År 2001 den 6. mars holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart gjøres
følgende endringer:
§ 1-1 nytt annet ledd skal lyde:
For luftfart som omfattes av EØS-avtalens
bestemmelser, gjelder regler om utfylling og gjennomføring
av EØS-avtalen på luftfartens område
i denne lov foran lovens øvrige bestemmelser.
§ 1-2 første, tredje og fjerde
ledd skal lyde:
Med mindre annet bestemmes av Kongen, får loven
anvendelse på luftfart i tilknytning til petroleumsvirksomhet
på norsk kontinentalsokkel.
Reglene i kapittel X får anvendelse
også på luftfart med utenlandsk luftfartøy
utenfor norsk område i den utstrekning det følger
av overenskomst med fremmed stat eller for øvrig av alminnelige
rettsgrunnsetninger.
Med hensyn til straffebestemmelsenes anvendelse på handlinger
foretatt utenfor norsk område gjelder reglene i den borgerlige
straffelov kapittel 1, jf. nærværende lovs § 15-2 annet
ledd.
§ 2-2 første ledd skal lyde:
Luftfart innenfor norsk område kan bare foretas med
fartøy som har:
1. norsk nasjonalitet, hvis ikke annet
følger av regler i denne lov, jf. særlig § 16-1, eller
2. nasjonalitet i fremmed stat som har sluttet overenskomst
med Norge om rett til slik fart, eller
3. særskilt tillatelse av luftfartsmyndigheten.
§ 3-2 Overskriften og første ledd
første punktum skal lyde:
§ 3-2 Nasjonalitetsvilkår som
ikke omfattes av EØS-avtalen på luftfartens område
Et luftfartøy kan bare bli registrert når
det har norsk eier, hvis ikke annet følger av
regler i denne lov, jf. særlig § 16-1.
§ 3-7 første ledd pkt. 2 skal lyde:
2. når vilkårene etter § 3-2 eller
i forskrift gitt med hjemmel i § 16-1 om gjennomføring
av EØS-avtalen på luftfartens område
ikke lenger er til stede,
§ 3-25 annet ledd skal lyde:
Bestemmelsen i første ledd gjelder også dokument
utstedt av loddeiere eller skifterett i medhold av § 3-24
annet eller tredje ledd. Loddeiere som ønsker selv å overta
registrert luftfartøy som de har arvet, får registerhjemmel
ved registrering av erklæring om overtagelsen. Blir boet
overtatt av gjenlevende ektefelle alene i medhold av lov
3. mars 1972 nr. 5 om arv m.m. § 6, går
hjemmelen over til gjenlevende ektefelle ved registrering av attest
fra skifteretten om at boet er overtatt av den gjenlevende.
§ 4-4 tredje ledd skal lyde:
Luftfartsmyndigheten kan gi et fartøy
særskilt tillatelse til luftfart uten hinder av reglene
i første og annet ledd. Tillatelsen kan når som
helst tilbakekalles.
§ 6-3 Overskriften og tredje ledd skal lyde:
§ 6-3 Fartøysjefens myndighet overfor
besetningsmedlemmer og passasjerer
Passasjerer plikter å rette seg etter
de anvisninger for god skikk og orden ombord som gis av fartøysjefen,
den ansvarlige i kabinen eller andre besetningsmedlemmer som fartøysjefen
bemyndiger. Passasjerer må ikke opptre slik at sikkerheten
til fartøy, besetning eller andre passasjerer settes i
fare.
§ 6-11 første ledd skal lyde:
Ingen må gjøre tjeneste ombord når
han er påvirket av alkohol (ikke edru) eller annet berusende
eller bedøvende middel eller på grunn av sykdom,
legemidler, tretthet eller lignende årsak er uskikket til å utføre
tjenesten på betryggende måte. Forbudet
gjelder også inntak av alkohol i et tidsrom av 8 timer
før tjenesten begynner. Den som utøver tjeneste
ombord i luftfartøy, må ikke ha en alkoholkonsentrasjon
i blodet som overstiger 0,2 promille. Villfarelse med
hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for
straff.
Ny § 7-4 a skal lyde:
§ 7-4 a Misbruk av legemidler m.v. i
flysikringstjenesten m.fl.
Departementet kan gi forskrifter om at lovens § 6-11,
jf. § 14-12 skal gis anvendelse på dem som tjenestegjør
i luftfartens flysikringstjeneste eller i ervervsmessig luftfartsforetak
og derunder arbeider med kontroll av luftfartøy i luften
eller i radiosambandstjenesten.
§ 7-5 skal lyde:
§ 7-5 Konsesjon til landingsplass
For å anlegge, drive eller inneha landingsplass kreves
konsesjon fra departementet.
Departementet kan bestemme at en landingsplass etter
første ledd under hensyn til dens karakter, trafikkens
omfang eller varighet eller andre særlige forhold skal
kunne anlegges, drives eller innehas uten konsesjon.
Det kreves ikke konsesjon for landingsplass der det
er eller vil bli foretatt ubetydelig rydnings-, anleggs- eller bygningsvirksomhet
og antall flybevegelser er av et ubetydelig omfang, med mindre flysikkerhetsmessige
eller støymessige hensyn tilsier at første ledd
kommer til anvendelse.
Departementet kan gi utfyllende forskrifter om konsesjon
til landingsplass.
§ 7-8 første ledd første
punktum skal lyde:
Når konsesjonstiden for landingsplass
til allmenn bruk er utløpt, har staten rett til
helt eller delvis å innløse konsesjonshaverens
anlegg med rettigheter og løst tilbehør mot erstatning
etter skjønn.
§ 7-10 Oppheves.
§ 7-11 Overskriften, første og
nytt annet ledd skal lyde:
§ 7-11 Teknisk og operativ godkjenning
av landingsplass m.v.
Landingsplass må være godkjent
av luftfartsmyndigheten.
Departementet kan gi forskrifter om at en landingsplass
etter første ledd under hensyn til dens karakter, trafikkens
omfang eller varighet eller andre særlige forhold skal
kunne drives uten teknisk og operativ godkjenning.
Nåværende annet, tredje og fjerde ledd
blir tredje, fjerde og femte ledd.
§ 7-12 skal lyde:
§ 7-12 Plan over luftfartshindringer m.v.
Vedkommende departement kan bestemme at det for
en landingsplass skal utarbeides og fastsettes en plan over de høydebegrensninger
og andre rådighetsinnskrenkninger som finnes nødvendige
i området utenfor landingsplassen med hensyn til bebyggelse, master,
ledninger, beplantning, forstyrrende virksomhet og andre luftfartshindringer.
I sjø- og isflyhavner kan planen også omfatte
selve havneområdet.
Restriksjoner skal normalt fastsettes gjennom
utarbeiding av reguleringsplan etter plan- og bygningsloven. Særskilt
plan i medhold av første punktum skal bare utarbeides dersom
det etter en konkret vurdering anses nødvendig.
I planen skal angis grensene for det område den omfatter.
Planens gyldighet kan begrenses til et bestemt tidsrom.
§ 7-22 nytt annet ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrifter om rapportering og
merking av luftfartshindringer. Tiltakshaver eller eier bærer
kostnadene for merking av luftfartshindre og vedlikehold av merkingen.
§ 7-26 skal lyde:
§ 7-26 Fastsettelse av avgifter
Departementet kan fastsette avgifter for benyttelse av
landingsplasser som er til allmenn bruk. Departementet
kan også fastsette avgifter for at andre luftfartsanlegg
eller tjenester stilles til rådighet for eier eller bruker
av luftfartøy, selv om fartøyet ikke gjør bruk
av dem.
§ 8-1 skal lyde:
§ 8-1 Krav til konsesjon
For luftfart i ervervsmessig og regelbundet trafikk (rutefart)
innenfor norsk område kreves konsesjon fra Kongen,
hvis ikke annet følger av regler gitt i denne lov, jf.
særlig § 16-1.
For luftfart som er hjemlet i en luftfartsavtale
kreves godkjennelse fra departementet.
Departementet kan bestemme at det for
visse arter rutefart skal være tilstrekkelig med tillatelse
etter § 8-8.
§ 8-11 Oppheves.
§ 12-5 nytt femte ledd skal lyde:
Forklaringer avgitt i henhold til første
ledd kan kun brukes til flytryggingsmessige formål. Opplysninger
fremkommet under forklaringer avgitt i henhold til første
ledd kan ikke brukes som bevis mot den som har avgitt forklaringen,
i en senere straffesak mot vedkommende.
§ 13-2 fjerde ledd skal lyde:
Reglene i første og andre ledd får anvendelse
i den grad de ikke kommer i konflikt med lov 26. juni 1992 nr.
86 om tvangsfullbyrdelse og midlertidig sikring (tvangsfullbyrdelsesloven) og
Overenskomst om innføring av visse ensartede regler om
arrest i luftfartøyer av 29. mai 1993.
§ 13-4 første ledd skal lyde:
Eier eller bruker av luftfartøy, innehaver av
godkjent landingsplass eller annet luftfartsanlegg og andre
leverandører på og brukere av lufthavner plikter å gi
slike opplysninger som luftfartsmyndigheten forlanger for å kunne
utføre sine gjøremål. Det samme gjelder
innehaver av godkjent bedrift som nevnt i § 4-10 eller
av annen virksomhet som drives med godkjenning eller tillatelse
etter denne lov eller forskrifter gitt med hjemmel i den.
§ 13-5 Oppheves.
§ 14-11 skal lyde:
§ 14-11 Lydighetsnektelse fra passasjerer
og
besetning
Dersom noen som hører til besetningen på luftfartøy,
ikke adlyder en foresatts ordre i tjenesten, straffes han med bøter
eller fengsel inntil 3 måneder.
Passasjerer som opptrer i strid med § 6-3
tredje ledd straffes med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller
med begge deler.
Har besetningsmedlem eller passasjer ved
lydighetsnektelsen utsatt fartøyet eller menneskeliv for
fare, eller har han fastholdt den tross gjentatt ordre, eller foreligger
det for øvrig særdeles skjerpende omstendigheter,
kan fengsel inntil 3 år anvendes.
§ 14-13 Overskriften skal lyde:
§ 14-13 Overtredelse av forskrift etter § 9-1 m.v.
Ny § 14-23 a skal lyde:
§ 14-23 a Overtredelse av krav til lisens
m.v. etter
loven § 16-1
Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder
straffes den som forsettlig eller uaktsomt
1.utfører
transport uten nødvendig gyldig lisens utstedt i medhold
av EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 66 b Rådsforordning
(EØF) nr. 2407/92 om lisenser til luftfartsselskaper
ved å utføre lufttransport uten nødvendig
gyldig lisens, ikke oppfyller kravet til forsikring i artikkel 7
i forordningen, eller ikke innhenter en forhåndsgodkjennelse
i samsvar med artikkel 10 i forordningen,
2. bryter EØS-avtalen
vedlegg XIII nr. 64 a Rådsforordning (EØF) nr.
2408/92 om EF-luftfartsselskapers adgang til flyruter innenfor
EØS-området ved å utføre lufttransport
på en rute eller i et ruteområde der et annet
lufttransportforetak gjennom anbud er meddelt enerett i samsvar
med artikkel 4 i forordningen, utøver lufttransport i strid med
forbud som er gitt med hjemmel i artikkel 6 i forordningen, eller
utøver lufttrafikk i strid med forskrifter eller vilkår
som er gitt i samsvar med artikkel 8 og 9 i forordningen, eller
3. bryter EØS-avtalen
vedlegg XIII nr. 65 Rådsforordning (EØF) nr. 2409/92
om takster og rater i lufttrafikk ved ikke å følge
beslutninger som treffes med hjemmel i artikkel 6 i forordningen.
§ 14-31 annet punktum skal lyde:
Dette gjelder ikke overtredelse som nevnt i § 14-11
annet ledd.
§ 14-33 skal lyde:
§ 14-33 Andre enn eier eller bruker som straffebudene
er rettet mot
Straffebud i dette kapittel som er rettet mot eieren eller
brukeren av et luftfartøy, mot innehaveren av en landingsplass
eller et annet luftfartsanlegg eller mot innehaveren av en virksomhet
som nevnt i §§ 14-23 og 14-23 a,
får anvendelse også på underordnede,
når de i sin tjeneste forgår seg på den
måte som er nevnt i vedkommende straffebud. Det som her
er bestemt, gjelder tilsvarende for styremedlemmer og andre tillitsmenn
i selskaper og andre juridiske personer.
§ 16-1 første ledd skal lyde:
Kongen kan gi forskrifter om utfylling og gjennomføring
av EØS-avtalen på luftfartens område, herunder
regler om krav om lisens, markedsadgang (anbud for regional luftfart),
tidsluker, takster og rater i lufttrafikk, erstatningsordning ved
nektelse av ombordstigning i regelbundet luftfart, harmonisering av
tekniske krav og administrative fremgangsmåter, fraktflygning
og om deling av setekapasitet mellom luftfartsselskaper.
Fra den dag loven trer i kraft gjøres følgende
endringer i lov 16. juli 1936 nr. 2 om pliktmessig avhold for personer
i visse stillinger fra nytelse av alkohol eller annet berusende
eller bedøvende middel:
§ 1 første ledd bokstav
e) oppheves.
§ 9 skal lyde:
Kongen kan bestemme at denne lov helt eller delvis
skal gis anvendelse på dem som tjenestegjør ombord
i norsk skip med passasjersertifikat i henhold til lov om Statskontrol
med Skibes Sjødygtighed m.v. av 9. juni 1903 nr. 7 med
tilleggslover.
Forskrifter om hvem som går inn under
første ledd fastsettes av Kongen.
Ikrafttredelses- og overgangsbestemmelserDenne lov trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan
gi nærmere overgangsbestemmelser.
Jorunn Ringstad |
Olav Gunnar Ballo |
president |
sekretær |