Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Brukerråd for representanter

Stortingets presidentskap vedtok i 2010 å opprette et brukerråd for representanter.

Brukerrådet skal gi innspill til saker som påvirker representantenes arbeidssituasjon eller tjenestetilbud. Rådet skal konsulteres som en del av administrasjonens saksforberedelse for presidentskapet på de aktuelle områder. Det avholdes normalt ett til to møter om høsten og tre til fire møter om våren.

Alle partigrupper kan stille med en representant i rådet. 

Mandat for brukerrådet

Stortingets presidentskap vedtok 27. november 2025 mandat for brukerrådet.

Formålet med brukerrådet

Brukerrådet skal sikre at representantene blir tidlig og godt involvert i saker som påvirker deres arbeidssituasjon eller tjenestetilbud. Brukerrådet skal ivareta representantenes behov ved levering av og utvikling av tjenester fra Stortingets administrasjon.

Oppnevning og sammensetning

Brukerrådet oppnevnes av presidentskapet. Hver partigruppe kan utpeke én representant som medlem av brukerrådet, og inntil to varamedlemmer. Dersom både medlemmet og varamedlemmene er forhindret fra å møte, kan partigruppen utpeke et settemedlem til det aktuelle møtet.

Rådet velger selv sin leder.

Medlemmene kan ha med seg støtte fra sitt gruppesekretariat i brukerrådets møter.

Fra administrasjonen møter Stortingets direktør eller assisterende direktør. Dersom både direktør og assisterende direktør er forhindret fra å møte, kan en avdelingssjef møte i deres sted. Ved behandling av saker møter i tillegg ansvarlig avdelingssjef, eventuelt en stedfortreder for denne.

Brukerrådets oppgaver og myndighet

Brukerrådet skal gi innspill til saker som påvirker representantenes arbeidssituasjon eller tjenestetilbud. Dette omfatter utvikling og endring av tjenester eller rammevilkår vedrørende representantytelser, reiser, boforhold, infrastruktur og tjenestetilbud for øvrig, og saker om endring i eller avklaring av praksis og regelverk knyttet til dette.

Brukerrådets medlemmer kan ta opp prinsipielle saker vedrørende representantenes arbeidssituasjon eller tjenestetilbud, eller be om avklaring av gjeldende regelverk eller praksis. Brukerrådet er ikke en klageinstans og skal ikke behandle enkeltsaker knyttet til representantytelser eller tjenester.

I saker som påvirker stortingsrepresentantenes arbeidssituasjon eller tjenestetilbud som behandles av presidentskapet, skal brukerrådet uttale seg og gi sin anbefaling før presidentskapet fatter sin beslutning.

Medlemmene representerer stortingsrepresentantene og fremmer synspunkter på deres vegne i dialogen med Stortingets administrasjon. Medlemmene har ansvar for at deres uttalelser og innspill er tilstrekkelig forankret i egen partigruppe. Administrasjonen vil legge brukerrådets tilbakemeldinger og innspill til grunn i sitt videre arbeid med utvikling av tjenester og rammevilkår.

Brukerrådet kan opprette arbeidsgrupper eller referansegrupper til drøftelse av særskilte tema eller som ledd i særskilte utviklingsarbeider, og utpeke medlemmer til slike grupper. Medlemmer som deltar i slike grupper, har ansvar for at deres uttalelser og innspill er tilstrekkelig forankret i egen partigruppe.

Sekretariat

Administrasjonen ivaretar sekretariatsfunksjoner for brukerrådet, slik som å innkalle til møter, sende ut sakspapirer, skrive referat og følge opp saker i etterkant. Sekretariatet skal bidra til kontinuitet og god informasjonsflyt.

Arbeidsform

Både brukerrådet og administrasjonen kan fremme saker til behandling. Saker som skal behandles i brukerrådet, må sendes med saksvedlegg til sekretariatet minimum én uke før møtet.

Møter i rådet skal samordnes med gruppesekretariatsledermøtene, slik at sakene kan behandles helhetlig. Dette betyr blant annet at møteagendaer og møtetidspunkter skal koordineres.

Saksfremlegg til brukerrådet skal inneholde følgende informasjon:

  • Fremstilling av saken og problemstillingen som ønskes drøftet. Saksfremstillingen skal være konsis og tilstrekkelig grundig til å kunne sette seg forsvarlig inn i saken. Dersom det benyttes vedlegg, skal det angis i saksnotatet hvilke deler av vedlegget medlemmene bes sette seg inn i.
  • Informasjon om saksutredningen og hvilke avklaringer som er gjort under saksforberedelsen.
  • Forslag til anbefaling eller uttalelse.
  • Beskrivelse av videre prosess og eventuelle kommunikasjonstiltak.

Dersom en sak ikke er tilstrekkelig forankret i partigruppene før behandling i brukerrådet, kan saken behandles foreløpig og tas opp til ny behandling på et senere møte.

Møter i brukerrådet

Sekretariatet innkaller til møter i samråd med brukerrådets leder.

Det avholdes normalt ett til to møter om høsten og tre til fire møter om våren. Møtene avlyses dersom det ikke meldes inn saker.

Sekretæren skriver referat fra møtene og sender dette til medlemmene for godkjenning per epost. Godkjent referat sendes til orientering til varamedlemmene, presidentskapets medlemmer, gruppesekretariatslederne og direktørens ledergruppe.

Godkjente referater offentliggjøres på stortinget.no.

Evaluering

Dette mandatet og brukerrådets arbeid skal evalueres innen to år. Evalueringen skal vurdere om brukerrådet fungerer etter hensikten og om brukerrådets mandat bør justeres.

Referater

Fra 2024 publiseres referatene fra brukerrådets møter på stortinget.no.

Møtereferater fra brukerrådets møter.

Kontakt

Bente Helene Torstensen, utvalgets sekretær,

Sist oppdatert: 10.12.2025 10:45
: