År 2005 den 24. mai holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 19. juni 1997 nr. 79 om verdipapirhandel gjøres
følgende endringer:
Lovens kapittel 5 skal lyde:
Kapittel 5 Prospektkrav ved offentlige tilbud og opptak
til notering
I Definisjoner
§ 5-1. Definisjoner
Med ikke-aksjerelaterte verdipapirer menes i dette kapittelet
andre omsettelige verdipapirer enn:
1. aksjer og andre verdipapirer som kan sidestilles med
aksjer som nevnt i § 1-2 tredje ledd nr. 1, og
2. omsettelige verdipapirer som gir rett til å erverve verdipapirer
som nevnt i punkt 1, dersom rettighetene er utstedt av utstedere
av det underliggende verdipapiret eller av et selskap i samme konsern.
II Prospektplikt
§ 5-2. Prospektplikt ved tilbud
om tegning eller kjøp
Ved tilbud om tegning eller kjøp av omsettelige verdipapirer
som rettes til 100 personer eller flere i det norske verdipapirmarkedet
og gjelder et beløp på minst 100 000 euro beregnet
over en periode på 12 måneder, skal det utarbeides
prospekt etter reglene i dette kapittelet. Det samme gjelder der
en tilbyder hjemmehørende i Norge fremsetter tilbud i en
annen EØS-stat og prospektet skal godkjennes etter bestemmelsene
i § 5-7.
§ 5-3. Prospektplikt ved opptak
til notering
Ved opptak til notering av omsettelige verdipapirer på norsk
børs eller autorisert markedsplass, herunder kapitalforhøyelser
i selskap med noterte aksjer, skal det utarbeides prospekt etter
reglene i dette kapittelet. Det samme gjelder der en utsteder hjemmehørende
i Norge søker opptak til notering på regulert marked
i annen EØS-stat og prospektet skal godkjennes etter bestemmelsene
i § 5-7.
§ 5-4. Unntak fra prospektplikt
ved tilbud
Bestemmelsen i § 5-2 kommer ikke til anvendelse dersom:
1. tilbudet gjelder ikke-aksjerelaterte verdipapirer utstedt
av en EØS-stat, EØS-sentralbank eller Den europeiske
sentralbanken,
2. tilbudet gjelder verdipapirer garantert av en EØS-stat,
3. tilbudet gjelder ikke-aksjerelaterte verdipapirer som
utstedes fortløpende eller gjentatte ganger av kredittinstitusjoner,
dersom verdipapirene er dekket av en innskuddsgarantiordning og
oppfyller nærmere krav fastsatt av departementet i forskrift,
4. tilbudet fremsettes i forbindelse med fusjon, forutsatt
at det foreligger et dokument som gir tilsvarende opplysninger som
det som følger av § 5-13,
5. tilbudet gjelder bytte av aksjer i samme selskap, forutsatt
at byttet ikke innebærer en forhøyelse av selskapets
aksjekapital,
6. tilbudet gjelder verdipapirer som tilbys som vederlag
ved oppkjøp, forutsatt at det foreligger et dokument som
gir tilsvarende opplysninger som det som følger av § 5-13,
7. tilbudet gjelder aksjer som tilbys vederlagsfritt til eksisterende
aksjeeiere, forutsatt at det foreligger et dokument med opplysninger
om aksjeklasse, antall aksjer samt bakgrunn og vilkår for
tilbudet,
8. tilbudet rettes til profesjonelle investorer etter nærmere
regler fastsatt av departementet i forskrift,
9. tilbudet rettes til nåværende eller
tidligere ansatte eller styremedlemmer fra arbeidsgiveren eller
fra annet selskap i samme konsern, forutsatt at vedkommende selskap
har verdipapirer som er notert på et regulert marked og
at det foreligger et dokument som inneholder opplysninger om type
og antall verdipapirer samt bakgrunn og vilkår for tilbudet,
10. tilbudet gjelder verdipapirer som legges ut i enkeltstørrelser
med pålydende eller krav på vederlag på minst
50 000 euro.
§ 5-5. Unntak fra prospektplikt
ved opptak til
notering
Bestemmelsen i § 5-3 kommer ikke til anvendelse ved
opptak til notering som gjelder:
1. kapitalforhøyelser der antall aksjer
som utstedes i forbindelse med kapitalforhøyelsen utgjør
mindre enn 10 prosent av antall aksjer i samme klasse som allerede
er notert, beregnet over en periode på 12 måneder,
2. ikke-aksjerelaterte verdipapirer utstedt av en EØS-stat,
EØS-sentralbank eller Den europeiske sentralbanken,
3. verdipapirer garantert av en EØS-stat,
4. ikke-aksjerelaterte verdipapirer som utstedes fortløpende
eller gjentatte ganger av kredittinstitusjoner, dersom verdipapirene
dekkes av en innskuddsgarantiordning og oppfyller nærmere
krav fastsatt av departementet i forskrift,
5. verdipapirer som noteres i forbindelse med fusjon, forutsatt
at det foreligger et dokument som gir tilsvarende opplysninger som
det som følger av § 5-13,
6. bytte av aksjer i allerede noterte aksjer i samme selskap,
forutsatt at byttet ikke innebærer en forhøyelse
av selskapets aksjekapital,
7. verdipapirer som tilbys som vederlag ved oppkjøp,
forutsatt at det foreligger et dokument som gir tilsvarende opplysninger
som det som følger av § 5-13,
8. aksjer i samme klasse som allerede noterte aksjer, når
aksjene tilbys vederlagsfritt til eksisterende aksjeeiere, forutsatt
at det foreligger et dokument med opplysninger om aksjeklasse, antall
aksjer samt bakgrunn og vilkår for tilbudet,
9. verdipapirer som tilbys nåværende eller
tidligere ansatte eller styremedlemmer fra arbeidsgiver eller fra
annet selskap i samme konsern, forutsatt at verdipapirer av samme
klasse er notert på regulert marked og at det foreligger
et dokument med opplysninger om type og antall verdipapirer samt bakgrunn
og vilkår for tilbudet,
10. aksjer som utstedes ved bruk av rettigheter som nevnt
i § 1-2 tredje ledd nr. 3, der aksjer i samme klasse er
notert på regulert marked,
11. verdipapirer som er notert på et annet regulert marked
og oppfyller nærmere krav fastsatt av departementet i forskrift.
§ 5-6. Dispensasjon
Prospektmyndigheten kan i forskrift eller ved enkeltvedtak
gjøre unntak fra reglene i dette kapittelet for tilbud
om og opptak til notering av
1. verdipapirer utstedt av ideelle organisasjoner med
sikte på å innhente midler til allmennyttige formål,
2. obligasjoner utstedt av fylkeskommune eller kommune eller
tilsvarende myndigheter i en annen EØS-stat,
3. verdipapirer garantert av fylkeskommune eller kommune,
eller tilsvarende myndigheter i en annen EØS-stat,
4. ikke-aksjerelaterte verdipapirer utstedt av offentlige
internasjonale organer der én eller flere EØS-stater
er medlem,
5. obligasjoner og pengemarkedsinstrumenter med løpetid
på under 12 måneder.
Prospektmyndigheten kan i forskrift eller ved enkeltvedtak
gjøre unntak fra reglene i dette kapittelet for tilbud
om ikke-aksjerelaterte verdipapirer som utstedes fortløpende
eller gjentatte ganger av kredittinstitusjoner, og som gjelder et
totalbeløp på mindre enn 50 000 000 euro beregnet
over en periode på 12 måneder.
III Godkjenning, kontroll, registrering og
gjensidig anerkjennelse
§ 5-7. Godkjenning av EØS-prospekt
Med EØS-prospekt menes i dette kapittelet prospekt
som gjelder:
1. opptak til notering på børs
eller autorisert markedsplass,
2. tilbud som gjelder beløp på minst 2
500 000 euro beregnet over en periode på 12 måneder,
3. tilbud eller opptak til notering som nevnt i § 5-4 nr.
1 og 2 og § 5-5 nr. 2 og 3, forutsatt at det er utarbeidet
prospekt etter bestemmelsene i medhold av § 5-13 annet
ledd og §§ 5-14 til 5-21,
4. tilbud eller opptak til notering av bostadsobligasjoner
etter nærmere bestemmelse fastsatt i forskrift, forutsatt
at det er utarbeidet prospekt etter bestemmelsene i medhold av § 5-13
annet ledd og §§ 5-14 til 5-21, og
5. tilbud som gjelder beløp under 2 500 000 euro, forutsatt
at det er utarbeidet prospekt etter bestemmelsene i medhold av § 5-13
annet ledd og §§ 5-14 til 5-21.
EØS-prospekt skal være godkjent før
prospektet offentliggjøres.
EØS-prospekt som gjelder tilbud rettet mot det norske
markedet eller opptak til notering på norsk børs
eller autorisert markedsplass, skal godkjennes av prospektmyndigheten,
med mindre annet følger av denne paragraf eller av § 5-9
om gjensidig anerkjennelse av prospekt.
EØS-prospekt utarbeidet av en utsteder med registrert
forretningskontor i Norge skal godkjennes av prospektmyndigheten
selv om tilbudet bare rettes mot markeder i en annen EØS-stat
eller bare gjelder opptak til notering på regulert marked
i en annen EØS-stat. En tilbyder eller utsteder kan likevel
velge at myndighetene i den EØS-stat hvor tilbudet fremsettes eller
opptak til notering søkes, skal godkjenne prospektet dersom
prospektet gjelder ikke-aksjerelaterte verdipapirer som:
1. har minste pålydende på 1 000
euro eller mer, eller
2. gir rett til å kjøpe underliggende
verdipapirer eller gir rett til kontantoppgjør.
Prospektmyndigheten kan godkjenne prospekt utarbeidet av
utstedere med registrert hovedkontor i land utenfor EØS
etter de regler som gjelder i dette landet, forutsatt at prospektet
er utarbeidet etter internasjonale standarder og opplysningene i
prospektet tilsvarer de opplysninger som etter bestemmelsene i dette
kapittlet skal gis i EØS-prospekt.
§ 5-8. Kontroll av prospekt mv.
Prospektmyndigheten skal ved godkjenning av EØS-prospekt
påse at prospektet inneholder de opplysninger som kreves
etter lov eller forskrift.
Departementet kan i forskrift fastsette at prospekter ved
tilbud som ikke faller inn under § 5-7 skal sendes prospektmyndigheten
for kontroll før prospektet offentliggjøres.
Kontrollen av prospekt som gjelder verdipapirer av samme
klasse som verdipapirer som er notert på et regulert marked
skal avsluttes senest fem arbeidsdager etter at fullstendig prospekt
er mottatt av prospektmyndigheten. Det samme gjelder kontrollen
av prospekt som gjelder verdipapirer der det tidligere er utarbeidet
prospekt etter reglene om tilbud. I andre tilfeller skal kontrollen
avsluttes senest ti arbeidsdager etter at fullstendig prospekt er
mottatt av prospektmyndigheten.
Dersom prospektmyndigheten anser det ulovlig å gjennomføre
tilbudet etter annen lov eller forskrift, kan den nedlegge forbud
mot at tilbudet gjennomføres.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om gjennomføring av prospektkontrollen.
Kredittilsynet er prospektmyndighet. Departementet kan
bestemme at hele eller deler av Kredittilsynets myndighet etter
dette kapittelet skal utøves av en børs.
§ 5-9. Gjensidig anerkjennelse
av EØS-prospekt
EØS-prospekt som er godkjent av kontrollmyndigheten
i en annen EØS-stat, skal anses godkjent fra det tidspunktet
det foreligger melding fra EØS-staten om at prospektet
er utarbeidet i samsvar med direktivet og godkjent av hjemlandets
myndighet.
Tilbydere med EØS-prospekt godkjent av prospektmyndigheten
som skal rette tilbud mot markeder i annen EØS-stat, kan
be prospektmyndigheten om å gi melding som nevnt i første
ledd til den aktuelle staten. Det samme gjelder i forhold til opptak
til notering i en annen EØS-stat. Slik melding skal gis
innen tre dager etter at anmodning er mottatt.
Bestemmelsene i denne paragrafen gjelder ikke for obligasjoner
og pengemarkedsinstrumenter med løpetid på under
12 måneder.
§ 5-10. Registrering av prospekt
Prospekt som ikke skal godkjennes etter § 5-7
skal sendes Foretaksregisteret for registrering før det
offentliggjøres.
§ 5-11. Gebyr
Prospektmyndigheten kan kreve gebyr til dekning av utgifter
ved kontroll som nevnt i § 5-7 og § 5-8
fra den som utarbeider prospekt.
Foretaksregisteret kan kreve gebyr av tilbyderen til dekning
av utgifter ved registrering som nevnt i § 5-10.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om beregning og innkreving av gebyr.
§ 5-12. Gyldighet
Et godkjent prospekt kan benyttes i 12 måneder etter
offentliggjøringen, forutsatt at det utarbeides tillegg
i samsvar med § 5-15.
Et godkjent grunnprospekt kan benyttes i inntil 12 måneder,
eller til perioden for utstedelse av verdipapirene er utløpt,
etter nærmere regler fastsatt av departementet i forskrift.
Et registreringsdokument kan benyttes i 12 måneder
etter at det er godkjent, forutsatt at det er utarbeidet en oversikt
over offentliggjort informasjon i samsvar med børsforskriften § 5-2
siste ledd.
IV Utforming av prospekt
§ 5-13. Opplysninger i prospekt
Et prospekt skal inneholde de opplysninger som, blant annet
med hensyn til særlige forhold hos tilbyderen og arten
av de verdipapirene som tilbys, er nødvendige for at investorene
skal kunne foreta en velfundert vurdering av utsteders og eventuelle
garantisters økonomiske stilling og utsikter og av rettigheter
knyttet til de nevnte verdipapirene. Opplysningene i prospekt skal
fremstilles i en lett forståelig og analyserbar form. Departementet
kan i forskrift fastsette nærmere regler om opplysninger
i prospekt.
Departementet kan i forskrift fastsette regler for innholdet
i EØS-prospekter.
§ 5-14. Utforming av prospekt
Et prospekt kan utformes som ett eller flere dokumenter.
Dersom prospektet utformes som flere separate dokumenter, skal disse
benevnes som registreringsdokument, verdipapirdokument og sammendrag.
Etter nærmere regler fastsatt i forskrift av departementet, kan
et prospekt ved låneprogram utformes som et grunnprospekt.
Opplysninger som er offentliggjort og kontrollert etter § 5-7
eller registrert etter § 5-10, kan anses som del av prospektet
ved at det henvises til disse. I så fall må det
foreligge en referanseliste som viser hvor de relevante opplysningene
fremgår. Henvisninger kan ikke gjøres i prospektets
sammendrag.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om utforming av prospekt.
§ 5-15. Tillegg til prospekt
Enhver ny omstendighet, vesentlig feil, eller unøyaktighet
som kan få betydning for vurderingen av verdipapirene,
og som fremkommer mellom tidspunktet for offentliggjøringen
av prospektet og tidspunktet for akseptperiodens utløp
eller opptaket til notering, skal fremgå av et tillegg
til prospektet. Tillegget skal godkjennes i samsvar med § 5-7
og offentliggjøres uten ugrunnet opphold i samsvar med § 5-19.
§ 5-16. Utelatelse av visse opplysninger
Prospektmyndigheten kan tillate at enkelte opplysninger
utelates i et prospekt
1. dersom offentliggjøring av opplysningene
er i strid med allmenne hensyn,
2. dersom offentliggjøring av opplysningene fører til
at utstederen blir alvorlig skadelidende, forutsatt at utelatelsen
ikke vil kunne virke villedende på offentligheten med hensyn
til forhold som er av vesentlig betydning for vurderingen av utstederen,
tilbyderen, eventuelle garantister eller verdipapirene,
3. dersom opplysningene har liten betydning og ikke kan
innvirke på vurderingen av utstederens, tilbyderens og
eventuelle garantisters økonomiske stilling og utsikter,
4. dersom informasjonen ikke er relevant på bakgrunn
av utstederens virksomhet eller juridiske form, eller de aktuelle
verdipapirene, og det ikke finnes tilsvarende opplysninger som kan
anses relevante på bakgrunn av virksomheten mv.
§ 5-17. Språk
Prospekt skal utarbeides på norsk, engelsk, svensk eller
dansk. Prospektmyndigheten kan kreve at sammendraget oversettes
til norsk.
V Ansvar og offentliggjøring mv.
§ 5-18. Ansvar
Ved tilbud om tegning eller kjøp av aksjer som fremsettes
av det selskapet som har utstedt aksjene, er selskapets styre ansvarlig
for at prospektet fyller de krav som er fastsatt. Tilsvarende gjelder
ved opptak til notering på børs eller autorisert
markedsplass.
Det skal fremgå av prospektet hvem som er ansvarlig
for dette.
De som er ansvarlige for prospektet, skal avgi en erklæring
om at opplysningene i prospektet så langt de kjenner til
er i samsvar med de faktiske forhold, og om at prospektet ikke inneholder
villedende eller ufullstendige opplysninger om forhold som er av
betydning ved bedømmelsen av spørsmålet
om å akseptere tilbudet eller at det i prospektet ikke
forekommer utelatelser som er av en slik art at de kan endre prospektets
betydningsinnhold.
§ 5-19. Offentliggjøring
av prospekt mv.
Prospekt skal offentliggjøres senest når
tilbudsperioden starter eller notering foretas. Ved tilbud om tegning
av aksjer i en aksjeklasse som søkes notert for første
gang, skal prospektet offentliggjøres senest seks arbeidsdager
før tilbudsperiodens utløp.
Prospekt kan offentliggjøres ved at det:
1. innrykkes i minst én riksdekkende avis,
2. stilles vederlagsfritt til disposisjon for allmennheten
på tilbyderens forretningskontor eller på markedsplassens
forretningskontor og hos verdipapirforetak som plasserer tilbudet,
3. gjøres tilgjengelig elektronisk på tilbyderens
eller markedsplassens hjemmeside og på hjemmesiden til
eventuelle verdipapirforetak som plasserer tilbudet, eller
4. gjøres tilgjengelig på prospektmyndighetens hjemmeside.
Ved offentliggjøring etter annet ledd nr. 2 til
4, skal det opplyses i en riksdekkende avis hvor prospektet er tilgjengelig.
Prospekt i papirformat skal kunne innhentes vederlagsfritt.
Akseptblankett kan bare gis ut sammen med fullstendig prospekt.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere regler
om offentliggjøring av prospekt.
§ 5-20. Annonser mv.
Dersom det orienteres om tilbud i annonser eller på annen
måte, skal det samtidig opplyses at nærmere opplysninger
fremgår av prospektet, samt hvor prospektet kan innhentes.
Opplysningene skal være i overensstemmelse med opplysningene
i prospektet.
§ 5-21. Tilbakekall av aksept
Dersom prospektet ikke inneholder opplysninger om pris
eller fremgangsmåten for prisfastsettelsen, kan aksept
av tilbudet tilbakekalles innen to dager etter at endelig pris og
antall verdipapirer som tilbys er registrert hos prospektmyndigheten
eller i Foretaksregisteret. Departementet kan i forskrift fastsette
regler om slik registrering.
Dersom det offentliggjøres tillegg som nevnt i § 5-15,
kan aksept av tilbudet gjort før tillegget ble offentliggjort
tilbakekalles innen to dager etter slik offentliggjøring.
§ 14-1 nytt fjerde ledd skal lyde:
Ved overtredelse av plikter etter kapittel 5 eller forskrifter
fastsatt i medhold av kapittel 5, kan prospektmyndigheten pålegge
overtredelsesgebyr eller daglig mulkt etter nærmere regler
fastsatt av departementet.
§ 14-3 annet ledd nr. 1 skal lyde:
1. overtrer § 2-4, § 2-5, § 2-7, § 2-11, §§ 2a-1
til 2a-7, § 3-1, § 5-2, § 5-7, § 5-10, § 6-1
første ledd, § 6-5, § 7-1, § 7-11, §§ 8-2
til 8-8, §§ 9-3 til 9-8, § 11-3, § 12-2,
eller § 12-2a, jf. forskrifter gitt i medhold av disse
bestemmelsene,
§ 14-3 annet ledd nr. 3 skal lyde:
I lov 17. november 2000 nr. 80 om børsvirksomhet
m.m. (børsloven) gjøres følgende endringer:
§ 5-6 annet ledd oppheves.
§ 6-7 annet ledd oppheves.
Loven gjelder fra den tid Kongen
bestemmer.
Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til forskjellig
tid.
Departementet kan gi overgangsregler.
Berit Brørby |
Finn Martin Vallersnes |
president |
sekretær |