År 2004 den 23. november holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 5. mars 2004 nr. 11 om gjennomføring
og kontroll av EØS-avtalens konkurranseregler mv. (EØS-konkurranseloven)
gjøres følgende endringer:
§ 3 annet ledd skal lyde:
Når tingretten prøver en begjæring
om bevissikring etter konkurranseloven § 25 annet ledd,
er rettens prøvelsesrett regulert av reglene i tredje til
syvende ledd.
§ 3 tredje og fjerde ledd oppheves.
§ 3 nye tredje til syvende ledd skal lyde:
Ved begjæring om bevissikring som gjelder
adgang til lokaler, eiendommer og transportmidler som tilhører
foretak eller sammenslutninger av foretak, prøver retten
om EFTAs overvåkningsorgans vedtak er autentisk og at de
planlagte tvangsmidlene verken er vilkårlige eller går
for langt i forhold til kontrollens gjenstand.
Når retten ved begjæring om
bevissikring ved mistanke om overtredelse av EØS-avtalen
artikkel 53 eller artikkel 54 prøver om tvangsmidlene er
forholdsmessige, kan den direkte eller gjennom Konkurransetilsynet
anmode EFTAs overvåkningsorgan om nærmere forklaringer,
særlig om hvilke grunner EFTAs overvåkningsorgan
har til å mistenke at det foreligger en overtredelse av
EØS-avtalen artikkel 53 eller artikkel 54, hvor alvorlig
den antatte overtredelsen er og på hvilken måte
det berørte foretaket har medvirket.
Ved begjæring om bevissikring ved mistanke
om overtredelse av EØS-avtalen artikkel 53 eller artikkel 54
som gjelder adgang til andre lokaler, eiendommer og transportmidler
enn nevnt i tredje ledd, herunder private hjem, prøver
retten om vedtaket fra EFTAs overvåkningsorgan er autentisk
og at de planlagte tvangsmidlene verken er vilkårlige eller
går for langt, særlig i forhold til hvor alvorlig
den antatte overtredelsen er, betydningen av det ønskede
bevismaterialet, det berørte foretakets medvirkning og
den rimelige sannsynligheten for at bøker og forretningsdokumenter
som gjelder kontrollens gjenstand, oppbevares i lokalene det er
anmodet om tillatelse for. Retten kan direkte eller gjennom Konkurransetilsynet
anmode EFTAs overvåkningsorgan om nærmere forklaringer om
de forhold den må ha kjennskap til for at den skal kunne
prøve om de planlagte tvangsmidlene er forholdsmessige.
Når retten ved begjæring om
bevissikring etter EØS-avtalens bestemmelser om fusjonskontroll
prøver om tvangsmidlene er forholdsmessige, kan den direkte
eller gjennom Konkurransetilsynet anmode EFTAs overvåkningsorgan
om nærmere forklaringer om kontrollens gjenstand.Retten
kan likevel etter tredje til sjette ledd verken prøve nødvendigheten
av kontrollen eller kreve å få de opplysninger
som finnes i EFTAs overvåkningsorgans saksdokumenter. Det
er EFTA-domstolens oppgave å prøve lovligheten
av vedtaket fra EFTAs overvåkningsorgan.
§ 3 femte og sjette ledd blir nye åttende
og niende ledd.
Ny § 7a skal lyde:
Overføring av saker om foretakssammenslutninger
til Kommisjonen
Konkurransetilsynet kan overføre behandlingen av
en sak om foretakssammenslutning til Kommisjonen etter reglene i
EØS-avtalen protokoll 24.
§ 8 første punktum skal lyde:
Når domstolene treffer avgjørelser i
henhold til EØS-avtalen artikkel 53 eller 54
om avtaler, beslutninger eller opptreden som allerede er gjenstand
for en beslutning fra EFTAs overvåkningsorgan, kan de ikke treffe
avgjørelser som er i strid med den beslutning som EFTAs
overvåkningsorgan har truffet.
I lov 5. mars 2004 nr. 12 om konkurranse mellom foretak
og kontroll med foretakssammenslutninger (konkurranseloven) gjøres
følgende endringer:
§ 12 første ledd første
punktum skal lyde:
Konkurransetilsynet kan pålegge foretak eller sammenslutninger
av foretak som overtrer forbudene i § 10
eller § 11, å bringe overtredelsen
til opphør.
§ 12 fjerde ledd bokstav a skal lyde:
§ 13 første og annet punktum skal
lyde:
I saker av prinsipiell eller stor samfunnsmessig betydning
kan Kongen i statsråd tillate atferd i strid med forbudet
i § 10 eller § 11,
gi pålegg etter § 12 og omgjøre Konkurransetilsynets
vedtak etter § 12. En tillatelse til atferd i strid med § 10
eller § 11 har ingen virkning i forhold
til overtredelser av lovens forbud eller vedtak truffet i medhold
av loven før tillatelsen blir gitt.
§ 16 sjette ledd skal lyde:
Begrensninger som er direkte knyttet til en foretakssammenslutning
eller et erverv som nevnt i annet ledd, er ikke i strid med § 10
eller § 11 dersom de er nødvendige
for gjennomføring av foretakssammenslutningen eller ervervet,
og foretakssammenslutningen eller ervervet sammen med de tilknyttede
begrensningene ikke fører til eller forsterker en vesentlig begrensning
av konkurransen i strid med lovens formål.
§ 18 annet ledd skal lyde:
Meldingen skal inneholde
a) navn og adresse på partene i fusjonen
eller den eller de som overtar kontroll,
b) opplysninger om foretakssammenslutningens art,
c) beskrivelse av de involverte foretakene og
foretak i samme konsern,
d) beskrivelse av markeder i Norge, eller som
Norge er en del av, hvor de involverte foretakene og foretak i samme
konsern får en markedsandel på over 20 prosent
som følge av foretakssammenslutningen,
e) navn på de fem viktigste konkurrenter,
kunder og leverandører i hvert av markedene beskrevet under
bokstav d, og
f) årsberetning og årsregnskap
for de involverte foretakene og foretak i samme konsern, dersom disse
ikke er offentlig tilgjengelige.
Ved erverv av kontroll skal det bare gis opplysninger
om foretak i samme konsern som det eller de foretakene som overtar
kontroll.
§ 18 nytt sjette ledd skal lyde:
Konkurransetilsynet kan i den enkelte sak lempe kravene
til alminnelig melding etter denne bestemmelsen.
§ 19 tredje ledd skal lyde:
Konkurransetilsynet kan gi pålegg om midlertidig gjennomføringsforbud
og andre tiltak dersom det er
a) rimelig grunn til å anta at foretakssammenslutningen eller
erverv som nevnt i § 16 annet ledd kan lede til
eller forsterke en vesentlig begrensning av konkurransen og
b) nødvendig med et midlertidig forbud for å sikre gjennomføringen
av eventuelle inngrep etter § 16.
§ 21 annet ledd første punktum
skal lyde:
Dersom vilkårene i § 16 første
eller annet ledd er oppfylt, kan Kongen i statsråd
i saker av prinsipiell eller stor samfunnsmessig betydning, treffe
vedtak etter §§ 16, 18 og 19.
Ny § 21a skal lyde:
Forholdet til EØS-konkurranseloven
Reglene i dette kapittelet gjelder med de begrensninger
som følger av EØS-konkurranseloven § 7a
og forskrifter gitt i medhold av EØS-konkurranseloven.
§ 23 første punktum skal lyde:
Konkurransetilsynet kan, dersom det er nødvendig
for å fremme konkurransen, pålegge foretak å merke,
ha oppslag om eller gi annen underretning om pris, forretningsvilkår
og kvalitet ved salg av varer og tjenester.
§ 27 annet ledd første punktum
skal lyde:
Enhver med rettslig interesse kan kreve innsyn i dokumenter
hos konkurransemyndighetene i en avsluttet sak om overtredelse av § 10, § 11
eller pålegg etter§ 12.
§ 29 første ledd skal lyde:
Et foretak eller en sammenslutning av foretak kan ilegges
overtredelsesgebyr dersom foretaket eller sammenslutningen
av foretak eller noen som handler på deres vegne,
forsettlig eller uaktsomt
a) overtrer §§ 10, 11, 18 første
ledd eller 19 første ledd,
b) overtrer vedtak etter §§ 12, 16, 19
tredje ledd eller 23,
c) unnlater å etterkomme pålegg etter § 24
eller § 25,
d) gir uriktige eller ufullstendige opplysninger til konkurransemyndighetene,
e) bryter forsegling foretatt i medhold av § 25,
f) overtrer forskrift i medhold av § 14
eller § 23, eller
g) medvirker til overtredelser av bokstav a til f.
§ 29 annet ledd skal lyde:
Gebyr kommer ikke til anvendelse ved overtredelse av pålegg
etter § 18 tredje ledd.
§ 29 femte ledd skal lyde:
Adgangen til å ilegge gebyr foreldes etter 10 år ved
overtredelse av § 10 eller § 11
i denne loven. Andre overtredelser foreldes etter 5 år.
Fristen avbrytes ved at Konkurransetilsynet tar skritt til sikring
av bevis etter lovens § 25 eller meddeler et foretak at
det er mistenkt for overtredelse av loven eller et vedtak truffet
i medhold av loven.
§ 29 sjette ledd skal lyde:
Kongen kan ved forskrift gi nærmere regler om utmåling av
overtredelsesgebyr.
§ 30 første ledd bokstav c skal
lyde:
Loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette
i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig tid.
Berit Brørby |
Sigvald Oppebøen Hansen |
president |
sekretær |