Kapittel 1 Innledende bestemmelser
§ 1 Lovens formål
Loven skal bidra til å sikre at alle som er
valgt inn på Stortinget, har mulighet til å utøve stortingsvervet
på like vilkår, uavhengig av geografisk tilhørighet og livssituasjon.
Loven skal legge til rette for at representantene får ytelser som
kompenserer for kostnader og dekker behov som følger av vervet.
Loven skal videre bidra til en god forvaltning av ytelsene.
§ 2 Definisjoner
Fast møtende vararepresentanter er representanter som
møter for
-
stortingsrepresentanter
som er utnevnt til statsråder, statssekretærer eller politiske rådgivere
i regjeringen
-
stortingsrepresentanter som trer ut av
Stortinget fordi de ikke lenger er valgbare etter Grunnloven § 62
første ledd.
Innkalte vararepresentanter er personer som
møter for representanter som har fått innvilget permisjon.
Med ytelser menes i denne loven utbetalinger,
refusjoner og naturalytelser.
§ 3 Utfyllende retningslinjer
Stortingets presidentskap kan gi utfyllende
retningslinjer om ytelsene som reguleres i loven.
§ 4 Delegering av beslutningsmyndighet
Stortingets presidentskap kan delegere sin beslutningsmyndighet
etter loven til Stortingets direktør.
Kapittel 2 Godtgjøring
§ 5 Stortingets godtgjøringsutvalg
Stortingets presidentskap oppnevner en leder
og to andre medlemmer til Stortingets godtgjøringsutvalg. Utvalget
fungerer i fire år. Utvalget er beslutningsdyktig når alle medlemmene
er til stede. Stortingets presidentskap kan fastsette nærmere retningslinjer
for utvalgets virksomhet.
Stortingets godtgjøringsutvalg skal årlig vurdere
nivået på godtgjøringene og legge sin tilråding frem for Stortingets
presidentskap.
§ 6 Stortingsrepresentanters
godtgjøring
Stortinget fastsetter godtgjøring for stortingsrepresentantene,
statsministeren og regjeringens medlemmer. Godtgjøringen fastsettes
som et årlig beløp.
Stortingets president har samme godtgjøring
som statsministeren.
De andre stortingsrepresentantene har lik godtgjøring,
med tilleggene som fremgår av § 8.
Den årlige godtgjøringen utbetales med en tolvtedel
hver måned. Dette gjelder også for fast møtende vararepresentanter
i den perioden de møter.
§ 7 Innkalte vararepresentanters
godtgjøring
Innkalte vararepresentanter har samme godtgjøring
som stortingsrepresentantene for de dagene eller periodene de er
innkalt til å møte. Innkalte vararepresentanter får også godtgjøring
for hver dag eller del av dag på mer enn seks timer som er nødvendig
for reise til og fra Stortinget, og som faller utenom de dagene
vararepresentanten møter i Stortinget.
Stortingets presidentskap kan etter søknad bestemme
at vararepresentanter får beholde godtgjøringen i perioder de ikke
er innkalt, i følgende tilfeller:
-
a. i perioder uten
møter i plenum når vararepresentanten møter for en representant
som må antas å fortsette sitt fravær også etter den aktuelle perioden.
-
b. ut kalenderåret etter siste innkallingsdag
før jul hvis vararepresentanten har møtt minst to måneder i sesjonen
og ikke har annen inntekt i den perioden han eller hun søker om
å beholde godtgjøringen for.
-
c. i andre særlige tilfeller.
Godtgjøringen blir utbetalt minst én gang per
måned.
§ 8 Tilleggsgodtgjøring
Stortingets første visepresident har en tilleggsgodtgjøring
på 14 prosent av den årlige godtgjøringen. De øvrige visepresidentene
har en tilleggsgodtgjøring på sju prosent.
Lederne for Stortingets fagkomiteer har en tilleggsgodtgjøring
på sju prosent av den årlige godtgjøringen. Den som fungerer som
komitéleder ut over fem dager, har tilsvarende tilleggsgodtgjøring
som komitélederen for den tiden fungeringen varer.
§ 9 Forskudd på godtgjøring
Stortingets presidentskap kan etter søknad bestemme
at en representant i særskilte tilfeller kan få inntil to måneders
godtgjøring utbetalt på forskudd. Vilkårene for rett til forskudd
og reglene for tilbakebetaling er de samme som for ansatte i staten.
§ 10 Godtgjøring ved permisjoner
Representanter som har permisjon fra Stortinget, beholder
godtgjøringen i inntil 14 dager med mindre de gir avkall på den.
Stortingets presidentskap kan etter søknad bestemme
at en representant får beholde godtgjøringen ut over 14 dager hvis
representanten har fått permisjon
-
a. på grunn sykdom
eller skade. Representanten må fremlegge sykmelding enten sammen
med permisjonssøknaden eller snarest mulig etter at permisjonen
er innvilget. Dersom representanten ikke gjør dette, kan Stortingets
presidentskap bestemme at godtgjøringen skal falle bort for den
resterende delen av permisjonen.
-
b. for å delta på reise som medlem av
en delegasjon oppnevnt av Stortinget eller Stortingets presidentskap.
-
c. for å delta i møter eller utføre andre
oppdrag etter oppnevning av Kongen, Stortinget eller et departement.
-
d. av velferdsgrunner. Godtgjøringen kan
bare innvilges i særlige tilfeller og i en tidsavgrenset periode.
Ved svangerskapspermisjon, omsorgspermisjon, adopsjonspermisjon,
fødselspermisjon, foreldrepermisjon og permisjon ved barns og barnepassers
sykdom beholder representantene godtgjøringen etter tilsvarende
regler som for ansatte i staten, så langt reglene passer. Dette
gjelder også for innkalte vararepresentanter i den perioden innkallingen
gjelder.
Kapittel 3 Dekning av utgifter til reiser
§ 11 Definisjon av reisetyper
Med tjenestereiser menes reiser som representantene
gjennomfører som ledd i utøvelsen av vervet. Arbeidsreiser og pendlerreiser
regnes ikke som tjenestereiser.
Med arbeidsreiser menes representantenes reiser mellom
hjemsted eller pendlerbolig og Stortinget.
Med pendlerreiser menes reiser representanter som
pendler, foretar mellom hjemsted og Stortinget eller pendlerbolig,
jf. kapittel 4 om ytelser til representanter som pendler.
Med familiereiser menes reiser mellom hjemsted og
Oslo for representantenes familiemedlemmer.
§ 12 Generelt om reiser
Alle reiser som skal dekkes av Stortinget, må
ha sammenheng med utøvelsen av vervet som stortingsrepresentant.
Representantene skal dokumentere at reisen har sammenheng med vervet.
For å få dekket reisekostnader må representantene levere
reiseregning snarest mulig etter at reisen er gjennomført. Hvis
Stortinget har dekket kostnader direkte, skal representantene levere
reiseregning innen tre måneder.
Reisen skal etter en samlet vurdering foretas
på den for Stortinget hurtigste, rimeligste og mest miljøvennlige
måten så langt dette er forenlig med en effektiv og forsvarlig gjennomføring
av reisen. Hvis vektlegging av miljøhensyn gir merkostnader, må
representanten redegjøre for dette i reiseregningen.
§ 13 Tjenestereiser
Stortinget dekker utgiftene til representantenes
tjenestereiser innenlands eller utenlands etter bestemmelsene i
eller i medhold av denne loven.
Skal en tjenestereise dekkes av Stortinget,
må representanten dokumentere at reisens formål og innhold i hovedsak
er tjenesterelatert.
For utgifter til overnatting på tjenestereiser
utenlands dekkes bare legitimerte utgifter.
Tjenestereiser utenlands i forbindelse med de
faste parlamentarikerdelegasjonenes virksomhet skal være godkjent
av delegasjonslederen. Alle andre tjenestereiser utenlands skal
være godkjent av Stortingets presidentskap.
Stortinget dekker som hovedregel ikke reiseutgifter for
ledsagere. Når det er nødvendig å ha med ledsager på reisen, kan
Stortingets presidentskap likevel beslutte at ledsagers reiseutgifter
skal dekkes helt eller delvis.
Når en representant må ha barn under ett år
med på reisen, kan Stortingets presidentskap beslutte at nødvendige
merutgifter til barnetilsyn eller reise- og oppholdsutgifter for
én barnepasser skal dekkes. Dersom det er særlige grunner til det,
kan tilsvarende utgifter dekkes selv om barnet er over ett år.
Deltakelse ved gravferder anses som tjenestereiser hvis
deltakelsen har tilknytning til vervet som stortingsrepresentant.
Stortinget kan gi forskudd til dekning av utgifter
til tjenestereiser etter tilsvarende regler som for ansatte i staten.
§ 14 Arbeidsreiser
Stortinget anses som fast arbeidssted for representantene.
Utgifter til reiser mellom Stortinget og hjemstedet eller en pendlerbolig
dekkes som hovedregel ikke.
Representanter som har sitt hjemsted mer enn
40 kilometer fra Stortinget, får dekket reisekostnader til og fra
Stortinget ved tiltredelse og fratredelse og ved sesjonsåpning og
sesjonsavslutning.
Ved dokumentert sykdom eller skade kan representantene
få dekket særlige utgifter til transport til og fra Stortinget.
Ved permisjon på grunn av sykdom eller skade
eller permisjon av velferdsgrunner kan representantene få dekket
utgifter til én reise fra Stortinget eller pendlerboligen til hjemstedet
eller annet innenlands oppholdssted og derfra tilbake til Stortinget
igjen.
Utgifter til andre arbeidsreiser kan dekkes
i tilfeller der det er fastsatt av presidentskapet i retningslinjer.
Ved bruk av egen bil får representantene kilometergodtgjøring
etter satsene for tjenestereiser i staten.
§ 15 Familiereiser
Representanter kan få dekket utgifter til reise
mellom hjemstedet sitt og Oslo for medlemmer av husstanden. Som
medlemmer av husstanden regnes ektefelle, samboer og hjemmeboende
barn til og med det kalenderåret barnet fyller 18 år. I tillegg
dekkes utgifter til reise for representantens egne barn som ikke
er medlemmer av representantens husstand, mellom barnets hjemsted
og Oslo til og med kalenderåret barnet fyller 18 år.
Representantene har krav på inntil to familiereiser
i året per berettiget person for representanter som bor mer enn
40 kilometer fra Oslo. Representanter som har foreldreansvar for
barn alene, kan i tillegg få dekket reiseutgifter til ledsager for
barnet til og med det kalenderåret barnet fyller tolv år.
Innkalte vararepresentanter som har gjort tjeneste
i til sammen seks måneder eller mer i løpet av tolv måneder, har
rett til å få dekket familiereiser etter første og andre ledd.
Kapittel 4 Ytelser til representanter som pendler
§ 16 Pendlerboliger
Representanter som har skattemessig bosted minst 40
kilometer fra Stortinget, jf. skatteloven § 3-5, kan etter søknad
tildeles pendlerbolig.
Representanter som disponerer annen bolig innenfor
avstandskravet i første ledd, kan ikke tildeles pendlerbolig. En
representant anses å disponere en bolig dersom han eller hun gjennom
et eie- eller leieforhold står fritt til daglig å bruke hele eller
deler av boligen. En representant anses ikke å disponere en bolig
dersom den i sin helhet er leid ut og leieforholdet er etablert
på søknadstidspunktet. Stortingets presidentskap kan i særlige tilfeller
gjøre unntak fra kravet om at leieforholdet må være etablert på
søknadstidspunktet.
Stortingets presidentskap kan stille nærmere
vilkår for disponering av pendlerbolig.
§ 17 Pendlerreiser
Representanter som har sitt hjemsted mer enn
40 kilometers kjørelengde fra Stortinget og har pendlerbolig, kan
få dekket utgifter til reise til og fra Stortinget eller pendlerboligen
og representantens hjemsted inntil én gang per uke. Representanter
får dekket inntil én ekstra hjemreise per uke til og med kalenderåret
barn i husstanden fyller 18 år. Frem til og med kalenderåret barnet
fyller 20 år, kan det i særlige tilfeller gjøres unntak fra aldersgrensen.
Vararepresentanter som er innkalt for en kortere periode enn en
hel uke, får ikke dekket reiseutgifter etter dette leddet.
I uker med helligdag på tirsdag, onsdag eller
torsdag, dekker Stortinget ytterligere én pendlerreise til og fra
hjemstedet og Stortinget eller pendlerboligen. Stortinget dekker
inntil to pendlerreiser i slike uker.
Presidentskapet kan i særlige tilfeller utvide
antall pendlerreiser per uke.
Bestemmelsene i kapittel 3 gjelder så langt
de passer.
§ 18 Utgifter til flytting
Stortinget kan dekke nødvendige utgifter til
én flytting fra hjemstedet til en pendlerbolig og én flytting fra pendlerbolig
til hjemstedet. Pendlerboligen må ligge innenfor 40 kilometers kjørelengde
fra Stortinget.
Stortinget dekker ikke flyttekostnader for innkalte vararepresentanter.
Stortinget dekker ikke kostnader ved flytting
mellom pendlerboliger, med mindre representanten må bytte pendlerbolig
etter krav fra Stortinget.
Kapittel 5 Andre ytelser
§ 19 Feriepenger til innkalte
og fast møtende vararepresentanter
Innkalte vararepresentanter og fast møtende
vararepresentanter som trer ut av Stortinget mellom 1. januar og
30. juni, får feriepenger etter satsene i hovedtariffavtalene i
staten på siste ordinære utbetalingsdag før Stortinget avbryter
sine forhandlinger i juni. Feriepengene beregnes på grunnlag av
godtgjøringen representantene mottok i det foregående kalenderåret.
For valgte stortingsrepresentanter som trer
ut av Stortinget utenom valg, eller som har permisjon ut valgperioden,
gjelder samme regler som for fast møtende vararepresentanter som
trer ut av Stortinget.
Innkalte vararepresentanter som etter beslutning av
Stortingets presidentskap beholder godtgjøringen i perioden etter
at Stortinget har avbrutt forhandlingene i juni, får ikke feriepenger
på siste ordinære utbetalingsdag før Stortinget avbryter sine forhandlinger
i juni. Disse får først feriepenger i januar det påfølgende året
etter satsene fastsatt i hovedtariffavtalene i staten. Feriepengegrunnlaget
beregnes på grunnlag av godtgjøringen utbetalt i siste kalenderår,
inkludert eventuell fratredelsesytelse etter § 25.
Stortingsrepresentanter som trer inn i regjeringen, har
ikke krav på feriepenger.
§ 20 Sykepenger til fratrådte
stortingsrepresentanter
Stortingets presidentskap kan etter søknad innvilge sykepenger
til stortingsrepresentanter og fast møtende vararepresentanter som
er sykmeldte på tidspunktet de trer ut av Stortinget etter valg.
Det samme gjelder for fast møtende vararepresentanter som trer ut
av Stortinget.
Sykepenger gis etter tilsvarende regler som
for ansatte i staten så langt reglene passer. Sykepenger fra folketrygden
og arbeidsgiver skal trekkes fra sykepengene fra Stortinget.
Representantene må dokumentere arbeidsuførheten
med legeerklæring. Sykepengene kan falle bort dersom arbeidsuførheten
ikke blir tilfredsstillende dokumentert.
§ 21 Innkalte vararepresentanters
utgifter til barnepass
Innkalte vararepresentanter kan i særlige tilfeller
få dekket nødvendige og dokumenterte utgifter til barnepass. Tapt
arbeidsinntekt for barnepasseren dekkes ikke.
§ 22 Ytelser til etterlatte
ved dødsfall
Hvis en stortingsrepresentant eller en fast
møtende vararepresentant dør i løpet av valgperioden, skal ektefelle
eller samboer, eller barn under 18 år dersom representanten ikke
hadde ektefelle eller samboer, få utbetalt representantens godtgjøring
for måneden representanten døde, og de tre påfølgende månedene.
Hvis en stortingsrepresentant eller en fast
møtende vararepresentant dør i løpet av valgperioden, dekkes inntil
1 ganger grunnbeløpet i folketrygden til gravferden og minnesamvær.
Det samme gjelder hvis en innkalt vararepresentant dør på reise
til eller fra Stortinget eller i perioden innkallingen gjelder.
En stortingsrepresentant eller en fast møtende
vararepresentant skal ha gruppelivsforsikring tilsvarende som for
ansatte i staten. En innkalt vararepresentant skal ha forsikring
for den perioden innkallingen gjelder. Dette leddet gjelder også
for stortingsrepresentanter som er i regjering.
§ 23 Yrkesskadeforsikring
og andre forsikringer
En stortingsrepresentant eller en fast møtende
vararepresentant har rett til ytelser ved yrkesskade tilsvarende
som for ansatte i staten. En innkalt vararepresentant har samme
rett for den perioden innkallingen gjelder. Dette leddet gjelder
også for stortingsrepresentanter som er i regjering.
Stortinget kan tegne andre forsikringer for
representantene enn det som følger av denne bestemmelsen.
§ 24 Dekning av reise- og
overnattingsutgifter for innkalte vararepresentanter
Vararepresentanter som er innkalt til å møte
og har sitt hjemsted mer enn 40 kilometer fra Stortinget, får dekket
utgifter til reise til og fra Stortinget og til overnatting i innkallingsperioden.
Ved overnatting på hotell dekkes også trekkfri sats for merutgifter
til mat tilsvarende som for bolig uten kokemuligheter.
Kapittel 6 Fratredelsesytelse og omstillingsytelse
§ 25 Fratredelsesytelse
Formålet med ytelsen er å sikre inntekt for
stortingsrepresentanter som ufrivillig blir stående uten inntekt
i en overgangsperiode.
Stortingets presidentskap kan etter søknad fra
stortingsrepresentanter og fast møtende vararepresentanter som ikke
fortsetter på Stortinget etter valg, innvilge fratredelsesytelse
i inntil tre måneder. Det samme gjelder fast møtende vararepresentanter
som trer ut av Stortinget i løpet av valgperioden, og innkalte vararepresentanter
som har møtt sammenhengende i minst tolv måneder i én valgperiode.
Stortingets presidentskap kan i særlige tilfeller etter søknad fra
en innkalt vararepresentant innvilge fratredelsesytelse i inntil
én måned også ved kortere møtetid.
Ytelsen tilsvarer ordinær godtgjøring etter
§ 6. Tilleggsgodtgjøring og forhøyet godtgjøring til stortingspresidenten
etter § 6 andre ledd og § 8 inngår ikke i ytelsen.
Fast møtende og innkalte vararepresentanter
kan ikke få innvilget fratredelsesytelse for mer enn til sammen
tre måneder i løpet av én og samme valgperiode.
En fratrådt stortingsrepresentant som tidligere
har mottatt sykepenger etter § 20, kan søke Stortingets presidentskap
om fratredelsesytelse. Perioden med fratredelsesytelse forkortes
med det antallet dager representanten har mottatt sykepenger.
§ 26 Omstillingsytelse
Formålet med ytelsen er å sikre inntekt for
stortingsrepresentanter som ufrivillig blir stående uten inntekt
i en overgangsperiode.
Stortingets presidentskap kan etter søknad fra
stortingsrepresentanter og fast møtende vararepresentanter som etter
valg ikke fortsetter på Stortinget, innvilge inntil seks måneders
omstillingsytelse i tillegg til ytelsen etter § 25. Det er krav
om å aktivt søke arbeid, starte egen virksomhet eller heve sin kompetanse.
For å få omstillingsytelse må representanten
ha vært valgt inn eller møtt fast på Stortinget sammenhengende i
minst to valgperioder. Fast møtende vararepresentanter oppfyller
kravet om å ha møtt fast i minst to valgperioder dersom varaperioden
begynte i forbindelse med utnevning av regjering i direkte sammenheng
med et stortingsvalg. I særlige tilfeller kan kravet om ansiennitet
fravikes.
Ytelsen tilsvarer 66 prosent av godtgjøringen
etter § 6. Tilleggsgodtgjøring og forhøyet godtgjøring etter § 6
andre ledd og § 8 inngår ikke i ytelsen.
En fratrådt stortingsrepresentant som tidligere
har mottatt sykepenger etter § 20, kan søke Stortingets presidentskap
om omstillingsytelse. Perioden med omstillingsytelse forkortes med
det antallet dager representanten har mottatt sykepenger.
§ 27 Bortfall og avkorting
av ytelsene
Fratredelsesytelse og omstillingsytelse bortfaller dersom
mottakeren har bruttoinntekt fra stilling på minst 30 timer per
uke.
Ytelsene skal ellers avkortes mot annen inntekt, men
først når inntekt opptjent i ytelsesperiodene samlet overstiger
0,1 ganger grunnbeløpet i folketrygden. Det avkortes deretter krone
for krone mot følgende skattepliktige inntekter opptjent i ytelsesperioden:
-
brutto arbeidsinntekt,
-
netto virksomhetsinntekt og
-
kapitalinntekter i form av netto leieinntekter
fra fast eiendom og utbytte fra aksjer og andre selskapsandeler.
Andre ledd gjelder tilsvarende for brutto pensjon som
er utbetalt for ytelsesperioden.
Ytelsene skal ikke avkortes mot feriepenger.
Inntekt som opptjenes i utlandet eller i Norge
fra internasjonal organisasjon, regnes som inntekt etter andre ledd
selv om inntekten er skattefri i Norge.
Mottakere av fratredelsesytelse og omstillingsytelse som
blir kjent med at det er lagt til grunn for lav inntekt, må umiddelbart
informere Stortinget og dokumentere den faktiske inntekten.
Kapittel 7 Administrative bestemmelser
§ 28 Representantenes opplysningsplikt
Den som søker om ytelser fra Stortinget, skal
legge frem de opplysningene som er nødvendige for at Stortinget
skal kunne vurdere om han eller hun har rett til ytelsen. Den som
mottar en ytelse, skal underrette Stortingets administrasjon om
endringer som kan ha avgjørende betydning for hans eller hennes
rett til å fortsette å motta ytelsen, eller som Stortingets administrasjon må
kjenne til for å kunne kontrollere ytelsens størrelse. Opplysningsplikten
gjelder også den som tidligere har mottatt ytelser fra Stortinget.
§ 29 Innhenting av opplysninger
fra andre enn representanten selv
Opplysninger fra andre enn representanten skal
om mulig innhentes i samråd med representanten selv, slik at han
eller hun har kjennskap til innhentingen.
Stortingets administrasjon kan innhente de opplysningene
som er nødvendige for å kontrollere om vilkårene for ytelser som
er mottatt fra Stortinget, er eller har vært oppfylt i tilbakelagte
perioder. Opplysningene kan innhentes fra nåværende og tidligere
arbeidsgivere, pensjonsordninger, utdanningsinstitusjoner, finansinstitusjoner,
regnskapsførere, folketrygdens organer, Folkeregisteret og skattemyndighetene.
Den som blir pålagt å utlevere opplysninger,
skal utlevere dem uten godtgjøring og uten hinder av taushetsplikt.
§ 30 Behandling av personopplysninger
Stortinget kan behandle personopplysninger,
herunder personopplysninger som nevnt i personvernforordningen artikkel
9 og 10, når dette er nødvendig for å kunne utføre oppgaver i eller
i medhold av loven her.
§ 31 Taushetsplikt for ansatte
i Stortingets administrasjon
Ansatte i Stortingets administrasjon har taushetsplikt
om opplysninger om personlige forhold og om drifts- eller forretningshemmeligheter
som omtalt i forvaltningsloven § 13. Taushetsplikten gjelder også
etter at den ansatte har avsluttet arbeidsforholdet. Han eller hun
kan heller ikke benytte slike opplysninger i egen virksomhet eller
i tjeneste eller arbeid for andre. Reglene i forvaltningsloven §§ 13
a til 13 f gjelder tilsvarende.
Dersom en ansatt mottar opplysninger som er
underlagt strengere taushetsplikt enn det som følger av første ledd,
gjelder de strengere reglene.
Taushetsplikten etter første og andre ledd påhviler også
andre som utfører tjeneste eller arbeid for Stortingets administrasjon.
§ 32 Tilbakebetaling og trekk
i fremtidige ytelser
Dersom en representant har fått en utbetaling
som han eller hun ikke hadde krav på, og forsto eller burde ha forstått
at utbetalingen skyldtes en feil, kan Stortinget kreve tilbake det
han eller hun ikke hadde krav på. Det samme gjelder når mottakeren
eller noen som har handlet på mottakerens vegne, har forårsaket
feilutbetalingen ved forsettlig eller uaktsomt å ha gitt feilaktige eller
mangelfulle opplysninger.
Stortinget skal fremsette krav om tilbakebetaling etter
første ledd dersom mottakeren eller noen som handlet på mottakerens
vegne, har opptrådt forsettlig eller grovt uaktsomt, med mindre
det finnes særlige grunner til å la være å fremsette krav.
Dersom mottakeren var i god tro, kan Stortinget ikke
kreve tilbakebetalt mer enn det mottakeren hadde igjen av det utbetalte
beløpet da han eller hun ble kjent med feilen. Ved vurderingen av
om en utbetaling helt eller delvis skal kreves tilbake, skal det
blant annet legges vekt på størrelsen på det feilutbetalte beløpet,
hvor lang tid det er gått siden utbetalingen fant sted, og om mottakeren
har innrettet seg i tillit til den.
Stortinget kan la være å kreve tilbakebetaling
dersom det feilutbetalte beløpet utgjør mindre enn fire ganger rettsgebyret.
Dette gjelder likevel ikke dersom mottakeren eller noen som opptrådte
på mottakerens vegne, har opptrådt forsettlig eller grovt uaktsomt.
Første til fjerde ledd gjelder tilsvarende dersom
det som skal kreves tilbake, er verdien av en naturalytelse.
Stortinget kan kreve at en representant som
ikke innen tre måneder har dokumentert utlegg betalt direkte av
Stortinget, skal godtgjøre Stortinget for utlegget. Stortinget skal
frafalle kravet eller tilbakebetale når dokumentasjon foreligger.
For å dekke krav etter første til fjerde ledd
kan Stortinget avregne mot fremtidige ytelser. Det kan kreves renter
etter forsinkelsesrenteloven. Kravet er tvangsgrunnlag for utlegg.
Foreldelsesloven § 17 nr. 3 og § 21 nr. 1, 4 og 5 gjelder tilsvarende.
Kapittel 8 Overgangsbestemmelser og ikrafttredelse
§ 33 Overgangsbestemmelser
Representanter som ikke fortsetter på Stortinget
etter valget i 2025, kan søke om omstillingsytelse etter § 26 selv
om de ikke oppfyller kravet om minst to valgperioders ansiennitet
i bestemmelsens tredje ledd første punktum. Tidsbegrensingen på
seks måneder i § 26 andre ledd gjelder ikke for representanter som
ikke fortsetter på Stortinget etter valget i 2025. Dersom vilkårene ellers
er oppfylt, kan disse søke om å få omstillingsytelse i inntil tolv
måneder.
§ 34 Ikrafttredelse
Loven trer i kraft 1. oktober 2025.
Fra samme tidspunkt oppheves lov 20. desember 2016
nr. 106 om godtgjørelse for stortingsrepresentanter (stortingsgodtgjørelsesloven).