkesmessig status, bosted eller
adresse, lovlig adgang til opphold eller arbeid i riket og valutatransaksjoner
i utlandet. Helseopplysninger og andre opplysninger som regnes som
sensitive etter personopplysningsloven § 2 nr. 8, kan ikke innhentes ved
masseinnhenting.
c) Masseinnhentingen skal foretas av en særskilt
utpekt enhet. Enheten kan innhente, registrere, sammenstille og
lagre opplysninger så langt det er nødvendig for å avgjøre om en
ytelse utbetales eller er utbetalt i strid med vilkårene for å motta ytelsen.
Opplysninger om den enkelte stønadsmottaker kan videreformidles
med sikte på å korrigere eller stanse feilaktige utbetalinger, kreve tilbakebetaling
av for mye utbetalt beløp og straffeforfølgning. For øvrig kan videreformidling skje
når dette følger av lov eller bestemmelse gitt i medhold av lov.
d) Opplysninger innhentet ved masseinnhenting skal
slettes så snart hensynet til kontroll og oppfølgning tillater det.
e) Dersom det andre offentlige organet også har opplysninger
som er uten betydning for retten til vedkommende trygdeytelse, skal
masseinnhenting gjennomføres slik at disse opplysningene ikke omfattes
eller utleveres. Innhentingen skal heller ikke medføre at det utleveres
opplysninger om andre personer enn dem som kontrollen gir grunn
til å følge opp. Dersom slike opplysninger likevel skulle bli utlevert,
skal de umiddelbart slettes hos arbeids- og velferdsetaten.
f) Offentlige myndigheter skal legge til rette
for at opplysningene de besitter, på forespørsel gjøres elektronisk
tilgjengelig for særskilt utpekt enhet i arbeids- og velferdsetaten.
Det kan ikke kreves godtgjørelse for slik tilgjengeliggjøring og
utlevering av opplysninger.
Departementet kan gi forskrift om gjennomføringen
av masseinnhenting, herunder bestemme at masseinnhentingen skal
kunne omfatte andre opplysninger enn dem som er nevnt i første ledd
bokstav b, forutsatt at opplysningene er av tilsvarende art. Det
kan også fastsettes i forskrift hvilke registre opplysninger kan
innhentes fra.
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Dag Terje Andersen |
president |