År 2006 den 5. desember holdtes Odelsting, hvor da ble gjort slikt
§ 1 Formål
Lovens formål er å sikre en måleteknisk
infrastruktur som har tillit nasjonalt og internasjonalt samt å bidra
til en effektiv bruk av samfunnets ressurser.
Loven skal bidra til at målinger og måleresultater er
tilfredsstillende nøyaktige ut fra formålet om
effektiv bruk av samfunnets ressurser og ivaretakelse av beskyttelsesverdige
interesser.
§ 2 Virkeområde og definisjoner
Denne lov stiller bare krav til måleredskaper,
målinger (bruk av måleredskaper), angivelse av
måleresultater og produkters kvantitative innhold når
dette er særlig bestemt i eller i medhold av denne lov.
Loven gjelder ikke for målinger og anvendelse av måleresultater
til privat bruk.
Med måling forstås i denne lov bruk av
måleredskaper eller målemetoder med det formål å bestemme den
kvantitative størrelsen på det som måles.
Den kvantitative størrelsen (måleresultatet) angis
i målenheter, prosent eller antall.
Med måleredskap forstås i denne lov ethvert
redskap, utstyr, instrument eller system som brukes for å fremskaffe
et måleresultat. Justervesenet kan i forskrift eller enkeltvedtak
fastsette nærmere bestemmelser om hva som skal anses som
måleredskap eller deler av et måleredskap etter
første punktum. Departementet kan på samme måte
også fastsette at noe som er et måleredskap etter
loven, likevel ikke skal betraktes som måleredskap.
§ 3 Myndighet
Justervesenet er nasjonal måleteknisk myndighet. Kongen
kan fastsette at andre enn Justervesenet skal være måleteknisk
myndighet på særskilte områder. Myndigheten
har på disse særskilte områdene samme myndighet
som den Justervesenet er gitt i denne lov, med mindre annet er bestemt.
Myndigheten skal ha nødvendig måleteknisk kompetanse
og dokumentert sporbarhet for de målinger myndigheten foretar.
Departementet kan fastsette nærmere krav til myndighetens
kompetanse og andre forhold av betydning for myndighetens måletekniske virksomhet
etter loven.
§ 4 Målenheter
Kongen fastsetter i forskrift de målenheter som gjelder
i Norge.
Kongen kan i forskrift tillate at andre målenheter
i særlige tilfeller kan angis i tillegg til de gjeldende
målenheter.
§ 5 Realisering av målenheter
Det nasjonale behovet for realisering av målenheter
skal være dekket. Justervesenet skal sette i verk nødvendige
tiltak for å sikre dette.
Dersom Justervesenet ikke selv realiserer de målenheter
det er behov for, kan Justervesenet utpeke laboratorier som skal
ha ansvar for å realisere en eller flere målenheter
som skal være nasjonal referanse for andre målinger.
Justervesenet kan stille vilkår for utpekingen samt endre
eller trekke tilbake utpekingen.
Kongen kan i forskrift fastsette kriterier for utpeking,
endring og tilbaketrekking av utpeking av laboratorier.
§ 6 Norsk normaltid
Normaltiden i Norge er én time foran koordinert universaltid
(UTC+1).
Kongen kan fastsette en avvikende normaltid for særskilte årstider.
§ 7 Krav til måleredskapers egenskaper
ved salg mv.
Kongen kan i forskrift bestemme at det skal fastsettes
nærmere krav til måleredskaper som tilbys for salg
eller selges, når det
a) stilles krav til slike måleredskaper
når de brukes, jf. kapittel 4,
b) følger av internasjonale forpliktelser at krav
skal stilles eller
c) ellers anses nødvendig for å sikre
lovens formål, jf. § 1.
De nærmere krav som skal stilles til disse måleredskapenes
egenskaper, fastsettes av Justervesenet i forskrift eller enkeltvedtak.
Kongen kan i forskrift eller enkeltvedtak fastsette at
også andre former for overdragelse skal likestilles med
salg etter denne lov.
§ 8 Samsvarsvurdering
Samsvarsvurdering som fastslår at måleredskapet oppfyller
fastsatte krav (beslutning om samsvar), skal være gjennomført
og dokumentert før måleredskapet tilbys for salg,
med mindre annet er bestemt av Justervesenet. Med samsvarsvurdering
forstås i denne lov en vurdering som avgjør om
et måleredskap har slike egenskaper at det oppfyller de
kravene som er fastsatt i eller i medhold av denne lov.
Justervesenet fastsetter i forskrift hvilke samsvarsvurderinger
som skal foretas og prosedyrer for gjennomføring av samsvarsvurderinger.
I særlige tilfeller kan Justervesenet fastsette krav til
samsvarsvurderinger og prosedyrer for samsvarsvurderinger i enkeltvedtak.
§ 9 Bortfall av beslutning om samsvar
Justervesenet kan i forskrift eller enkeltvedtak bestemme
at beslutning om samsvar skal ha begrenset gyldighetstid. Ved fornyet
beslutning om samsvar skal de krav som foreligger på fornyelsestidspunktet legges
til grunn, med mindre særlige forhold tilsier noe annet.
Beslutning om samsvar kan også bli ugyldig før gyldighetstidens
utløp dersom det viser seg at de krav som ligger til grunn
for beslutningen, er klart mangelfulle. Endelig vedtak om at beslutningen
er ugyldig, kan tidligst fattes av Justervesenet ett år
etter at varsel om ugyldigheten er gitt i Norsk Lysingsblad eller
på annen hensiktsmessig måte. Dersom videre tilbud
og salg av måleredskapet kan få store samfunnsmessige konsekvenser,
kan departementet vedta at beslutningen umiddelbart skal erklæres
ugyldig.
§ 10 Krav til målinger for å sikre
tilstrekkelig
nøyaktige måleresultater
Kongen fastsetter i forskrift hvilke bruksformål som
de nærmere kravene til måleredskaper og målemetoder
fastsatt i medhold av kapittelet her, skal gjelde for. Med bruksformål
menes hva det måleresultatet som er fremskaffet ved målingen,
skal anvendes til.
I de tilfeller krav skal gjelde, jf. første ledd,
fastsetter Justervesenet i forskrift eller enkeltvedtak
a) nærmere krav til måleredskapers
egenskaper når de er i bruk,
b) nærmere bestemmelser om måleredskapers
tillatte bruksformål og
c) krav til bruk, installasjon, vedlikehold, omgivelser
og andre forhold som kan påvirke det måleresultatet
som fremskaffes ved bruk av et måleredskap.
Krav etter bestemmelsen her kan kun fastsettes når
dette anses nødvendig for å sikre lovens formål
om tilstrekkelig nøyaktige målinger og måleresultater.
§ 11 Krav til bruk av særskilte
måleredskaper og
målemetoder
Når det etter § 10 er bestemt at det
skal stilles krav til målinger foretatt for bestemte bruksformål,
kan Justervesenet i forskrift eller enkeltvedtak fastsette hvilke
måleredskaper og målemetoder som skal være tillatt
brukt ved måling for disse bruksformålene.
§ 12 Krav til måleredskaper som
allerede er tatt i bruk
Krav til måleredskaper gjelder også for
måleredskaper som allerede er i bruk når kravene
fastsettes. Justervesenet fastsetter i forskrift eller enkeltvedtak
i hvilken grad nye krav til måleredskaper likevel ikke skal
gjelde for måleredskaper som allerede er tatt i bruk.
§ 13 Krav til gyldig beslutning om samsvar
Dersom måleredskap er underlagt krav om beslutning
om samsvar etter § 8, er måleredskapet kun tillatt å bruke
når det foreligger slik beslutning. Justervesenet kan gi
unntak fra dette kravet. I de tilfeller der beslutningen er ugyldig
i medhold av § 9 annet ledd, er måleredskapet
ikke lenger tillatt å bruke.
§ 14 Krav på grunn av måleredskapets
plassering
Bestemmelsene i dette kapittelet kommer også til anvendelse
på måleredskaper som det ikke gjelder nærmere
krav til etter § 10, dersom
a) måleredskapet befinner seg på samme
sted som måleredskaper det stilles nærmere krav
til, og
b) måleredskapet kan forveksles med de måleredskapene
som er underlagt nærmere krav.
§ 15 Krav ved angivelse av måleresultater
Det skal være samsvar mellom det reelle måleresultatet
og det måleresultatet som angis, i de tilfeller hvor det
stilles krav til målingen og måleresultatet etter
kapittel 4, jf. § 10.
Justervesenet kan i forskrift eller enkeltvedtak fastsette
nærmere krav til hvordan tilfredsstillende angivelse av
måleresultater skal sikres og når samsvar anses å foreligge.
§ 16 Krav til produkters kvantitative innhold
Departementet kan i forskrift fastsette
a) at produkter bare kan markedsføres
eller selges i bestemte kvantitative størrelser, og
b) at et produkts vekt, volum, alkoholinnhold eller annet
kvantitativt innhold skal angis på produktet.
Når det kvantitative innholdet angis for et produkt,
kan Justervesenet i forskrift gi nærmere bestemmelser om
hvilke krav som skal gjelde til
a) produktets kvantitative innhold, herunder hvordan
det kvantitative innholdet skal beregnes,
b) kontroll av produktets kvantitative innhold, herunder
krav om godkjennelsesordninger, og
c) merking som skal gi informasjon om produktets kvantitative
innhold, herunder særlige krav til merking av produkter
som er underlagt kontroll etter bestemmelsen her.
§ 17 Plikter for å sikre etterlevelse
av regelverket
Departementet kan i forskrift bestemme at de ansvarlige
etter denne lov selv skal iverksette konkrete tiltak for å sikre
etterlevelse av regelverket. Departementet kan også stille
krav om godkjenningsordninger for måleredskaper under bruk.
De ansvarlige etter denne lov skal sørge for at
det er mulig å gjennomføre kontroll med at lovens
krav er oppfylt. Justervesenet kan gi nærmere bestemmelser om
dette i forskrift eller enkeltvedtak.
Departementet kan i forskrift pålegge den som selger
eller på annen måte overdrar måleredskaper
a) å informere kjøper av et
måleredskap om at måleredskapet er underlagt spesielle
krav etter denne lov eller etter bestemmelser fastsatt i medhold av
loven, og
b) å rapportere til Justervesenet ved salg av måleredskaper.
§ 18 Plikter for andre som har oppgaver
i forhold til måleredskaper og målinger
Reparatør, installatør, den som vedlikeholder
og andre som har oppgaver i forhold til målinger og måleredskaper
som er underlagt krav fastsatt i eller i medhold av denne lov, må ha
tilstrekkelig kompetanse for de oppgavene de utfører. Kompetansen
må kunne dokumenteres på forespørsel
fra Justervesenet. Justervesenet kan i forskrift eller enkeltvedtak
presisere nærmere hva som er tilstrekkelig kompetanse.
Departementet kan i forskrift stille krav til godkjenningsordninger
når dette anses nødvendig for å sikre
tilstrekkelig kompetanse hos disse aktørene.
Departementet kan i forskrift også fastsette at
slike aktører må gi melding til Justervesenet
ved utføring av oppdrag knyttet til målinger og
måleredskaper.
§ 19 Krav til merking av måleredskaper
Justervesenet kan i forskrift eller enkeltvedtak fastsette
at måleredskaper skal merkes med
a) godkjennings- eller kontrollmerke, herunder
krav om henvisning til godkjenningsdokument,
b) produkttekniske spesifikasjoner,
c) gjeldende betingelser for bruk av måleredskapet og
d) hvem som er leverandør eller produsent av måleredskapet
og identifikasjonsnummer på måleredskapet.
§ 20 Tilsyn
Justervesenet fører nødvendig tilsyn
med at bestemmelsene fastsatt i eller i medhold av denne lov etterleves.
Justervesenet kan overlate til andre med særlig kompetanse
og tilstrekkelig uavhengighet å utføre tilsynsoppgaver
på sine vegne. Bestemmelsene i §§ 22-24
gjelder tilsvarende for den som utfører tilsynsoppgaver
på vegne av Justervesenet, med mindre Justervesenet bestemmer
noe annet.
§ 21 Justervesenets utførelse
av kontroll på
anmodning
Justervesenet kan på anmodning kontrollere tilstanden
til et måleredskap i forhold til regelverket dersom
a) det er umulig eller uforholdsmessig vanskelig å få kontrollert
at redskapet oppfyller de fastsatte krav på annen måte,
eller
b) det foreligger andre særskilte grunner som tilsier en
slik kontroll.
Merkostnader som Justervesenet har ved å utføre kontrollen,
skal belastes rekvirenten fullt ut.
§ 22 Uhindret adgang
Justervesenet skal ha uhindret adgang til steder og innretninger
når dette anses nødvendig for å føre
tilsyn etter denne lov.
Om nødvendig kan det kreves bistand fra politiet for å sikre
slik adgang.
Justervesenet har ikke adgang til private hjem med mindre
det foreligger annet rettsgrunnlag.
§ 23 Rett til opplysninger
Justervesenet kan kreve at produsenter, importører,
forhandlere og andre som overdrar produkter og måleredskaper,
brukere av måleredskaper, reparatører, installatører,
den som vedlikeholder og andre som har oppgaver i forhold til målinger
og måleredskaper, legger fram opplysninger som er av betydning
for tilsynet.
Tilsvarende opplysningsplikt gjelder for ansatte og andre
som opptrer på vegne av den som omfattes av første
ledd.
Justervesenet kan fastsette nærmere bestemmelser om
hvordan opplysningene skal gis.
§ 24 Praktisk bistand og tilretteleggelse
for
tilsynsarbeidet
Enhver som underlegges tilsyn etter denne lov, skal sørge
for å legge forholdene til rette for at tilsynet praktisk
kan gjennomføres og gi den nødvendige bistand
under tilsynet.
Den som det føres tilsyn med, kan ikke kreve å få dekket
kostnader som er påført under utførelse
av nødvendig tilsyn.
Justervesenet kan i forskrift eller enkeltvedtak fastsette
nærmere bestemmelser om hvordan forholdene skal legges
til rette for utførelse av tilsynet.
§ 25 Opplysninger for å vurdere
behovet for nye
regler mv.
Justervesenet kan i rimelig utstrekning kreve opplysninger
om og undersøke faktiske forhold som anses nødvendig
for å vurdere om det foreligger behov for å iverksette
nye regler eller virkemidler som skal sikre lovens formål.
Slike opplysninger vil kunne omfatte teknisk tilstand på måleredskaper,
rutiner og prosedyrer for målemetoder og statistikk.
§ 26 Retting, stansing og ubrukbargjøring
Ved brudd på bestemmelsene i denne lov eller på bestemmelser
fastsatt i medhold av loven kan Justervesenet kreve forholdet rettet
innen en fastsatt frist.
Dersom det ulovlige forholdet er vesentlig, skal Justervesenet
kreve at det ulovlige forhold umiddelbart stanses med mindre stansing
må anses sterkt urimelig. Når retting etter første
ledd ikke er foretatt innen fastsatt frist, kan dette i seg selv
medføre at forholdet anses som vesentlig. Ved pålegg
om stansing kan Justervesenet også kreve at måleredskaper
eller innretninger som presenterer et måleresultat, skal merkes,
forsegles, fjernes eller på annen måte ubrukbargjøres
inntil forholdet er rettet.
Dersom det er grunn til å tro at den ansvarlige
ikke selv vil etterfølge kravet om stansing, eller det
av andre grunner anses hensiktsmessig, kan Justervesenet selv iverksette
nødvendig tiltak for å hindre det ulovlige forholdet,
herunder merke, forsegle, midlertidig fjerne eller på annen
måte ubrukbargjøre måleredskapet. Kostnadene
ved Justervesenets gjennomføring av stansing dekkes av
den ansvarlige.
Departementet kan i forskrift fastsette nærmere bestemmelser
om når stansing skal pålegges.
§ 27 Omsetningsforbud og tilbaketrekking
Dersom produkter og måleredskaper ikke tilfredsstiller
krav fastsatt i eller i medhold av denne lov, kan Justervesenet
vedta forbud mot omsetning av disse produktene og måleredskapene.
Justervesenet kan også kreve at produkter og måleredskaper
som allerede er lagt ut for salg eller annen type omsetning, blir trukket
tilbake. Omsetningsforbud og pålegg om tilbaketrekking
kan vedtas for enkeltprodukter og enkeltredskaper eller for angitte
varepartier, produksjonsserier o.l. Bestemmelsen i § 26
tredje ledd gjelder tilsvarende ved vedtak etter denne bestemmelsen.
§ 28 Tilbakekall av godkjenning
Justervesenet kan kalle tilbake en godkjenning gitt etter
denne lov eller etter bestemmelser fastsatt i medhold av loven dersom:
a) den som har godkjenningen, eller en som opptrer på dennes
vegne, overtrer bestemmelser i denne lov eller bestemmelser fastsatt
i medhold av loven, og
b) det anses uforsvarlig å la godkjenningen fortsatt gjelde.
§ 29 Tvangsmulkt
Justervesenet kan ilegge tvangsmulkt for å sikre
at plikter etter denne lov eller etter bestemmelser fastsatt i medhold
av loven blir oppfylt. Tvangsmulkt kan ilegges som en engangsmulkt
eller løpende mulkt inntil det forhold som begrunner tvangsmulkten
er opphørt.
Justervesenet kan frafalle påløpt tvangsmulkt
helt eller delvis.
Kongen kan gi forskrifter om tvangsmulktens størrelse
og varighet og eventuelle andre bestemmelser om fastsettelse og
gjennomføring.
§ 30 Overtredelsesgebyr
Justervesenet kan ilegge den som forsettlig eller uaktsomt
overtrer bestemmelsene i §§ 4, 7-9, 10 annet ledd
og 11-13 (jf. §§ 10 første ledd og 14),
15-19 og 22-25 overtredelsesgebyr. Det samme gjelder ved overtredelse
av bestemmelser gitt i medhold av disse bestemmelsene når
det i forskriften er fastsatt at overtredelse av den aktuelle bestemmelse
kan medføre slik administrativ sanksjon.
Når ikke annet er fastsatt, er fristen for å betale overtredelsesgebyret
fire uker. Kongen gir forskrift om utmåling av overtredelsesgebyr.
Det fastsettes enten kriterier for utmåling av overtredelsesgebyret
og et maksimumsbeløp eller faste satser som overtredelsesgebyret
utmåles etter. Forskriften kan også inneholde bestemmelser
om rente og tilleggsgebyr dersom overtredelsesgebyr ikke blir betalt
ved forfall.
Endelig vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag
for utlegg.
Foretak kan ilegges overtredelsesgebyr etter bestemmelsen
her når overtredelsen er begått av noen som har
handlet på vegne av foretaket. Dette gjelder selv om ingen
enkeltperson kan ilegges overtredelsesgebyr. Med foretak menes her
selskap, enkeltpersonforetak, forening eller annen sammenslutning,
stiftelse, bo eller offentlig virksomhet.
Ved avgjørelsen av om et foretak skal ilegges overtredelsesgebyr,
skal det særlig legges vekt på
a) overtredelsens grovhet,
b) om foretaket ved retningslinjer, instruksjon, opplæring,
kontroll eller andre tiltak kunne ha forebygget overtredelsen,
c) om overtredelsen er begått for å fremme
foretakets interesser,
d) om foretaket har hatt eller kunne oppnådd noen fordel
ved overtredelsen,
e) om det foreligger gjentakelse og
f) foretakets økonomiske evne.
§ 31 Gebyrer og avgifter
Departementet kan gi forskrifter om gebyrer for behandling
av godkjenninger og andre vedtak fastsatt etter denne lov eller
etter bestemmelser fastsatt i medhold av loven. Departementet kan
også i forskrift pålegge gebyrer for tilsyn og
kontroll som gjennomføres for å sikre at loven
eller bestemmelser fastsatt i medhold av loven blir fulgt. Gebyrene
skal gå til å dekke kostnadene ved den måletekniske
virksomheten.
Dersom det ikke anses hensiktsmessig å pålegge den
enkelte gebyrer direkte, kan departementet i forskrift fastsette
en generell avgift som skal dekke kostnadene ved den måletekniske
virksomheten.
Departementet kan gi forskrifter om betaling for de tjenester
som utføres av Norsk Akkreditering.
Ved forsinket betaling av gebyrer og avgifter, skal det
betales rente i samsvar med lov 17. desember 1976 nr. 100 om renter
ved forsinket betaling m.m.
Pålegg om gebyrer og avgifter er tvangsgrunnlag for
utlegg.
§ 32 Saksbehandlingsregler
Departementet kan fastsette utfyllende forskrifter om saksbehandling
etter denne lov.
§ 33 Ikrafttredelse
Denne loven trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer.
§ 34 Oppheving og endring av andre lover
Når denne loven trer i kraft, oppheves følgende
lover:
Fra samme tid skal § 3 i lov 17. juli 1925
nr. 11 om Svalbard lyde:
Lovene om offentlige tjenestemenn, om betaling for offentlige
forretninger, om mynt, mål og vekt, om tid, om formidling
av landsdekkende postsendinger, om elektronisk kommunikasjon, om
arbeidervern og om arbeidstvister skal gjelde for Svalbard med de
endringer som Kongen fastsetter av hensyn til de stedlige forhold.
§ 35 Overgangsbestemmelser
Forskrifter gitt med hjemmel i lov 31. oktober 1946 nr.
2 om mål og vekt og log 29. juni 1894 nr. 1 um sams normaltid
fyr kongeriket Norig gjelder også etter at loven her har
trådt i kraft, med mindre de strider mot bestemmelser i
denne lov eller bestemmelser fastsatt i medhold av loven.
Departementet fastsetter i forskrift hvilke måleredskaper
som det skal videreføres nærmere krav til, og
i hvilke situasjoner, i en overgangsperiode inntil ny vurdering
av om nærmere krav skal gjelde er foretatt i medhold av §§ 7
og 10.
Departementet kan også fastsette andre særskilte overgangsregler
i forskrift.
Berit Brørby |
Asmund Kristoffersen |
president |
sekretær |