År 2004 den 23. november holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1 Formål
Loven skal motvirke ulovlige handelshindringer og bidra
til fri bevegelighet i EØS´ indre marked for varer og informasjonssamfunnstjenester,
og etableringer av slike tjenester, gjennom et system for europeisk meldeplikt
(EØS-høring) for forslag til tekniske regler.
§ 2 Saklig og stedlig virkeområde
Loven gjelder for statlige forvaltningsorganers utarbeidelse
og vedtakelse av tekniske regler. Loven gjelder likevel ikke for
tekniske regler som
a) gjennomfører bindende bestemmelser
i EØS-rettsakter, herunder rettsakter på området
elektronisk kommunikasjon,
b) utelukkende bygger på beskyttelsesklausuler
i bindende EØS-rettsakter,
c) utelukkende gjennomfører en dom avsagt av EFTA-domstolen
eller EF-domstolen,
d) utelukkende endrer en teknisk regel i samsvar med en
anmodning fra EFTAs overvåkningsorgan,
e) utelukkende oppfyller forpliktelser etter internasjonale
avtaler som fører til felles regler i EØS,
f) utelukkende gjelder produkter innen landbruks- og fiskerisektoren,
så langt disse sektorene ikke er omfattet av EØS-avtalen,
g) er meldt til EFTAs overvåkingsorgan gjennom meldesystemet
for forbrukerprodukter som utgjør en alvorlig risiko (RAPEX),
jf. direktiv 2001/95/EF artikkel 12 nr. 1.
Bortsett fra § 13 gjelder loven heller ikke tekniske regler
om investeringstjenester i forbindelse med verdipapirer, som etter
sitt innhold er identiske med direktiv 93/22/EØF,
eller om markeder eller organer som utfører oppgaver i
forbindelse med oppgjør for slike markeder.
Departementet kan ved forskrift gjøre ytterligere unntak
fra lovens saklige virkeområde, så langt det er forenlig
med EØS-avtalen.
Kongen kan i forskrift bestemme at loven skal gjelde for
Svalbard og Jan Mayen, og kan fastsette særlige regler
under hensyn til de stedlige forhold.
§ 3 Definisjoner
1. Med tekniske regler menes
i denne lov:
a) tekniske spesifikasjoner
eller andre krav, herunder instrukser, som rettslig eller faktisk
må følges for å kunne bringe i omsetning
eller bruke et produkt i hele eller en større del av Norge,
b) krav til informasjonssamfunnstjenester, herunder instrukser,
som rettslig eller faktisk må følges for å kunne
yte, omsette, etablere eller bruke slike tjenester i hele eller
en større del av Norge,
c) regler som forbyr produksjon, import, omsetning eller
bruk av et produkt,
d) regler som forbyr ytelse, omsetning, etablering eller
bruk av en informasjonssamfunnstjeneste.
Som tekniske regler regnes også vilkår i avtaler med
det offentlige om overholdelse av tekniske spesifikasjoner eller
andre krav, med unntak av anbudsgrunnlag ved offentlige innkjøp,
og regler om økonomiske tiltak som påvirker
forbruket av produkter eller informasjonssamfunnstjenester ved å motivere
til å følge slike krav.
2. Med tekniske spesifikasjoner menes
krav til et produkts egenskaper, for eksempel med hensyn til kvalitet,
yteevne, sikkerhet eller dimensjoner, samt krav til produktet som
gjelder betegnelse, terminologi, symboler, testing og testingsmetoder,
pakking, merking og etikettering og fremgangsmåter for
samsvarsvurdering. Som tekniske spesifikasjoner regnes også krav
til produksjonsmetoder for:
a) produkter beregnet på konsum,
fôrvarer samt legemidler som definert i legemiddelloven § 2,
og
b) andre produkter når kravene påvirker
produktenes egenskaper.
3. Med andre krav menes krav som ikke
er tekniske spesifikasjoner, og som påvirker produktets
levetid etter at det er brakt på markedet, for eksempel krav
til bruk, resirkulering eller gjenbruk, dersom slike krav i betydelig
grad kan påvirke produktets sammensetning, egenskaper eller
omsetning.
4. Med produkt menes industriprodukter
og landbruksprodukter som omfattes av EØS-avtalen.
5. Med informasjonssamfunnstjenester menes
enhver tjeneste som vanligvis ytes mot vederlag og som formidles
elektronisk over avstand og etter individuell anmodning fra en tjenestemottaker,
jf. den veiledende listen i direktiv 98/48/EF
vedlegg V.
6. Med regler om informasjonssamfunnstjenester menes
regler som helt eller delvis har som direkte formål å regulere
tilgangen til informasjonssamfunnstjenester og ytelse av slike tjenester,
særlig bestemmelser som gjelder tjenesteyteren, mottakeren
av tjenester og tjenestene som sådanne.
§ 4 Meldeplikt for tekniske regler
Forslag til tekniske regler skal meldes til EFTAs overvåkingsorgan
gjennom departementet.
Det skal gis ny melding etter første ledd dersom det
gjøres endringer som i vesentlig grad
§ 5 Krav til meldingens innhold mv.
Meldingen skal inneholde forslaget til tekniske regler
på norsk og engelsk. Dersom det ikke fremgår av regelforslaget,
skal meldingen begrunne hvorfor reglene anses som nødvendige.
Så fremt det ikke er åpenbart unødvendig
for forståelsen av de tekniske reglene, skal også andre
relevante deler av regelverket tas med i meldingen. Dersom det gjøres
endringer i tekniske regler som tidligere har vært meldt
til EFTAs overvåkingsorgan, er det tilstrekkelig at meldingen
inneholder endringene.
Når forslaget utelukkende bygger på en
internasjonal eller europeisk standard, er det tilstrekkelig at meldingen
viser til den aktuelle standarden.
Dersom forslaget særlig tar sikte på å begrense omsetning
eller anvendelse av et kjemisk stoff, preparat eller produkt for å beskytte
folkehelsen, miljøet eller forbrukerne, skal meldingen
også gi opplysninger som nevnt i direktiv 98/34/EF
artikkel 8 nr. 1 fjerde ledd.
§ 6 Stillstandsplikt
Forslag til tekniske regler som skal meldes etter § 4,
kan ikke vedtas før tre måneder etter det tidspunkt EFTAs
overvåkingsorgan mottar melding etter kapittel II, såfremt
ikke annet følger av tredje ledd i paragrafen her eller §§ 7
og 8.
Dersom en EØS-stat, Sveits, EFTAs overvåkingsorgan
eller Europakommisjonen gir kommentarer til et forslag til teknisk
regel, skal det så langt det er mulig tas hensyn til disse.
Dersom departementet innen tre måneder regnet fra
det tidspunkt EFTAs overvåkingsorgan mottar meldingen,
mottar en utførlig uttalelse fra en EØS EFTA-stat,
Sveits eller EFTAs overvåkingsorgan om at det planlagte
tiltaket kan skape hindringer for den frie bevegeligheten av varer
eller informasjonssamfunnstjenester, eller for etablering av slike
tjenester, skal vedtakelsen utsettes med ytterligere
a) en måned for forslag til regler om
informasjonssamfunnstjenester og for forslag til vilkår
i avtaler som nevnt i § 3 nr. 1 annet ledd, og
b) tre måneder for andre forslag til tekniske
regler.
§ 7 Unntak fra stillstandsplikten ved behov
for umiddelbar vedtakelse
Stillstandsplikten etter § 6 får ikke
anvendelse når tekniske regler må utarbeides på kort
tid og vedtas umiddelbart på grunn av en alvorlig og uforutsigbar situasjon
knyttet til
a) vern av folkehelsen, dyrs helse eller plantelivet,
b) offentlig sikkerhet, eller
c) offentlig orden når det gjelder regler om informasjonssamfunnstjenester,
herunder særlig regler til vern av mindreårige.
Stillstandsplikten etter § 6 får heller
ikke anvendelse når regler om finansielle tjenester må vedtas
og settes i kraft umiddelbart på grunn av en alvorlig situasjon
knyttet til det økonomiske systems sikkerhet og integritet,
herunder særlig regler til vern av innskytere, investorer
og forsikrede.
Meldingen etter kapittel II skal angi grunnen til at umiddelbar
vedtakelse anses nødvendig.
§ 8 Andre unntak fra stillstandsplikten
Stillstandsplikten etter § 6 kommer ikke til anvendelse
på
a) tekniske regler som forbyr produksjon uten å hindre
den frie bevegeligheten av varer, og
b) tekniske regler om økonomiske tiltak som nevnt
i § 3 nr. 1 annet ledd.
§ 9 Uanvendelighet
Tekniske regler som er vedtatt uten behandling i samsvar
med kapittel II og III, kan ikke anvendes eller påberopes
overfor den enkelte før de er behandlet i samsvar med § 10,
så langt anvendelse eller påberopelse vil kunne
hindre eller vanskeliggjøre
a) produksjon, import, omsetning eller bruk av
et produkt, eller
b) ytelse, omsetning, etablering eller bruk av informasjonssamfunnstjenester.
§ 10 Melding og stadfestelse etter vedtakelse
Tekniske regler som er vedtatt uten behandling i samsvar
med kapittel II og III, skal umiddelbart meldes til EFTAs overvåkingsorgan
etter §§ 4 og 5 som forslag til tekniske regler.
Dersom de vedtatte tekniske reglene ikke endres etter at
de er behandlet i samsvar med kapittel II og III, skal reglene stadfestes.
Tekniske regler som er vedtatt ved lov, stadfestes av Kongen. Tekniske
regler som er vedtatt ved forskrift, stadfestes av det
organ som har vedtatt forskriften.
§ 11 Kunngjøring i Norsk Lovtidend
Samtidig med at melding etter § 10 første
ledd sendes til EFTAs overvåkningsorgan, skal opplysning om
meldingen sendes til kunngjøring i Norsk Lovtidend.
Stadfestelse etter § 10 annet ledd skal kunngjøres i
Norsk Lovtidend.
Ved kunngjøring i henhold til denne paragrafen gjelder
kravene i § 12.
§ 12 Henvisning til denne loven
Tekniske regler som kunngjøres, skal inneholde en
henvisning til direktiv 98/34/EF, som endret ved direktiv
98/48/EF, og denne loven.
§ 13 Informasjon til EFTAs overvåkingsorgan
Tekniske regler som har vært meldt til EFTAs overvåkingsorgan
etter loven her og har trådt i kraft, skal sendes til EFTAs
overvåkingsorgan gjennom departementet.
§ 14 Meldeplikt m.m. for standarder
Departementet kan ved forskrift gi regler om meldeplikt
m.m. ved nasjonal utarbeidelse av standarder.
§ 15 Forskrifter til loven
Departementet kan ved forskrift gi nærmere regler om
utforming og kunngjøring av meldinger og om utførlige
uttalelser eller kommentarer til andre staters forslag til tekniske
regler.
§ 16 Ikrafttredelse og overgangsbestemmelse
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.
Loven gjelder ikke for tekniske regler vedtatt før lovens
ikrafttredelse.
§ 17 Andre lovendringer
Fra den tid loven trer i kraft gjøres følgende
endring i lov 10. februar 1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker § 38
første ledd bokstav a:
inneholde en utrykkelig henvisning til den eller de bestemmelser
som gir forvaltningsorganet hjemmel til å utferdige forskriften, og
en henvisning i samsvar med EØS-høringsloven § 12
hvis forskriften inneholder tekniske regler i henhold til nevnte
lov.
Berit Brørby |
Sigvald Oppebøen Hansen |
president |
sekretær |