År 1999 den 8. juni holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1.
Lovens formål
Lovens formål er å gjennomføre
reglene i Europaparlaments- og rådsdirektiv 95/47/EF
av 24. oktober 1995 om standarder for overføring av fjernsynssignaler
i norsk rett, og å
a) fremme en hurtig utvikling av avanserte fjernsynstjenester,
herunder fjernsynstjenester for bredskjerm, fjernsynstjenester med
høy oppløsning og fjernsynstjenester basert på helt
ut digitale overføringssystemer
b) lette overføringen av allerede eksisterende
fjernsynstjenester for bredskjerm i digitale nett som er åpne
for allmennheten, og på denne måten vareta interessene
til operatører og fjernsynsseere som har investert for å kunne
produsere eller motta disse tjenestene.
§ 2. Standarder for
overføring av fjernsynssignaler m.v.
For alle fjernsynstjenester som overføres til
fjernsynsseere via kabel-, satellitt- eller bakkebaserte systemer
gjelder følgende:
a) Dersom de er i bredskjermformat og basert på 625 linjer
og ikke helt ut er digitale, skal overføringssystemet D2-MAC
i skjermformatet 16:9 som er helt forenlig med PAL eller SECAM,
benyttes.
En fjernsynstjeneste for bredskjermformat består av
programmer som produseres og redigeres for visning i bredskjermformat.
Formatet 16:9 er referanseformatet for fjernsynstjenester for
bredskjerm.
b) Dersom de er med høy oppløsning og
ikke helt ut er digitale, anvendes overføringssystemet
HD-MAC.
c) Dersom de er helt ut digitale, anvendes et overføringssystem
som bygger på standarder utarbeidet av et anerkjent europeisk
standardiseringsorgan. I denne forbindelse omfatter et overføringssystem
følgende elementer: Behandling av programsignaler (kildekoding
av lydsignaler og videosignaler samt multipleksing av signaler)
og tilpassing til overføringsmedier (kanalkoding, modulasjon,
eventuelt også energifordeling).
Helt ut digitale overføringsnett som er åpne
for allmennheten for distribusjon av fjernsynstjenester skal være
i stand til å distribuere tjenester i bredskjermformat.
Fjernsynstjenester for bredskjerm i formatet 16:9 som definert
i første ledd og som mottas og videresendes i kabelnett,
skal videresendes i minimum bredskjermformatet 16:9.
Med kabelnett forstås i tredje ledd kabelnett
med egen hovedsentral og mer enn 10 000 aktive tilkoplinger. Kongen
kan i forskrift fastsette en lavere grense og gjøre unntak
for kravet om egen hovedsentral.
§ 3. Teknisk innretning
av fjernsynsapparater
Fjernsynsapparater med skjerm som målt diagonalt
er større enn 42 cm, og som markedsføres for salg eller
utleie, skal være utstyrt med minst èn kontakt
for åpent grensesnitt. Dette skal baseres på standarder utarbeidet
av et anerkjent europeisk standardiseringsorgan slik at det er enkelt å kople
til ytre enheter, særlig ytterligere dekodere og digitale
mottakere.
Fjernsynsapparater med integrert, digital dekoder skal
kunne utstyres med minst én standardisert kontakt som gjør
det mulig å kople den digitale dekoderen til adgangskontrollsystem
basert på kort og andre elementer som er spesifikke for
digitale fjernsynstjenester.
§ 4. Teknisk innretning
av digitale dekodere og
adgangskontrollsystemer
Alt forbrukerutstyr som selges, leies ut eller på annen
måte gjøres tilgjengelig, og som kan dekode digitale
fjernsynssignaler, skal kunne
a) dekode signaler basert på den felles
europeiske maskeringsmetoden som administreres av et anerkjent europeisk
standardiseringsorgan,
b) gjengi signaler som er overført ukodet, forutsatt
at leieren, hvis utstyret er leid, overholder gjeldende leieavtale.
Adgangskontrollsystemer som anvendes på markedet,
skal teknisk sett kunne gjøre det mulig å foreta
en kostnadseffektiv adgangskontroll ved kabelnettets hovedstasjon,
slik at kabeloperatører på lokalt og regionalt
plan har full kontroll over de tjenester som bruker slike adgangskontrollsystemer.
§ 5. Krav til operatører
av adgangskontrolltjenester m.v.
Operatører av adgangskontrollsystemer som produserer
og markedsfører tjenester for adgang til digitale fjernsynstjenester
skal, uavhengig av hvordan fjernsynssignalene overføres
a) på rettferdige, rimelige og ikke-diskriminerende vilkår
tilby alle kringkastingsselskaper tekniske tjenester som gjør
det mulig for fjernsynsseere som har mottatt dekoder fra operatørene, å motta kringkastingsselskapenes
fjernsynstjenester,
b) føre separat finansregnskap for virksomheten
som operatør av adgangskontrolltjenester.
Kringkastingsselskapene skal offentliggjøre en prisliste
til bruk for fjernsynsseerne, og denne listen skal ta hensyn til
om det leveres tilhørende utstyr eller ikke.
§ 6. Krav til innehavere
av industriell eiendomsrett til adgangskontrollsystemer og -produkter
Når innehavere av industriell eiendomsrett til
adgangskontrollsystemer eller -produkter gir lisens til produsenter
av forbrukerutstyr, skal det skje på rettferdige, rimelige
og ikke-diskriminerende vilkår.
Rettighetshaverne skal ikke sette tekniske eller kommersielle
vilkår for lisensieringen som forbyr eller på annen
måte forhindrer at produktet utstyres med
a) et felles grensesnitt som gjør det
mulig å kople til flere andre adgangssystemer enn det foreliggende, eller
b) utstyr som er spesifikt for et annet adgangssystem, forutsatt
at lisenstakeren oppfyller relevante og rimelige vilkår
som for hans del ivaretar sikkerheten for transaksjoner utført
av operatører av adgangskontrollsystemer.
§ 7. Tvisteløsning
Kongen gir forskrifter om tvisteløsning som gjelder
anvendelsen av §§ 3 andre ledd, 4, 5 og 6.
§ 8. Tilsyn og kontroll
Post- og teletilsynet fører tilsyn og kontroll
med overholdelsen av bestemmelsene i denne lov.
Kongen kan i forskrift fastsette nærmere regler om
tilsyn og kontroll med overholdelsen av loven og gebyrer til dekning
av utgifter i forbindelse med kontroll m.v.
§ 9. Tekniske forskrifter
Post- og teletilsynet kan fastsette tekniske forskrifter
for å utfylle bestemmelsene i denne lov.
§ 10. Ikrafttredelse
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
Gunnar Skaug, |
Anita Apelthun Sæle, |
president. |
sekretær. |