År 2006 den 16. mai holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
I lov 7. desember 1956 nr. 1 om tilsynet for kredittinstitusjoner,
forsikringsselskaper, verdipapirhandel m.v. (kredittilsynsloven)
gjøres følgende endringer:
§ 1 første ledd nr. 18
skal lyde:
18. Autoriserte regnskapsførere og regnskapsførerselskaper.
Nåværende nr. 18 blir ny nr. 19.
§ 9 annet ledd femte og sjette punktum skal lyde:
Fordelingen innen de grupper som omfattes av § 1 første
ledd nr. 5, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 17 og 18 skjer
etter regler som fastsettes av departementet. Når tilsynet følger
av § 1 annet ledd eller annen særskilt lovhjemmel,
jf § 1 første ledd nr. 19,
skjer fordelingen innen den enkelte gruppe etter regler som fastsettes
av departementet.
Lov 24. mai 1961 nr. 1 om sparebanker § 27
oppheves.
Lov 24. mai 1961 nr. 2 om forretningsbanker § 22 oppheves.
I lov 10. juni 1988 nr. 40 om finansieringsvirksomhet
og finansinstitusjoner (finansieringsvirksomhetsloven) skal ny § 2-17
lyde:
§ 2-17 Likviditet
(1) En finansinstitusjon skal sørge for
at den til enhver tid har tilstrekkelige likvider til at den kan
dekke sine forpliktelser ved forfall.
(2) En finansinstitusjon skal sørge for
forsvarlig likviditetsstyring etter retningslinjer fastsatt av styret. Kredittilsynet
kan fastsette rapporteringskrav.
(3) Banker, kredittforetak og finansieringsselskaper
skal rapportere gjenstående løpetid for poster
i balansen og ikke-balanseførte finansielle instrumenter til
Kredittilsynet. Kredittilsynet kan fastsette nærmere krav
til slik rapportering.
(4) Finner Kredittilsynet at likviditetsrisikoen knyttet
til virksomheten ikke er forsvarlig, kan Kredittilsynet gi finansinstitusjonen
pålegg som begrenser adgangen til å gi nye lån
eller kreditter eller kreve at andre tiltak blir satt i verk for å rette
på forholdet.
(5) Departementet kan i forskrift fastsette nærmere
regler til gjennomføring av bestemmelsene i paragrafen
her. Når særlige grunner foreligger kan departementet
fastsette minstekrav til finansinstitusjoners beholdning av likvider.
I lov 18. juni 1993 nr. 109 om autorisasjon av regnskapsførere
(regnskapsførerloven) gjøres følgende
endringer:
§ 1 første ledd skal lyde:
Enhver som i næring påtar seg å føre
regnskap for andre, jf. § 2 første ledd,
skal være autorisert av Kredittilsynet i samsvar med denne
lov.
§ 1 tredje ledd skal lyde:
Autorisert regnskapsfører skal nytte yrkesbetegnelsen «Autorisert regnskapsfører».
Selskap som nevnt i § 6 skal bruke betegnelsen «Autorisert regnskapsførerselskap» i tilknytning
til navnet.
§ 2 første og annet ledd skal lyde:
Som regnskapsføring etter denne lov regnes utføring
av oppdragsgivers plikter etter regnskaps- og bokføringslovgivningen og
utarbeidelse av oppgaver og opplysninger for oppdragsgiver som denne
skal gi i henhold til lov eller forskrift.
Autorisert regnskapsfører skal utføre
sine oppdrag i samsvar med bestemmelser i og i medhold
av lov og i samsvar med god regnskapsføringsskikk.
§ 3 annet ledd annet punktum oppheves.
Nytt § 3 tredje ledd skal lyde:
Kredittilsynet kan i forskrift fastsette bestemmelser
om krav til navn, adresse og andre opplysninger om oppdragsgiver
og regnskapsfører i oppdragsavtale, regnskapsmateriale
og andre dokumenter eller oppgaver som regnskapsføreren
utarbeider.
§ 4 skal lyde:
§ 4 Regnskapsførere - vilkår for
autorisasjon
Autoriserte regnskapsførere skal:
1. være bosatt i en EØS-stat,
2. ha fast kontorsted i Norge,
3. være økonomisk vederheftig,
4. ha ført en hederlig vandel,
5. ikke være umyndiggjort,
6. ha gjennomført utdannelse i henhold til forskrift som
gis av Kredittilsynet,
7. ha 2 års regnskapspraksis i henhold
til forskrift som gis av Kredittilsynet.
Kredittilsynet kan gi dispensasjon fra bopelskravet
i første ledd nr. 1. Kredittilsynet kan ved enkeltvedtak
gjøre unntak fra kravet etter første ledd nr.
2 om fast kontorsted i Norge dersom de av regnskapsførers
dokumenter som gjelder oppdragsgivere i Norge, oppbevares på et
fast sted her i riket på en ordnet og forsvarlig måte.
Dokumentene skal være tilgjengelige og tilrettelagt for
innsyn av offentlig kontrollmyndighet.
Kredittilsynet kan ved forskrift fastsette bestemmelser
om autorisasjon av regnskapsførere med yrkeskvalifikasjoner
fra andre land.
§ 5 skal lyde:
§ 5 Krav til etterutdanning
Autorisert regnskapsfører skal til enhver
tid kunne dokumentere tilstrekkelig etterutdanning. Kredittilsynet
kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om kravet til etterutdanning.
§ 6 skal lyde:
§ 6 Regnskapsførerselskaper - vilkår
for
autorisasjon
Autoriserte regnskapsførerselskaper skal:
1. ha en daglig leder som er autorisert
regnskapsfører,
2. ha som formål å føre
regnskap for andre,
3. være økonomisk vederheftig,
4. ha fast kontorsted i Norge.
I oppdragsavtale etter § 3 skal regnskapsførerselskapet
utpeke en bestemt autorisert regnskapsfører som ansvarlig
regnskapsfører for oppdraget.
Kredittilsynet kan i forskrift fastsette nærmere
bestemmelser om og unntak fra kravet om at daglig leder skal være
autorisert regnskapsfører.
Kredittilsynet kan ved enkeltvedtak gjøre
unntak fra kravet etter første ledd nr. 4 om fast kontorsted
i Norge dersom dokumenter som gjelder oppdragsgivere i Norge, oppbevares
på et fast sted her i riket på en ordnet og forsvarlig
måte. Dokumentene skal være tilgjengelige og tilrettelagt
for innsyn av offentlig kontrollmyndighet.
§ 7 skal lyde:
§ 7 Tilbakekalling av autorisasjon
Kredittilsynet skal kalle tilbake autorisasjon
som regnskapsfører dersom en regnskapsfører ikke
lenger oppfyller kravene i § 4 første ledd nr.
1, 2, 3 og 5, jf. § 4 annet ledd.
Kredittilsynet skal kalle tilbake autorisasjon
som regnskapsførerselskap dersom selskapet ikke lenger oppfyller
kravene i § 6 første ledd og eventuelle bestemmelser
gitt i medhold av § 6 tredje ledd.
Kredittilsynet kan kalle tilbake autorisasjon som regnskapsfører
dersom regnskapsføreren anses uskikket fordi vedkommende
1. har gjort seg skyldig i straffbar
handling og dette må antas å svekke den tillit
som er nødvendig for yrkesutøvelsen, eller
2. grovt eller gjentatte ganger har overtrådt
regnskapsførers plikter etter lov eller forskrifter.
Kredittilsynets adgang til å kalle tilbake
autorisasjon etter tredje ledd gjelder tilsvarende for regnskapsførerselskaper.
Tilbakekall etter denne paragraf kan besluttes
for en tidsbegrenset periode.
§ 8 skal lyde:
§ 8 Suspensjon av autorisasjon
Dersom en regnskapsfører eller et regnskapsførerselskap
er siktet for et forhold som kan medføre tilbakekalling
av autorisasjon, kan autorisasjonen suspenderes inntil straffesaken
er avsluttet.
§ 9 skal lyde:
§ 9 Klagenemnd
Departementet kan i forskrift fastsette at en
klagenemnd skal avgjøre klager på vedtak etter §§ 4,
6 og 7. Departementet kan i forskrift fastsette at klagenemnden
skal avgjøre klager også på andre vedtak
etter denne lov.
Forvaltningsloven kommer til anvendelse for klagenemndens
virksomhet. Departementet kan fastsette nærmere regler
om frister, innholdet av klage, tilsvar og muntlig forhandling og
om klagenemndens sammensetning og virksomhet.
Klagenemndens utgifter til klagebehandling etter første
ledd dekkes av Kredittilsynet og utliknes etter kredittilsynsloven § 9
på regnskapsførere og regnskapsførerselskaper
som er autorisert etter bestemmelsene i denne lov. Departementet
fastsetter medlemmenes godtgjørelse.
Det kan kreves gebyr for behandling av klage som angitt
i første ledd. Departementet kan gi nærmere regler
om når gebyr skal kreves, om gebyrenes størrelse og
om innkrevingen.
§ 10 skal lyde:
§ 10 Regnskapsførers taushetsplikt
Regnskapsfører og regnskapsførers
medarbeidere har taushetsplikt om alt de under sin virksomhet får kjennskap
til med mindre annet følger av eller i medhold av lov,
eller den opplysningene gjelder har samtykket til at taushetsplikten
ikke skal gjelde. Regnskapsfører og regnskapsførers
medarbeidere kan ikke utnytte slike opplysninger i egen virksomhet
eller i tjeneste eller arbeid for andre.
En regnskapsfører som foretar kontroll
av en annen regnskapsførers regnskapsføreroppdrag,
kan i forbindelse med denne kontrollen gis opplysninger og dokumentasjon
uten hinder av den andre regnskapsførerens taushetsplikt
etter første ledd. Taushetsplikten etter første
ledd gjelder tilsvarende for den regnskapsfører som foretar
kontrollen.
Uten hinder av bestemmelsen i første
ledd kan regnskapsfører gi opplysninger og dokumentasjon
til ny regnskapsfører når denne regnskapsføreren
ber om dette og dette har betydning for regnskapsføreroppdraget.
Taushetsplikt etter første ledd eller
avtalt taushetsplikt er ikke til hinder for at regnskapsfører
kan avgi forklaring og fremlegge dokumentasjon vedrørende regnskapsføreroppdrag
eller andre tjenester for
Regnskapsfører kan videre underrette
politiet dersom det i forbindelse med regnskapsføreroppdrag
eller andre tjenester fremkommer forhold som gir grunn til mistanke
om at det er foretatt en straffbar handling.
Taushetsplikten gjelder også etter at
oppdraget er avsluttet.
§ 11 skal lyde:
§ 11 Register over regnskapsførere
Kredittilsynet fører register over autoriserte
regnskapsførere og regnskapsførerselskaper som
nevnt i denne lov § 1. Registeret skal også inneholde
opplysninger om autorisasjoner som er tilbakekalt etter § 7. Kredittilsynet
kan i forskrift gi bestemmelser om registerføringen og
registerets innhold.
§ 12 skal lyde:
§ 12 Innsyn i regnskapsmateriale hos oppdragsgiver
Dersom det er nødvendig for å få gjennomført
et forsvarlig tilsyn med en regnskapsfører eller et regnskapsførerselskap,
kan Kredittilsynet pålegge oppdragsgiver som nevnt i § 2
første og tredje ledd å la Kredittilsynet få innsyn
i oppdragsgivers regnskapsbøker og annet regnskapsmateriale
som regnskapsføreren har håndtert i forbindelse
med oppdraget. Pålegg etter første punktum kan
ikke omfatte regnskapsmateriale som befinner seg hos regnskapsføreren.
Oppdragsgiver plikter å legge forholdene praktisk til rette for
innsyn fra Kredittilsynet.
Kredittilsynsloven § 10 annet ledd om
tvangsmulkt gjelder for pålegg etter første ledd.
§ 13 skal lyde:
§ 13 Utfylling og gjennomføring
Kredittilsynet gir forskrift til utfylling og
gjennomføring av denne lov.
§ 14 skal lyde:
§ 14 Straff
Overtredelse av denne lov og forskrifter gitt
med hjemmel i loven straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år,
for så vidt ingen strengere straffebestemmelse kommer til
anvendelse.
Foreldelsesfristen for adgang til å reise
straffesak er fem år.
§§ 15 til 17 oppheves.
I lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap
m.v. (regnskapsloven) gjøres følgende endringer:
§ 1-7 første ledd nytt
fjerde punktum skal lyde:
Departementet kan i særlige tilfeller
ved forskrift eller enkeltvedtak gjøre unntak fra bestemmelsen
i første punktum.
§ 3-1 tredje ledd skal lyde:
For konsernregnskap eller selskapsregnskap utarbeidet i
samsvar med § 3-9, gjelder ikke bestemmelsene i denne lov § 1-4, § 1-9, § 3-2
første, annet og fjerde ledd samt tredje ledd annet og
tredje punktum, § 3-2a, § 3-4 første
og annet ledd, § 3-6, § 3-8, kapittel
4, kapittel 5, kapittel 6, §§ 7-1 til 7-14, § 7-15
fjerde og femte ledd, § 7-16, § 7-17, §§ 7-19
til 7-25, § 7-28, § 7-29, § 7-33, § 7-34, § 7-35, § 7-36
fjerde til niende ledd og §§ 7-37
til 7-41.
§ 3-9 annet ledd skal lyde:
Departementet fastsetter forskrifter som svarer
til kommisjonsforordninger fastsatt i medhold av forordning (EF)
nr. 1606/2002 artikkel 3.
§ 8-1 annet ledd første og annet
punktum skal lyde:
Årsregnskap, årsberetning og revisjonsberetning utarbeidet
på grunnlag av regnskapsplikt etter § 1-2 første
ledd nr. 13 (filialregnskap) er ikke offentlige. Dette
gjelder også for regnskapspliktig etter § 1-2
første ledd nr. 13 som i tillegg er
regnskapspliktig på annet grunnlag.
§ 8-2 annet ledd første punktum
skal lyde:
Regnskapspliktig som nevnt i § 1-2 første
ledd nr. 13 skal sende inn et eksemplar av årsregnskapet, årsberetningen
og revisjonsberetningen for det foretaket filialen er en del av
slik disse regnskapsdokumentene er utarbeidet, revidert og offentliggjort
i henhold til lovgivningen i hjemstaten senest samtidig med at dette årsregnskapet
skal offentliggjøres etter lovgivningen i hjemstaten.
I lov 15. januar 1999 nr. 2 om revisjon og revisorer
(revisorloven) skal § 3-6 lyde:
§ 3-6 Godkjenning av revisorer fra
andre land
Departementet kan ved forskrift fastsette bestemmelser
om godkjenning av registrert eller statsautorisert revisor med yrkeskvalifikasjoner
fra andre land.
I lov 20. juni 2003 nr. 41 om tiltak
mot hvitvasking av utbytte fra straffbare handlinger (hvitvaskingsloven)
skal § 16 første ledd lyde:
Med bøter straffes den som forsettlig
overtrer eller medvirker til overtredelse av denne lov eller forskrifter
gitt i medhold av loven.
I lov 10. juni 2005 nr. 41 om forsikringsformidling (forsikringsformidlingsloven)
skal § 9-1 lyde:
Dersom det oppstår tvist mellom oppdragsgiver og
forsikringsformidler, kan hver av partene kreve å få behandlet
denne av kompetent organ som fastsatt i forskrift av departementet. I
forskrift kan departementet fastsette nærmere bestemmelser
om finansiering av organet, herunder bestemmelser om at
utgifter tilknyttet organets virksomhet skal utliknes på forsikringsformidlingsforetakene
eller dekkes av partene. Så lenge tvisten er
til behandling i organet, kan ingen av partene bringe tvisten inn
for domstolene. En sak som er realitetsbehandlet av organet, kan
bringes direkte inn for domstolene.
Loven gjelder fra den tid Kongen
bestemmer. De enkelte bestemmelsene i loven kan settes i kraft til
ulik tid.
Departementet kan fastsette overgangsbestemmelser.
Olav Gunnar Ballo |
Henning Skumsvoll |
president |
sekretær |