I Stortingets møte 7. juni 2016 ble det gjort
slikt
I lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager gjøres følgende
endringer:
§ 8 andre ledd skal lyde:
Kommunen har plikt til å tilby plass i barnehage til barn
under opplæringspliktig alder som er bosatt i kommunen, jf. § 12
a. Utbyggingsmønster og driftsformer skal tilpasses lokale
forhold og behov.
§ 9 b skal lyde:
§ 9 b Særlige regler om klageinstans
Fylkesmannen er klageinstans for vedtak fattet av kommunen
etter lovens §§ 10 og 11, § 14 andre ledd, §§ 16 til 18
og §§ 19 e til 19 h og der det følger av forskrift gitt
i medhold av denne lov.
§ 12 a skal lyde:
§ 12 a Rett til plass i barnehage
Barn som fyller ett år senest innen utgangen av august
det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til
å få plass i barnehage fra august i samsvar med denne loven med
forskrifter.
Barn som fyller ett år i september eller oktober
det året det søkes om barnehageplass, har etter søknad rett til
å få plass i barnehage fra den måneden barnet fyller ett år i samsvar
med denne loven med forskrifter.
Barnet har rett til plass i barnehage i den kommunen
der det er bosatt.
Søknadsfrist til opptaket fastsettes av kommunen.
Nytt kapittel V A med nye §§ 19 a til 19 h skal lyde:Kapittel V A Spesialpedagogisk hjelp, tegnspråkopplæring m.m.
§ 19 a Rett til spesialpedagogisk hjelp
Barn under opplæringspliktig alder har rett til spesialpedagogisk
hjelp dersom de har særlige behov for det. Dette gjelder uavhengig
av om de går i barnehage.
Formålet med spesialpedagogisk hjelp er å gi barn tidlig
hjelp og støtte i utvikling og læring av for eksempel språklige
og sosiale ferdigheter.
Spesialpedagogisk hjelp kan gis til barnet individuelt
eller i gruppe. Hjelpen skal omfatte tilbud om foreldrerådgivning.
Kommunen skal oppfylle retten til spesialpedagogisk hjelp
for barn bosatt i kommunen.
Fylkeskommunen skal oppfylle retten til spesialpedagogisk
hjelp etter denne loven for barn i barneverninstitusjon og barn
som er pasient i helseinstitusjon eid av regionalt helseforetak,
eller i privat helseinstitusjon med avtale med regionalt helseforetak.
Departementet kan gi forskrift om ansvar for utgifter til
spesialpedagogisk hjelp, hvem som skal regnes som bosatt i kommunen,
refusjon av andre kommuners eller fylkeskommuners utgifter til spesialpedagogisk
hjelp, fylkeskommunens ansvar for rett til spesialpedagogisk hjelp
for barn i barneverninstitusjon og fylkeskommunens ansvar for rett
til spesialpedagogisk hjelp for barn som er pasienter i helseinstitusjon
eid av regionalt helseforetak, eller i privat helseinstitusjon med
avtale med regionalt helseforetak.
§ 19 b Samarbeid med barnets foreldre
Før det blir utarbeidet en sakkyndig vurdering og fattet
vedtak om spesialpedagogisk hjelp, skal det innhentes samtykke fra
barnets foreldre. Foreldrene har rett til å gjøre seg kjent med
innholdet i den sakkyndige vurderingen og til å uttale seg før det
fattes vedtak.
Tilbudet om spesialpedagogisk hjelp skal så langt som mulig
utformes i samarbeid med barnet og barnets foreldre, og det skal
legges stor vekt på deres syn.
Det skal én gang i året utarbeides en skriftlig oversikt
over den spesialpedagogiske hjelpen barnet har mottatt og en vurdering
av barnets utvikling. Foreldrene og kommunen skal få denne oversikten
og vurderingen.
Dersom barneverntjenesten har overtatt omsorgen etter barnevernloven
§§ 4-8 eller 4-12, har barneverntjenesten rett til å ta avgjørelser
etter dette kapittelet på vegne av barnet. Tilsvarende gjelder ved
vedtak om flytteforbud etter barnevernloven § 4-8 og vedtak om plassering
etter barnevernloven § 4-6 andre ledd.
§ 19 c Pedagogisk-psykologisk tjeneste
Kommunens pedagogisk-psykologiske tjeneste er sakkyndig
instans i saker om spesialpedagogisk hjelp. Den pedagogisk-psykologiske
tjenesten skal sørge for at det blir utarbeidet lovpålagte sakkyndige
vurderinger.
Den pedagogisk-psykologiske tjenesten skal bistå barnehagen
i arbeidet med kompetanse- og organisasjonsutvikling for å tilrettelegge
barnehagetilbudet for barn med særlige behov.
Departementet kan gi forskrift om andre oppgaver for den
pedagogisk-psykologiske tjenesten.
§ 19 d Sakkyndig vurdering
Før kommunen eller fylkeskommunen fatter vedtak om spesialpedagogisk
hjelp, skal det foreligge en sakkyndig vurdering av om barnet har
særlige behov for spesialpedagogisk hjelp.
I den sakkyndige vurderingen skal det utredes og tas standpunkt
til blant annet:
a) om det foreligger sen utvikling og lærevansker hos
barnet
b) realistiske mål for barnets utvikling og læring
c) om barnets behov kan avhjelpes innenfor det ordinære
barnehagetilbudet
d) hvilken type hjelp og organisering som vil bidra til
barnets utvikling og læring
e) hvilket omfang av spesialpedagogisk hjelp som er nødvendig,
og hvilken kompetanse de som gir hjelpen bør ha
Departementet kan gi forskrift om innholdet i den sakkyndige
vurderingen.
§ 19 e Vedtak om spesialpedagogisk hjelp
Kommunen eller fylkeskommunen fatter vedtak om spesialpedagogisk
hjelp. Dersom vedtaket avviker fra den sakkyndige vurderingen, skal
dette begrunnes i vedtaket.
Vedtaket skal inneholde:
a) hva hjelpen skal gå ut på
b) hvor lenge hjelpen skal vare
c) hvilket timeomfang hjelpen skal ha
d) hvordan hjelpen skal organiseres
e) hvilken kompetanse de som gir hjelpen skal ha
f) tilbud om foreldrerådgivning
Dersom barnet flytter til en annen kommune, skal vedtaket
om spesialpedagogisk hjelp gjelde frem til det er fattet nytt vedtak
i saken.
§ 19 f Rett til skyss for barn med rett til spesialpedagogisk
hjelp
Dersom gratis skyss er nødvendig for at barnet skal kunne
motta spesialpedagogisk hjelp, har barnet rett til slik skyss.
Barnet har rett til nødvendig reisefølge og tilsyn. Kommunen
skal innlosjere barnet når daglig skyss ikke er forsvarlig.
Kommunen skal fatte vedtak om og oppfylle retten til skyss,
nødvendig reisefølge, tilsyn og innlosjering.
§ 19 g Barn med nedsatt funksjonsevne
Kommunen skal sikre at barn med nedsatt funksjonsevne får
et egnet individuelt tilrettelagt barnehagetilbud. Plikten til tilrettelegging
omfatter ikke tiltak som innebærer en uforholdsmessig byrde for
kommunen. Ved vurderingen av om tilretteleggingen innebærer en uforholdsmessig
byrde, skal det særlig legges vekt på tilretteleggingens effekt
for å nedbygge funksjonshemmende barrierer, de nødvendige kostnadene ved
tilretteleggingen og virksomhetens ressurser.
Kommunen fatter vedtak om tilrettelegging av barnehagetilbudet
til barn med nedsatt funksjonsevne.
§ 19 h Rett til tegnspråkopplæring
Barn under opplæringspliktig alder som har tegnspråk som
førstespråk, eller som etter en sakkyndig vurdering har behov for
tegnspråkopplæring, har rett til slik opplæring. Retten gjelder
uavhengig av om barnet går i barnehage.
Kommunen skal oppfylle retten til tegnspråkopplæring for
barn bosatt i kommunen. Før kommunen fatter vedtak om tegnspråkopplæring,
skal det utarbeides en sakkyndig vurdering av den pedagogisk-psykologiske
tjenesten.
Før det blir utarbeidet en sakkyndig vurdering og fattet
vedtak om tegnspråkopplæring, skal det innhentes samtykke fra barnets
foreldre. Foreldrene har rett til å gjøre seg kjent med innholdet
i den sakkyndige vurderingen og til å uttale seg før det fattes
vedtak.
Tilbudet om tegnspråkopplæring skal så langt som mulig
utformes i samarbeid med barnet og barnets foreldre, og det skal
legges stor vekt på deres syn.
Dersom barnet flytter til en annen kommune, skal vedtaket
om tegnspråkopplæring gjelde frem til det er fattet nytt vedtak
i saken.
Retten til skyss, tilsyn, reisefølge og innlosjering etter
§ 19 f gjelder tilsvarende for barn med rett til tegnspråkopplæring.
Departementet kan gi forskrift om tegnspråkopplæring for
barn under opplæringspliktig alder.
I lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande
opplæringa gjøres følgende endringer:
§ 2-6 tredje ledd oppheves. Nåværende fjerde
ledd blir tredje ledd og skal lyde:
Før kommunen gjer vedtak etter første ledd, skal det
liggje føre ei sakkunnig vurdering.
§ 5-3 første ledd første punktum skal lyde:
Før kommunen eller fylkeskommunen gjer vedtak om spesialundervisning
etter § 5-1, skal det liggje føre ei sakkunnig
vurdering av dei særlege behova til eleven.
§ 5-3 fjerde ledd skal lyde:
Dersom vedtaket frå kommunen eller fylkeskommunen avvik
frå den sakkunnige vurderinga, skal grunngivinga for vedtaket blant
anna vise kvifor kommunen eller fylkeskommunen meiner at eleven
likevel får eit opplæringstilbod som oppfyller retten etter § 5-1.
§ 5-7 oppheves.
§ 7-6 oppheves.
§ 13-1 overskrift og første ledd første punktum skal lyde:
§ 13-1 Plikt for kommunen til å sørgje for grunnskoleopplæring
Kommunen skal oppfylle retten til grunnskoleopplæring
etter denne lova for alle som er busette i kommunen.
§ 13-2 overskrift og første ledd første punktum skal lyde:
§ 13-2 Plikt for fylkeskommunen til å sørgje for grunnskoleopplæring
og vidaregåande opplæring i institusjonar etter barnevernlova
Når det blir gjort vedtak om plassering i institusjon etter
barnevernlova, er det den fylkeskommunen der institusjonen ligg
som har ansvaret for å oppfylle retten til grunnskoleopplæring
og vidaregåande opplæring etter lova her.
§ 13-3 a overskrift og første ledd første punktum
skal lyde:
§ 13-3 a Plikt for fylkeskommunen til å sørgje for grunnskoleopplæring
og vidaregåande opplæring i helseinstitusjonar
Fylkeskommunen der ein institusjon ligg, skal oppfylle
retten til grunnskoleopplæring og vidaregåande
opplæring etter lova her for pasientar i helseinstitusjonar som
eit regionalt helseføretak eig, og for pasientar i private helseinstitusjonar
som har avtale med regionale helseføretak.
§ 13-4 første ledd første og andre punktum skal lyde:
Kommunen er ansvarleg for skyss av grunnskoleelevar og
vaksne som har rett til skyss på grunn av særleg farleg eller vanskeleg skoleveg.Kommunen skal
oppfylle retten til reisefølgje og tilsyn for grunnskoleelevar og
vaksne.
§ 15-2 første ledd skal lyde:
Departementet er klageinstans for enkeltvedtak i grunnskolen.
For enkeltvedtak i personalsaker gjeld likevel reglane om klageinstans
i § 28 i forvaltningslova.
Loven gjelder fra den tiden Kongen bestemmer. Kongen kan sette
i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
Olemic Thommessen |
president |